» دسته‌بندی نشده » تصاویر ماهواره‌ای چه واقعیتی را از وضعیت هوای تهران نشان داد؟

تصاویر ماهواره‌ای چه واقعیتی را از وضعیت هوای تهران نشان داد؟

فروردین ۲۰, ۱۴۰۱ 1۰


خبرگزاری فارس، گروه شهری:  تهران از دو روز پیش با وضعیت تشدید آلودگی هوا مواجه شده، آلودگی که به گفته کارشناسان با آلودگی‌های قبلی متفاوت است  و از تغییرات اقلیمی ناشی می‌شود. هرچند نسبت به روزهای گذشته شاخص ذرات معلق کاهش یافته ولی هوای پایتخت همچنان آلوده است.

سید محمدمهدی میرزایی قمی درباره نتایج اولیه ورود «مهمانان ناخوانده» به تهران با استناد به داده‌های گزارش شده توسط ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای پایتخت گفت: بررسی‌های اولیه تصاویر ماهواره‌ای، نشان می‌دهد که ریزگردهای ورودی به محدوده شهر تهران از مناطق دوردست خارج از کشور وارد کشور شده‌اند، تاریخ شروع شکل‌گیری توده ریزگردی، چهارشنبه ۱۷ فروردین و منبع ابتدایی آن بخش‌هایی از کشورهای همسایه غربی و محل تجمع ابتدایی آن در قسمت‌هایی از ترکیه بوده که با افزایش سرعت باد به داخل کشورمان حرکت کرده است.

 تصاویر ماهواره‌ای چه واقعیتی را نشان می‌دهد

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، توده اولیه ورودی به محدوده شهر تهران تقریباً تا ظهر جمعه از محدوده شهر عبور کرده و به نواحی شمال‌شرق و شرق کشور رسیده است، خاطرنشان کرد: با این وجود، بررسی‌های مذکور نشان میداد توده دیگری از ریزگردها، در محدوده غرب کشور شکل گرفته‌اند و بر اساس مدل‌های پیش‌بینی، امکان ورود این توده به کشور و رسیدن آن به شهر تهران در ساعات انتهایی روز جمعه و ابتدایی روز شنبه وجود داشت که می‌تواند مجدداً افزایش غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون را در روز شنبه به همراه داشته باشد. که متاسفانه در بامداد روز شنبه ۲۰ فرودین توده دوم نیز به تهران رسیده و باعث افزایش مجدد شاخص آلودگی هوا تا عدد۲۸۸ شد و با خروج توده آلودگی دوم از تهران، روند کاهشی شاخص آلودگی هوا در تهران شروع گشته و تا ساعت پایانی روز این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

لزوم در نظر گیری برنامه کشوری به جهت مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی

وی در انتها خاطر نشان کرد: که آلودگی هوای شهر تهران ناشی از توده‌ی گرد و غبار بوده که منشاء آن نیز از خارج از کشور بوده است. علت بروز این پدیده، گرمایش زمین و به تبع آن خشکسالی و بیابان زایی بوده که همگی این مسائل ناشی از پدیده تغییر اقلیم است. از این‌رو لزوم در نظر گیری برنامه  جامع و کشوری به جهت مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی مورد ضرورت بوده و در همین راستا با توجه به اینکه منشاء آن خارج از کشور بوده، موضوع دیپلماسی محیط زیست را می‌طلبد.

عبدالمطهرمحمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره آلودگی هوا در پایتخت اظهارداشت: آلودگی امروز هوای تهران داخلی و ناشی از فعالیت وسایل نقلیه و یا صنایع نیست.

وی افزود: کانون گرد و غبار کشورهای غرب و شمال غربی ایران و ناشی از پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و بیابان‌زایی است.

تغییر اقلیم یک مساله ملی و فراملی است که تلاش سازمان محیط زیست و وزارت خارجه را می‌طلبد

سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: تغییر اقلیم یک مساله ملی و فراملی است که تلاش سازمان محیط زیست و وزارت خارجه را می‌طلبد.

وی بیان داشت: شهرداری تهران با ارائه اطلاعات دقیق ماهواره‌ای از شرکت کنترل کیفیت هوا به این کمیته و آمادگی همه جانبه برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار دولت و مردم خواهد بود.

در جلسه کمیته اضطرار هیچ عضوی از شورای شهر نیست 

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران هم در این زمینه به فارس گفت: اعضای شورای شهر از آغاز فعالیت شورای ششم مدام درباره وضعیت آلودگی هوا به مسوولان مربوطه نسبت به وضعیت هوا هشدار و تذکر داده اند اما متاسفانه این تذکرات چندان مورد توجه قرار نگرفته و نتیجه ای به همراه نداشته است.

وی افزود: آلودگی هوا چه با منشاء داخلی و چه خارجی باید کاهش یابد و با آن مقابله شود متاسفانه در جلسه کمیته اضطرار هیچ عضوی از شورای شهر نیست و این در حالی است که شهروندان مدام از ما درخواست پیگیری دارند و ما به عنوان نمایندگان شهرندان در شورای شهر تهران باید در این جلسات حضور یابیم و حداقل یک عضو شورا نظرات و پیشنهادات را ارائه دهد.

وی گفت: وضعیت هوای تهران قابل قبول نیست و مسولان باید پاسخگو باشند و راهکارها هرچه زودتر اجرایی شود.

 همه مسولان مربوطه در خصوص جان مردم مسول هستند

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هم درباره این موضوع گفت: همه مسولان مربوطه در خصوص جان مردم مسول هستند و این میزان از آلودگی هوای تهران در طول روزهای مختلف سال قطعا جان و سلامت شهروندان را به خطر می اندازد و می‌تواند موجب مرگ و میر هزاران نفر شود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رفت حداقل یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز به جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران دعوت می‌شد تا نقطه نظرات و دغدغه‌های نمایندگان شهروندان تهران در پارلمان محلی را بیان کند، افزود: مشکلات شهر تهران عزم ملی و همگانی می‌طلبد و انتظار داریم برای حل چالش های مهم پایتخت همچون آلودگی هوا راه حل مناسب ارائه شود. باید بر اساس قانون هوای پاک همه دستگاه‌ها و ارگان‌های مشخص شده در قانون به وظایف خود عمل کنند. هوای پاک حق شهروندان بوده و وظیفه متولیان تحقق آن است.

رویکرد جدید مقابله با آلودگی هوا چگونه خواهد بود؟

آلودگی هوا از معضلات و دغدغه‌های کلانشهرهای مختلف از جمله تهران است که کاهش و رفع این مشکل از دغدغه‌های اصلی شهروندان محسوب می‌شود. دغدغه‌ای که اکنون با ورود گرد و غبار تشدید شده و حالا باید با رویکردهای چند وجهی برای مقابله با آلودگی هوا اقدام کرد. رویکردی که هم اقدامات داخلی و ملی و هم اقدامات و دیپلماسی محیط زیست را می‌طلبد و حالا باید دید تصمیم درباره رفع این مشکل چگونه رقم خواهد خورد و آیا تهرانی‌ها از معضل آلودگی هوا نجات می‌یابند؟

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *