» دسته‌بندی نشده » ۱۳۸ سازمان حقوقی و مدنی جهان خواستار توقف جنگ یمن شدند

۱۳۸ سازمان حقوقی و مدنی جهان خواستار توقف جنگ یمن شدند

فروردین ۸, ۱۴۰۱ 1۰


۱۳۸ سازمان حقوقی و مدنی در بیانیه‌ای مشترک جنگ خصمانه سعودی-اماراتی علیه یمن که وارد هشتمین سال خود شده است را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از المسیره، ۱۳۸ سازمان‌ حقوقی و مدنی در بیانیه‌ مشترک خود جنگ ائتلاف سعودی-اماراتی علیه یمن را محکوم کردند؛ جنگی که وارد هشتمین سال خود شده است و ده‌ها هزار کشته و زخمی و تخریب زیرساخت‌ها را بر جای گذاشته، دایره فقر و بیماری‌های کشنده مختلف را گسترش داده است و همچنین منجر به محاصره بندر الحدیده، بسته شدن فرودگاه صنعاء، تلاش برای تقسیم یمن و اشغال برخی نقاط این کشور به ویژه مجمع ‌الجزائر «سقطری» شده است.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، جنگ خصمانه علیه یمن درمقابل چشم و گوش تمام جهانیان و سکوت و طفره‌روی جامعه جهانی و در رأس آن سازمان ملل و بیشتر سازمان‌های وابسته به آن صورت می‌گیرد و دلیل آن ترس از توقف کمک‌های مالی سعودی و اماراتی است.

در این بیانیه مشترک آمده است، وضعیت فاجعه‌باری در یمن وجود دارد و آمار موسسات و سازمان‌های حقوقی یمنی نشان می‌دهد که جنایت‌های جنگی و تجاوز و جنایت علیه بشریت رصد شده است که ائتلاف متجاوز عربی طی هفت سال گذشته در این کشور مرتکب آنها شده‌ است.

بر اساس آمار سازمان‌های حقوقی یمن، تاکنون در این جنگ بیش از ۱۷ هزار و ۲۰۰ تن کشته شده‌اند که در میان آنها ۴ هزار کودک و نزدیک به ۲۵۰۰ زن وجود دارد و همچنین تعداد زخمی شدگان از ۲۶ هزار و ۹۰۰ تن فراتر رفته است و همچنین ۵۷۹ هزار و ۹۰۰ منزل، ۱۵ فرودگاه، ۴۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی، ۱۶ بندر، ۶۸۰ بازار مردمی، ۵۰۰ شبکه و ایستگاه ارتباطی، ۲ هزار موسسه دولتی، ۴۰۰ کارخانه، ۱۱ هزار مرکز تجاری، ۵ هزار جاده و پل و ۵۰۰ مسجد تخریب شده‌اند.

ائتلاف متجاوز عربی تحت امر عربستان همچنین باعث تخریب ۱۸۰ مرکز دانشگاهی، ۲۵۰ مرکز گردشگری، ۵۰ موسسه رسانه‌ای، یک هزار و ۱۰۰ مدرسه و مرکز آموزشی، ۸ هزار و ۳۰۰ زمین کشاورزی، ۱۳۶ مرکز ورزشی، ۴۷۷ دامداری، ۸ هزار و ۴۸۳ وسیله نقیله و ۴۷۶ قایق ماهیگیری شده است.

سازمان‌های حقوق بشری در بیانیه مشترک خود از تمام آزادگان جهان و گروه‌های مدافع حقوق بشر خواستند برای توقف جنگ یمن اعمال فشار کنند.

آنها خواستار توقف جنگ توسط کشورهای جزو ائتلاف و لغو محاصره فوری از یمن به ویژه بندر الحدیده و فرودگاه بین‌المللی صنعا و همچنین اجازه ورود مواد غذایی، دارویی، تجهیزات پزشکی، مشتقات سوخت به صورت فوری و بدون قید و شرط شدند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×