» آخرین اخبار » فناوری » نابودی یک موزه رایانه در اثر حمله روسیه به اوکراین

نابودی یک موزه رایانه در اثر حمله روسیه به اوکراین

فروردین ۸, ۱۴۰۱ 0۰


حمله روسیه به اوکراین یک موزه کامپیوتر تاریخی موسوم به “Club ۸-bit” را که یکی از بزرگترین مجموعه رایانه‌های دوران شوروی سابق را در خود جای داده بود، ویران کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، اوایل این هفته، موزه “کلاب ۸-بیت”، یکی از بزرگترین موزه‌های کامپیوتری خصوصی اوکراین طی محاصره شهر “ماریوپل” اوکراین ویران شد. “دیمیتری چرپانوف” مالک این موزه در شبکه اجتماعی فیسبوک سرنوشت تلخ این موزه شخصی را اطلاع رسانی کرد.

وی نوشت: متاسفانه موزه کامپیوتر ماریوپل دیگر وجود ندارد. اکنون تمام آنچه از مجموعه‌ای که ۱۵ سال زمان صرف جمع‌آوری آن کردم، باقی مانده، فقط تصاویری خاطره انگیز در صفحه فیسبوکم، وبسایت و ایستگاه رادیویی موزه است.

مجموعه “کلاب ۸ بیت” شامل بیش از ۵۰۰ قطعه از تاریخچه رایانه با مواردی بود که قدمت آنها به دهه ۱۹۵۰ باز می‌گشت. پایگاه “گیزمودو”(Gizmodo) در سال ۲۰۱۸ از این موزه بازدید کرد و در آن زمان آن را به عنوان “یکی از بزرگترین و جالب‌ترین مجموعه کامپیوترهای دوران شوروی که در جهان یافت می‌شد، توصیف کرد.

بیش از یک دهه طول کشید تا “چرپانوف” بسیاری از رایانه‌های شخصی نمایش داده شده در این مجموعه را جمع‌آوری و بازیابی کند و چیزی که تخریب این موزه را تلخ‌تر می‌کند این است که این حمله، تاریخ مشترک بین مردم اوکراین و روسیه را ثبت کرده بود.

خوشبختانه “چرپانوف” زنده است، اما مانند بسیاری از ساکنان شهر ماریوپل، خانه و کاشانه خود را از دست داده است. وی اکنون یک حساب PayPal باز کرده است تا کمک‌های مالی برای خود و سایر اوکراینی‌هایی که از حمله روسیه به اوکراین آسیب دیده‌اند، جمع‌آوری کند.

از زمان شروع جنگ و حمله روسیه به اوکراین، نزدیک به ۱۰ میلیون نفر آواره شده‌اند که به سریع‌ترین بحران پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون تبدیل شده است.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×