» دسته‌بندی نشده » امیرعبداللهیان: هدف ما از حضور در وین برداشتن حداکثری تحریم‌هاست

امیرعبداللهیان: هدف ما از حضور در وین برداشتن حداکثری تحریم‌هاست

فروردین ۶, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی به تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی و اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی پرداخت.

* به دنبال این هستیم که یک توافق خوب،‌ قوی و پایدار در وین حاصل شود

وزیر خارجه درباره مذاکرات وین اعلام کرد: واقعا ما به دنبال این هستیم که یک توافق خوب،‌ قوی و پایدار در وین حاصل شود. اصلا این طور نیست که ماه‌ها حضور در وین و زحمت همکار خوب آقای دکتر باقری و تیمی از خبرگان وزارت خارجه و همچنین خبرگانی از بخش‌های نفت، بانک مرکزی و اقتصاد و سایر بخش‌های مرتبط در کشور با موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها ماه‌ها وقت بگذارند و ما به دنبال توافق نباشیم.

وی افزود: هدف ما از حضور در وین برداشتن حداکثری تحریم‌هاست. حتما ما علاقه‌مند هستیم همه تحریم‌هایی که از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تاکنون به صورت یکجانبه توسط آمریکایی‌ها به شکلی غیرقانونی و ظالمانه اعمال شده برداشته شود. اما در این مرحله از مذاکرات گفت‌وگوها در چارچوب لغو تحریم‌هایی است که در توافق سال ۲۰۱۵ میلادی حاصل شد که به برجام معروف است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در مورد برجام از فردای توافق، حتی همکاران من که نقش فعالی در تدوین آن متن داشتند می‌گفتند که اگر قرار بود این متن یک بار دیگر مورد بازنگری قرار بگیرد، حتما ایراداتی در آن وجود داشت. این دیدگاه وجود دارد که برجام همچنان برای بازگشت کشور به چرخه طبیعی اقتصاد و تجارت مطلوب نیست. هر چند تحریم‌های متنوعی را در حوزه نفت و مشتقات نفتی و پتروشیمی از میان برمی‌دارد، هر چند چرخه مالی را در سیستم بانکداری در اختیار ما قرار می‌دهد که همه ارز‌های متعارف و موجود در سیستم بانکی به استثنای دلار -که این هم از ایراداتی است که در برجام در سال ۲۰۱۵ درباره آن توافق حاصل نشد و دلار حذف شده – و شاید هم فرصت خوبی را ایجاد کرده که خارج از ارز دلار هم بتوان اقداماتی را در قبال ارزهای ملی و غیره انجام داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: این‌که ارزهایی غیر از دلار بتواند در سیستم بانکی عرضه و چرخش پیدا کند و مهمتر از همه اینکه ما بتوانیم نفت خود را بدون محدودیت در چارچوب توافقات اوپک به فروش برسانیم و پول آن را در سیستم رسمی بانکی دریافت کنیم، بدون این‌که کسی مداخله‌ای داشته باشد که این پول را آیا صرف کالاهای انساندوستانه می‌کنیم یا کالاهای اساسی یا نیازهایی که کشور در عرصه‌های مختلف دارد و در عین حال برداشته شدن تحریم فلزات گرانبها، کشتیرانی، بنادر، خرید هواپیما و خرید قطعات هواپیما و بسیاری از حوزه‌های دیگر.

* روزی که توافق در وین اعلام می‌شود توافق فراتر از برجام نخواهد بود

وی بیان کرد: ولی یک ایرادی در این کار وجود دارد، این‌که ما در قالب برجام از تحریم‌های ثانویه آمریکا صحبت می‌کنیم و تحریم‌های ثانویه آمریکا برداشته می‌شود. پیشرفت‌های مهمی در این موضوع حاصل می‌‌شود. پس یک محدودیت اساسی وجود دارد و این‌که مذاکرات ما از دریچه برجام با همه محدودیت‌هایی که دارد انجام می‌شود و روزی که توافق در وین اعلام می‌شود، توافق فراتر از برجام نخواهد بود.

وزیر خارجه افزود: البته ما در مذاکرات همچنان تلاش داریم در هر حوزه‌ای که ممکن است، آن جایی که در راستای تامین حداکثری حقوق و منافع ملت، فراتر از آن حصارهای برجامی که دور ما کشیده شدند، بتوانیم امتیازاتی را به دست بیاوریم. در حوزه لغو تحریم‌ها، با نواقصی که برجام دارد، تا به امروز توانستیم پیشرفت‌های بسیار بزرگی را تا امروز داشته باشیم. طبعا هر مذاکره‌ای وقتی به نقطه پایانی می‌رسد و در نقطه پایانی یک، دو یا چهار پنج موضوع باقی می‌ماند، در میز چانه زنی سیاسی طرف‌ها سخت‌گیری‌های خودشان را دارند و هر طرفی می‌خواهد امتیاز بیشتری را بگیرد. ما امروز در این مسیر هستیم.

امیرعبداللهییان بیان کرد: یک زمانی در افکار عمومی اینگونه مطرح شد به دلیل تحولات اوکراین، روسیه توافق وین را به گروگان گرفته است. من بلافاصله با آقای لاوروف تلفنی صحبت و بعد هم به مسکو سفر کردم. هدفم این بود که خیلی شفاف و روشن برای ما مشخص شود که اولا ما در وین در چه نقطه ای امروز قرار داریم و ثانیا آیا مشکل ما در وین الان روسیه است یا چیز دیگری. برخی از موضوعات تحریم‌های یکجانبه آمریکاست که اروپایی‌ها در بخشی از مذاکره اعلام کردند آنچه مربوط به تحریم‌های یکجانبه آمریکاست، موضوعی است بین ایران و آمریکا. این باعث شد حجم تبادل Non-Paper و پیام‌ها به واسطه آقای مورا مذاکره ارشد اتحادیه اروپا در وین به سطح بیشتری برسد. به خاطر اینکه آمریکایی‌ها اصرار بر مذاکره مستقیم داشتند و ما آمدیم سود و زیان مذاکره مستقیم را در این مرحله سنجیدیم. حتی به آمریکایی ها گفتیم از مذاکره مستقیم چه چیزی حاصل خواهد شد و طرف آمریکایی گفت ما می‌خواهیم نشان دهیم که بایدن حسن نیت دارد و ما گفتیم اگر بایدن حسن نیت دارد روی زمین و در عمل نشان دهد مثلا ۱۰ میلیارد دلار از اموال ما نزد بانک‌های خارجی را که گروگان گرفته‌اند آزاد کنند و این را به نشانه حسن نیت نشان دهند و ما حس کنیم تفاوتی بین بایدن با ترامپ وجود دارد.

وی افزود: مثلا یکی از مصادیق تحریم‌های ایران را یکجانبه و داوطلبانه لغو کنند، مثلا در یک فرمان اجرایی بایدن که مدعی است حسن نیت دارد، من این پیام‌ها را در ماه سپتامبر در نیویورک از طریق مقام‌های غیررسمی آمریکایی در جلسات تینک تنک و دیدارها و از طریق برخی واسطه ها دریافت می‌کردم. مثلا تحریم کشتیرانی را به صورت یکجانبه لغو کنند تا ما ببینیم درخواست آمریکا برای مذاکره مستقیم، آیا آورده‌ای برای کشور خواهد داشت یا نه. 

*  به نقطه توافق نزدیک‌ شده‌ایم ولی موضوعاتی اندک، اما مهم باقی مانده است

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم ما به دنبال اقدام عملی متناسب با منافع کشور هستیم. آنچه در وین رخ می‌دهد نتیجه یک تصمیم جمعی و منافع متقابل است. در مذاکرات وین پیشرفت‌های خوبی حاصل شده، به نقطه توافق نزدیک‌ شده‌ایم ولی موضوعاتی اندک، ولی مهم باقی مانده است. تا ساعاتی دیگر آقای مورا وارد تهران می‌شود و آخرین تبادلات که به صورت مکتوب و Non-Paper و محرمانه بین تیم ما و تیم آمریکایی از طریق مورا انجام شده، در تهران مورد بررسی قرارر می‌دهیم همچنان با جدیت برای رسیدن به توافق کار را دنبال می‌کنیم.

وی همچنین  درباره ضمانت اجرایی گفت: دو سطح ضمانت داریم یک سطح در متن گرفته می‌شود که از یک نظر سند حقوقی به حساب می‌آید و از یک منظر هم می‌تواند تعهدی که در متن داده می‌شود مثل توافق در برجام و حتی قطعنامه‌ای در تایید آن گرفته می‌شود در عمل باز با مشکلاتی مواجه شود. برای رفع این نگرانی بخش دیگر کار در اختیار مجلس شورای اسلامی است. جلسات زیادی به مجلس احضار می‌شوم اگر ما به نقطه قطعی توافق برسیم یکی از مراحل کار این است که طبق قانون مصوب مجلس باید به مجلس گزارش دهیم. مجلس باید اجازه اجرای کامل توافقی که حاصل می‌شود را بدهد. من در جلسات مجلس از زبان نمایندگان و رئیس مجلس این برداشت را کردم که مجلس خود بخشی از تضمین خواهد بود. سطحی از تضمین را در متن، مذاکرات و اسناد منتشره خارجی خواهیم گرفت و سطحی را در داخل قانون مجلس برای ما تعیین تکلیف خواهد کرد.

وی همچنین درباره اظهارات متفاوت آمریکایی‌ها در خصوص خروج نام اشخاص از لیست تحریم‌ها گفت: در مراحل پایانی مذاکرات مانع اصلی کار ما این است که طرف آمریکایی زیاده خواهی‌هایی را مطرح می‌کند. برخی از زیاده خواهی‌هایی که در هفته‌های اخیر آمریکا مطرح کرد، حتی سه کشور اروپایی در میز مذاکرات از آنها انتقاد کردند. صرفنظر از اینکه آمریکایی‌ها چه موضوعاتی را مطرح می‌کنند، ما هیچ یک از زیاده خواهی‌های هفته‌های اخیر آمریکا را نپذیرفته‌ایم و به آنها گفته‌ایم اینها موضوع بحث ما نیست و نخواهد بود.

وی گفت: آنچه الان مذاکرات را به نقطه پایانی نرسانده مسائل اندک و باقیمانده بین ما و طرف آمریکایی است که از طریق  Non-Paper و مذاکره کننده ارشد اروپا پیام‌ها در حال تبادل است و در برخی موضوعات آمریکایی‌ها پذیرفتند رفتارشان منطقی است ولی در برخی موضوعات همچنان چالش‌ها و تفاوت دیدگاه‌ها و اختلافات ما وجود دارد.

وزیر خارجه همچنین بیان کرد: این‌که در مرحله اقدام، گام اول را طرف آمریکایی که ناقض برجام بوده بردارد، آمریکا پذیرفته و اینکه راستی آزمایی به نحوی که برای ما اطمینان حاصل کند مورد توافق ما قرار دارد. 

*  بایستی جایگاه و نقش سپاه و شأن قانونی سپاه به عنوان مهمترین بخش امنیتی و دفاعی کشور ما مورد توجه قرار بگیرد

به گزارش فارس، وزیر خارجه درباره مخالفت آمریکا با خارج کردن نام سپاه از فهرست تروریستی و اخبار منتشر شده در این باره نیز ادامه داد: موضوع خارج کردن لیست اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه‌ای که آمریکایی‌ها علیه ایران اعمال کرده‌اند یکی از موضوعات جدی مذاکرات اخیر ما در وین است. وقتی می‌گوییم اشخاص حقیقی و حقوقی، در حوزه اشخاص حقوقی برخی از هولدینگ‌ها (شرکت‌های) بزرگ اقتصادی ما قرار دارند برخی از موسسات بزرگ حکومتی ما قرار دارد یکی از موضوعات مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. در موضوع سپاه پاسداران حتما آنچه برای ما مهم است این است که بایستی جایگاه و نقش سپاه و شأن قانونی سپاه به عنوان مهمترین بخش امنیتی و دفاعی کشور ما مورد توجه قرار بگیرد. ما در این رابطه پیام‌هایی را با آمریکایی‌ها تبادل کرده‌ایم.

* مقامات عالیتربه سپاه می‌گویند اگر به نقطه‌ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود موضوع سپاه نباید مانعی برای شما باشد

وزیر خارجه ادامه داد: لذا این یکی از موضوعاتی است که همچنان در دستورکار ماست. البته مقامات عالیرتبه سپاه به ما در وزارت خارجه نکته‌ای را همواره یادآوری می‌کنند و می‌گویند شما در راستای منافع کشور هر آنچه را لازم است انجام دهید و اگر به نقطه‌ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود موضوع سپاه نباید مانعی برای شما باشد. این را می‌گویند و به نظر من در واقع به نوعی مقامات عالی سپاه از خودگذشتگی نشان می‌دهند و ایثارگری خودشان را به حد اعلا می‌رسانند که اگر واقعا دیدید منافع کشور در این توافق جمع بندی این است که دارد حاصل می‌شود اصلا موضوع سپاه پاسداران جزو اولویت‌هایتان قرار نگیرد.

وی گفت: ولی ما با در نظر گرفتن جمیع مسائل کشور و منافع مردم و با نگاه به رویکرد آمریکایی‌ها، بالاخره سپاه از مجموعه‌ای از اشخاص تشکیل شده و سازمانی را در خدمت به کشور و مردم تشکیل داده و وقتی می‌گوییم سپاه یعنی سردار حاج قاسم سلیمانی. هیچگاه ما به خودمان اجازه نمی‌دهیم که در کنار سایر مسائل لاینحلی که همچنان با طرف آمریکایی باقی مانده، علیرغم مجوزی که مقامات عالیرتبه سپاه به ما می‌‌دهند، به طرف آمریکایی بگوییم موضوع سپاه برای ما قابل حل است و از آن عبور کنیم. حتما موضوع سپاه بخشی از مذاکرات ماست، همانطوری که سایر موضوعاتی که همچنان بین ما و آمریکایی‌ها در حال رفت و برگشت است.

* اگر آمریکا رویکرد غیرواقع بینانه اتخاذ کند مسؤول شکست مذاکرات خواهند بود

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم آنچه بین ما و آمریکایی‌ها  باقیمانده اگر آمریکایی‌ها رویکردی واقع بینانه داشته باشند توافق دست یافتنی است، اما اگر آمریکایی‌ها بخواهند با رویکردی غیر واقع بینانه و با بخشی از کار با برخی شتاب زدگی‌ها بخواهند ما را وارد کنند که از خطوط قرمز کشور و مردم عبور کنیم بی تردید آمریکایی‌ها مسؤول شکست مذاکرات خواهند بود.

* ما و سه کشور اروپایی در خصوص یک متن به نقطه توافق رسیده‌ایم و این متن ما نیازمند یک ویرایش نهایی است

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان تصریح کرد: امروز به صراحت می‌گویم اکنون ما و سه کشور اروپایی در خصوص یک متن به نقطه توافق رسیده‌ایم و این متن ما نیازمند یک ویرایش نهایی است. چین از توافق حمایت می‌کند روسیه علیرغم چالش‌هایی که برای آن به وجود آمده و بحران اوکراین صرفنظر از این‌که موضع ما در مخالفت با جنگ و بحران اوکراین کاملا روشن است و ما موضع خود را از درون مسکو با صدای بلند اعلام کردیم، روسیه در کنار توافق ما خواهد بود. به صراحت به لاوروف گفتم آنجا که منافع ما ایجاب کند، اگر توافق به نقطه نهایی برسد و خطوط قرمز ما رعایت شود و منافع ملت ما بخواهد تامین شود، ما معطل هیچ طرفی نخواهیم ماند. اما به دنبال حذف هیچ طرفی هم نیستیم و توقع ما این است همه طرف‌هایی که در مذاکرات وین بودند تا آخرین لحظه متناسب با حقوق و منافع طرف اصلی یعنی ایران به نقش سازنده خود ادامه دهند.

* مهمترین موضوع همچنان در عرصه چگونگی و نحوه خروج اشخاص حقیقی و حقوقی ایران از لیست تحریم‌هاست

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت:  اکنون نقطه مشکل، مسائل اندک و مهمی که بین ما و طرف آمریکایی باقی است. مهمترین موضوع همچنان در عرصه چگونگی و نحوه خروج اشخاص حقیقی و حقوقی ایران از لیست تحریم‌هاست. شاید این در یک قالب عام همچنان بزرگ‌ترین و مهمترین مسئله خط قرمزی است که بین ما و طرف آمریکایی جریان دارد.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: به عنوان مسؤول دستگاه سیاست خارجی به وزرای خارجه کشورهای نزدیک به آمریکا، دبیرکل سازمان ملل گفتم و بارها به آقای بورل می‌گویم و همکارم آقای باقری در گفت‌وگوهایی که دارند این را دنبال می‌کنند. ما گاهی اوقات در پیام‌هایی که از آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم تعارض و تناقض را شاهدیم. یک جاهایی این حجم از تعارض در مطالبی که رد و بدل می‌کنند قابل درک نیست و حداقل با ادعای حسن نیت و شتاب داشتن در رسیدن به توافق نمی‌خواند.

* تا زمانی که یک تعهد محکم نگیریم و توافق ما به نقطه قوی و پایدار نرسد، به هیچ وقت حاضر نیستیم در حوزه دستاوردهای هسته‌ای عقب بنشینیم

وزیر خارجه بیان کرد: تا زمانی که یک تعهد محکم نگیریم و توافق ما به نقطه قوی و پایدار نرسد، به هیچ وقت حاضر نیستیم در حوزه دستاوردهای هسته‌ای عقب بنشینیم. طرف غربی می‌گوید نگرانیم می‌گوییم همانقدر که نگران پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران هستید، نگران کودکان بیمار پروانه‌ای ایرانی که به خاطر تحریم‌های آمریکا و غرب با مشکلات جدی مواجه هستند، باشید. نگرانی تحریم‌هایی که به مردم ایران تحمیل می‌کنید باشید، اگر می‌خواهید نگرانی شما در حوزه پیشرفت‌های هسته‌ای برطرف شود، نگرانی ما را در حوزه تحریم‌های ظالمانه یکجانبه آمریکا و بی عملی غربی‌ها را برطرف کنید و این یک منفعت دو طرفه و تعامل دوجانبه است.

* با هیچ طرفی شوخی نداریم

وی درباره حمله موشکی سپاه به مقر صهیونیست‌ها در اربیل نیز گفت: مقامات نظامی ما هم در مصاحبه‌ها و هم در اقدامات عملی خودشان پاسخ این شرارت را دادند. حتما ما در دستگاه دیپلماسی و در حوزه تامین حداکثری امنیت ملی کشور از اقدامات غرور آفرین بخش دفاعی کشور برای تامین امنیت کشور حمایت می‌کنیم و در عرصه سیاسی ضمن این‌که توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه را به عنوان اولویت در سیاست همسایگی دولت جدید با حسن نیت و جدیت دنبال می‌کنیم، ولی همواره نسبت به وجود نوعی از عادی سازی روابط اندک کشورهای همسایه با رژیم صهیونیستی هم هشدار می‌دهیم و در هر تنظیم رابطه دوجانبه‌ای این موضوع را به عنوان یک فاکتور منفی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند و برخی از حاکمان کشورهای منطقه به این موضوع توجه عمیق و جدی ندارند مورد تأکید قرار می دهیم. آنچه ما در وزارت خارجه و دستگاه‌های حاکمیتی در نظام انجام می‌دهند، با هدف تامین حداکثری منافع ملی و امنیت ملی کشور است و در این رابطه با هیچ طرفی شوخی نداریم.

* انتظار ما از عربستان این است که نقش سازنده را در قبال منطقه ایفا کند

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در بخشی از این گفت‌وگو درباره مذاکرات ایران و عربستان خاطرنشان کرد: هم پیام‌های مثبتی از مقامات سعودی در برخی اظهاراتشان دریافت می‌کنیم و هم گاهی اوقات اقدامات منفی را شاهد هستیم. معتقدیم آن چیزی که مشکل اساسی در هیأت حاکمه عربستان است این است که این هیأت از برخی تناقضات رفتاری و گفتاری باید فاصله بگیرد. چهار مرحله گفت‌وگو با سعودی‌ها داشتیم و برای مرحله بعدی هنوز توافقی درباره تاریخ و زمان آن انجام ندادیم. حتما اتفاقی که در گردن زدن حدود ۸۰ جوان و نوجوان مسلمان عربستان رخ داد و پوشش نادرست گردن زدن تروریست ها نام گرفت اقدام دلخراشی بود و مورد محکومیت در جهان و از جمله ایران قرار گرفت اگر بخواهیم گفت‌وگوها با عربستان را به مرحله ورود جدید به دور گفت‌وگوها و توافق برسانیم، همه ابعاد باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: حتی در این مرحله از گفت‌وگوها اگر شرایط منطقه‌ای و شرایط عربستان با این اعدام‌ها تحت تاثیر منفی قرار نگرفته بود و چنین رفتار ناقض حقوق بشری در عربستان شکل نگرفته بود، شاید برای اولین بار یکی از موضوعاتی که با وساطت طرف عراقی در دستورکار قرار داشت این بود که طرف سعودی در این مرحله مایل بود راجع به یکی از موضوعات منطقه‌ای صحبت کند که ما به عراق گفته بودیم ایده‌های سعودی را دریافت خواهیم کرد. ما از بازگشت روابط سعودی با ایران به حالت طبیعی استقبال می‌کنیم، ولی یادآور می‌شویم انتظار ما از عربستان این است که نقش سازنده را در قبال منطقه ایفا کند.

* درخواست‌های عربستان از ایران

وزیر خارجه درباره هشتمین سال تجاوز نظامی عربستان به یمن نیز گفت: در ماه گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با آقای گوترش دبیرکل سازمان ملل صحبت کردم و به تفصیل آخرین وضعیت یمن را مورد بررسی قرار دادیم و به آقای گوترش گفتم واقعا وضعیت انسانی در یمن فاجعه بار است. سال‌های طولانی تجاوز علیه مردم یمن غیرقابل قبول است و شما شخصا به عنوان دبیرکل سازمان ملل خوب است که وارد موضوع بشوید و برای رفع محاصره انسانی، توقف جنگ و گفت‌وگوهای یمنی – یمنی وارد عرصه جدی کار بشوید.

وی یادآور شد: البته در این موضوع سعودی‌‌ها بارها درخواست‌هایی داشتند حتی از جمهوری اسلامی ایران درخواست‌هایی داشتند که برای خاتمه جنگ ما هم از ارتباط معنوی خود استفاده کنیم. ما حتی یکی دو بار با مشورت برخی از کشورهای منطقه سعی کردیم اقداماتی را در تحرک دیپلماتیک خود داشته باشیم، ولی در نهایت در خصوص مذاکره، طرف سعودی به جای اینکه به دنبال راه‌حل باشد، دنبال آن چیزی بود که در میدان جنگ به دست نیاورده بود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: معتقدم عربستان سعودی باید رویکردش را تغییر دهد. سعودی‌ها می‌دانند که هر چقدر جنگ طولانی می‌شود مقاومت یمنی قوی‌تر و گسترده‌تر می‌شود و به نظر من این یک هشدار جدی به طرف سعودی است. ما موافق گسترش جنگ در منطقه نیستیم. ما موافق تداوم جنگ و تجاوز علیه یمن نیستیم و معتقدیم سلا‌ح‌های دشمنان منطقه که امروز در این جنگ به کار گرفته می‌شود فقط نفع دشمنان جهان اسلام را تامین می‌کند و تداوم این جنگ به نفع جنگ افروزان و هیچ طرفی در منطقه نخواهد بود. 

* سفر به سوریه و لبنان

وزیر خارجه در خصوص سفرش به سوریه و لبنان گفت‌: در سوریه ما در کنار مردم مقاوم سوریه در مبارزه با داعش شهدای بزرگی را تقدیم کردیم. حتما در شرایط کنونی توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری که تامین کننده منافع ایران و سوریه باشد مورد توجه جدی ماست و در این زمینه سازوکارهایی را توافق کردیم و در این چارچوب در دیدار با بشار اسد و مقامات سوریه گفت‌وگوهای خوب و مفیدی را داشتیم. لبنان در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برد این کشور ظرفیت خوبی برای همکاری های تجاری و اقتصادی دارد. پیشنهاداتی را به مقامات لبنان داشتیم که می‌تواند منافع دو ملت را تامین کند. چه در سوریه، لبنان، عراق و سایر کشورهای همسایه و پیرامونی ما حضور بخش خصوصی یک ضرورت است.

* سفر به چین برای شرکت در نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان

وی درباره اجرایی شدن سند همکاری ایران و چین گفت: در سفری که به چین داشتم همکاری‌ها را در قالب برنامه جامع همکاری دو کشور شروع کردیم و امروز مرحله به مرحله و در بخش‌های متنوع این موضوع دنبال می‌شود و احتمالا در پایان این هفته برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین خواهم بود و یکی از برنامه های ما با وانگ یی مرور مجددی است بر آخرین وضعیت اجرای سند مزبور و این سند ابعاد بزرگی دارد که اجرای آن شروع شده و روز به روز توسعه می‌یابد.

*  نباید منتظر گفت‌وگوهای وین ماند

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: در وزارت امور خارجه و در دولت آقای رئیسی دو دستورکار مشخص برای ارتقای وضعیت اقتصادی کشور داریم. آنچه در سطح اول دنبال می‌شود و تمام وزارتخانه‌های دولت در قالب برنامه اقتصادی که دنبال می‌کنند، تمرکز بر توسعه پایدار اقتصاد در کشور است، با نگاه به ظرفیت‌های داخلی و نگاه به این تاکتیک و روش عملیاتی که باید تحریم‌ها را بی اثر کرد. نباید منتظر گفت‌وگوهای وین ماند و اقتصاد کشور را به نتایجی که در آنجا حاصل می‌شود، گره زد. ولی در عین حال دستگاه دیپلماسی با جدیت دستوکاری که در نظام تبیین و به ما اعلام شده است و آن تداوم گفت‌وگوها در وین برای لغو تحریم است.

* روزهای آینده دستیاری در حوزه فناوری و دانش بنیان در وزارت خارجه منصوب خواهیم کرد

وی افزود: پس به طور همزمان دولت جمهوری اسلامی ایران در دولت جدید برنامه ثابت و مشخص بی اثر کردن تحریم‌ها و توسعه پایدار اقتصادی کشور را دنبال می‌کند و همزمان مذاکرات جدی برای لغو تحریم‌ها را. در سال ۱۴۰۱ آنچه از طرف مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال مطرح شده مورد توجه جدی ما در دستگاه سیاست خارجی است. طی روزهای آینده دستیاری در حوزه فناوری و دانش بنیان در وزارت خارجه منصوب خواهیم کرد تا بتوانیم اولا از ظرفیت فراوانی که در این حوزه جوانان کشورمان خلق کرده‌اند در بازارهانی جهانی عرضه کنیم و ثانیا در حوزه علم، فناوری و دانش بنیان از جدیدترین دستاوردها با استفاده از ظرفیت تعاملات خارجی وزارت خارجه برای ارتقای ظرفیت‌های کشور حداکثر بهره برداری را به عمل آوریم. یکی دیگر از وظایف ما در دستگاه سیاست خارجی در راستای شعار سال این است که بتوانیم رونق اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور را به سطحی ارتقا دهیم که دستگاه دیپلماسی سهم بزرگی را در ایجاد اشتغال داشته باشد.

* دبیرخانه شانگهای را طراحی کردیم

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: در سیاست‌ خارجی الگویی را در دولت آقای رئیسی دنبال می‌کنیم مبتنی بر سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا  و تعامل هوشمند با همه طرف‌ها، ولی در اولویت‌‌های سیاست خارجی، همسایگان و نگاه به آسیا جزو اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. در نگاه به آسیا در هفت ماه گذشته گام‌های بسیار مهمی برداشته شده است.

وی ادامه داد: امروز ظرفیت مهمی را با عضویت ایران در شانگهای به دست آوردیم و برای تکمیل مراحل عضویت خود در پنج ماه آینده باید پروسه‌ای را طی کنیم. در وزارت خارجه دبیرخانه شانگهای را طراحی کردیم که همزمان با شروع سال ۱۴۰۱ این دبیرخانه فعالیت رسمی خودش را آغاز می‌کند در سطح یکی از سفرای وزارت خارجه به عنوان مشاور یا دستیار وزیر و دبیرخانه شانگهای فعالیت خود را با شکل جدید و با نظم بهتری ادامه خواهد داد. اوراسیا و اکو دو ظرفیت بزرگ در منطقه ما هستند که در همه این سازوکارها ایران از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک برخوردار است. در حوزه انرژی و ترانزیت یکی از مراکز مهم هاب در منطقه و در جهان به شمار می‌آید و ایران ظرفیت‌های فراوانی را در این چارچوب در اختیار دارد. نگاه به آسیا با این توجیه که ما خود جزیی از قاره مهم آسیا هستیم و با این رویکرد که قرن فعلی متعلق به آسیاست و شما رویش‌های بزرگ و کنشگران نوظهوری را در عرصه آسیا می‌بینید.

* نه ما قمر آمریکا خواهیم شد نه قمر روسیه و نه هیچ قدرت دیگری در جهان

وزیر خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه استقلال سیاسی، نه زیر سلطه غرب خواهد رفت نه زیر سلطه شرق. نه ما قمر آمریکا خواهیم شد نه قمر روسیه و نه هیچ قدرت دیگری در جهان. حفظ استقلال سیاسی کشور بر مبنای قانون اساسی و ارزش های حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران، از اصول اساسی است که مدنظرماست. اما آنجایی که منافع ملت و کشور ایجاب کند در راستای تامین حداکثری منافع ملی کشور، تعامل با غرب و تعامل با شرق و همکاری با آنها و همکاری مشترک و دوجانبه و همراه با احترام متقابل در سیاست خارجی متوازن جا و نقش ویژه خود را دارد. از این منظر آسیا، آفریقا، قاره آمریکا و اروپا و همه بخش‌های جهان مورد توجه جدی ماست.

وی همچنین در این گفت‌وگو اعلام کرد که به دنبال این هستیم که قانون جامع حمایت از ایرانیان را به تصویب برسانیم.

انتهای پیام/




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×