» آخرین اخبار » گیلان » پارک های علم و فناوری نقش آفرینان اصلی «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»

پارک های علم و فناوری نقش آفرینان اصلی «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»

فروردین ۱, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان یک دکترای برنامه ریزی، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان را نقش آفرینان اصلی شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» دانست و تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان نقش ویژه ای در رشد کشور در زمینه های علمی، فناوری و نیز اقتصادی بر عهده دارند.

حسن حبیبی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در چند سال اخیر تاکید و رویکرد منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری ها، توجه خاص و ویژه به عنوان «تولید» است، اظهار کرد: تولید همواره یکی از رویکردهای اساسی در جهت توسعه و بهبود اقتصاد و استقلال کشور محسوب می‌شود و عدم توجه به آن، موجب هدررفت فرصت های پیش روی ایران اسلامی در عرصه های ملی و بین المللی خواهد شدو

وی تحقق شعار سال را یک تکلیف دانست و افزود: می توان به پشتوانه فناوری و نیز تقویت تولید پویا و مبتنی بر دانش و تکیه بر اقتصاد دانش محور به شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» جامه عمل پوشاند.

این دکترای برنامه ریزی با گرایش کارآفرینی، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان را نقش آفرینان اصلی شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» دانست و تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان به جهت ارزش افزوده بالایی که ایجاد می کنند، نقش ویژه ای در رشد کشور در زمینه های علمی، فناوری و نیز اقتصادی بر عهده دارند.

وی  ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، شرکت های دانش بنیان یکی از بهترین مظاهر و موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی به شمار می روند.

حبیبی عنوان کرد: کشوری را در جهان نمی‌توان یافت که در یکی از بخش‌های اقتصاد به رشد و توسعه رسیده باشد؛ مگر در سایه نگرش و کارکرد سیستمی و ترکیب بهینه سه بخش اقتصاد یعنی کشاورزی، صنعت و خدمات. در واقع با تکیه بر اقتصاد دانش محور می‌توان به رشد و توسعه اقتصادی دست یافت، زیرا برای رسیدن به توسعه، رابطه بسیار شدید بین سه بخش اقتصاد یعنی کشاورزی، صنعت و خدمات وجود دارد.

این مدرس دانشگاه، با بیان اینکه توسعه اقتصادی در هر سرزمین وابسته به کارایی، تلفیق و ترکیب بهینه بین بخش‌های سه گانه اقتصاد است، گفت: اتکا به یک بخش از اقتصاد برای شکوفایی و پیشرفت، کاری عبث و بیهوده خواهد بود. در واقع کشاورزی رونق نخواهد یافت، مگر آنکه صنعت و خدمات امکانات لازم جهت رشد کشاورزی را فراهم آورند. همچنین برای پیشرفت کشاورزی نیاز به پیشرفت صنعت است، زیرا برای گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی پیش‌رفته که قدرت تامین نیازهای مصرفی جمعیت را دارا بوده و علاوه بر آن برای تامین درصدی از ارز سرزمین، از قدرت صادراتی کافی برخوردار باشد، به کارگیری صنعت اجتناب ناپذیر است.

وی اضافه کرد: توسعه صنایع و ماشین آلات ابزار مورد نیاز کشاورزی را با قیمت مناسب در اختیار این بخش قرار داده و سبب ایجاد حرکت به سوی مکانیزاسیون و تحول در این بخش می‌گردد. در واقع هر چه بر تعداد مجتمع‌های تولید کود، سم، بذر و… افزوده گردد، قدرت تامین این نهاده‌ها در بخش کشاورزی با سهولت مواجه شده که خود در رونق کشاورزی موثر خواهد بود. همچنین پیشرفت صنعت و تکنولوژی سدسازی، کانالیزاسیون، راه سازی و تولید وسائط نقلیه در رونق و پیشرفت کشاورزی موثر است، زیرا از اقدامات بنیادی و پایه برای توسعه کشاورزی در ایران، برنامه ریزی در جهت ایجاد سد برای تامین آب، راه‌های روستایی و امکانات حمل و نقل در بخش کشاورزی است و این برنامه‌ریزی‌ها عملی نخواهد بود، مگر آنکه صنعت از رشد لازم و کافی برخوردار شود.

حبیبی، درصد بسیاری از رونق صادرات محصولات کشاورزی را وابسته به پیشرفت در نگهداری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی دانست که آن نیز همگام با رشد صنعت، از امکانات و رونق کافی برخوردار می شود و تاکید کرد: تحولات ایجاد شده در بخش خدمات نیز، وابستگی شدیدی به بخش صنعت دارد. کارایی‌های به دست آمده در زمینه حمل و نقل، سیستم‌های اداری، تجارت و بازرگانی، آموزشی، بهداشتی و درمانی و… نیز همگام با پیشرفت‌های کسب شده در بخش صنعت می‌باشد.

وی رشد و توسعه صنعتی را عامل رشد و توسعه در سایر بخش‌های اقتصاد دانست و اظهار کرد: توسعه و پیشرفت اقتصادی در سایه کارایی سه بخش اقتصاد عملی است که این مهم از الزامات تحقق شعار سال است.

این دکترای برنامه ریزی، با بیان اینکه برای پیشرفت کشاورزی علاوه بر آنکه به نهادهای تولیدی در بخش صنعت نیاز می‌باشد، به تحقیقات و مطالعات و آموزش و ترویج و بازاریابی و… نیاز است، عنوان کرد: درصد بسیاری از افزایش راندمان تولید، اصلاح نباتات و ابداع واریته های جدید، در سایه تلاش مداوم گروه‌های تحقیقاتی امکان‌پذیر است. نوآوری‌ها و ابداعات در بخش صنعت نیز، مدیون کار مداوم محققان و پژوهشگران فعال در نوآوری‌های صنعتی می‌باشد.

وی فراوانی تولید محصولات کشاورزی را سبب کاهش قیمت‌ها و افت تورم در جامعه دانست که در رونق اقتصادی بسیار موثر است و عنوان کرد: در سایه افزایش تولید محصولات کشاورزی، زمینه‌های لازم جهت ایجاد صنایع غذایی و نساجی و… فراهم می‌گردد. رونق کشاورزی نیز افزایش درآمد شاغلان این بخش را در پی داشته که این افزایش درآمد، سبب گسترش بازار و رونق اقتصادی می شود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×