» آخرین اخبار » گیلان » بازگشت مهمانان زیبای گیلان به اروپا و سیبری

بازگشت مهمانان زیبای گیلان به اروپا و سیبری

اسفند ۲۵, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/گیلان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: سفر طولانی پرندگان مهاجر زمستان گذران برای بازگشت از تالابهای استان گیلان آغاز شده است.

ساسان اکبری پور در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود، گفت: این پرندگان از ۱۵ اسفندماه متناسب با درجه دمای هوا دوباره به زیستگاه اصلی خود باز می گردند.

وی افزود: با توجه به نظارت و کنترل هایی که صورت گرفت پرندگان مهاجر زمستان گذرانی بسیار آرامی را سپری کردند.

اکبری پور با اشاره به اینکه میزان دقیق جمعیت پرندگانی که به گیلان مهاجرت کردند پس از بررسی نهایی اطلاع رسانی می شود، خاطرنشان کرد: طبق مشاهدات عینی جمعیت پرندگان مهاجر گیلان مطلوب بود و بیشترین پرندگان در تالاب انزلی فرود آمده اند.

وی با تاکید بر اینکه مرغابی سانان بیشترین گونه پرندگان مهاجر به گیلان هستند، عنوان کرد: برای حفاظت از پرندگان مهاجر گیلان امسال بیش از ۵۲۰ قبضه انواع سلاح شکاری از متخلفین کشف و ضبط کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان بیان کرد: گیلان به دلیل اقلیم مناسب از تالاب هایی چون تالاب انزلی، امیرکلایه، بوجاق و نیز استیل آستار است که هرساله میزبان پرندگان مهاجر عبوری، زمستانی و تابستانی می شوند و اینک موسم بازگشت آنها فرا رسیده است.

وی ادامه داد: شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت از دلایل فرود هزاران پرنده مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از گونه های مختلف به تالاب ها و آبگیرهای گیلان است.

به گزارش ایسنا،پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند.

تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.

پرندگان مهاجر همه ساله از اوایل پائیز و همزمان با شروع فصل سرما و یخبندان در عرض های شمالی تر کره زمین برای زمستان گذرانی به تالاب های ایران از جمله تالابهای استان گیلان مهاجرت می کنند و آبگیرها و تالابهای استان میزبان تعداد زیادی از این پرندگان زیبا و دوست داشتنی است و اینک سفر طولانی پرندگان مهاجر زمستان گذران برای بازگشت از تالابهای استان گیلان آغاز شده است.

انتهای پیام 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×