» آخرین اخبار » گیلان » رئیس اوقاف رشت: دستگاه‌های دولتی متصرف همکاری نمی‌کنند/توزیع ۷۰۰۰ اصله نهال در بقاع رشت

رئیس اوقاف رشت: دستگاه‌های دولتی متصرف همکاری نمی‌کنند/توزیع ۷۰۰۰ اصله نهال در بقاع رشت

اسفند ۱۸, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عباس نیکخواه صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در اداره اوقاف رشت با تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه اظهار کرد: یکی از وظایف مهم اوقاف بحث بهره وری موقوفات و به روز رسانی املاک وقفی و گرفتن حق واقعی موقوفه است.

وی با بیان اینکه موقوفات سرمایه‌ای هستند که متعلق به شخص نیست، افزود: اداره اوقاف در این راستا برای بهره وری موقوفات پا پیش گذاشته و با متصرفین در املاک وقفی برخورد می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت با بیان اینکه مستأجران از دستگاه‌های دولتی که به اوقاف بدهکار هستند در طول سال ۱۴۰۱ باید این بدهی را پرداخت کنند، گفت: پنج هزار و ۲۳۸ رقیه و ۴۳۸ موقوفه در رشت داریم و با برخی متصرفین روند حقوقی در حال طی شدن است.

نیکخواه با اشاره به اقدامات گسترده حقوقی اوقاف در سال جاری بیان کرد: ۱۱۴ سند مالکیت برای موقوفات و بقاع خود گرفتیم و بخش اعظمی از صدور سند انجام شده و مابقی تا پایان سال انجام می‌شود، ۴۲ رأی صادره  علیه مستأجران داشتیم و در بحث فرهنگی از بین ۲۱۹ بقعه متبرکه رشت سه بقعه شاخص سطح یک کشوری فاطمه اخری(س)، امامزاده هاشم و‌ دانای علی داریم.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی در بقاع سطح یک و دو گفت: از محل بقاع و موقوفات برای برگزاری این جشن‌ها استفاده می‌شود، افتتاح «قرار دوازدهم» در ۱۲ اسفند به منظور توزیع بسته‌های معیشتی در ۱۲ هر ماه از هر بقاع به طور متمرکز توزیع شده که منابع آن هم از درآمد بقاع متبرکه و هم نیات مرتبط موقوفات است. 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت با اشاره به تعیین شورای خیرین در هر شهرستان به عنوان معتمد تصریح کرد: درخواست‌هایی که از سوی نیازمندان می‌آید به شورای خیرین معرفی شده تا از بین آنها نفرات ارجح انتخاب و به صورت متمرکز و برنامه‌ریزی شده به آنها کمک شود.

نیکخواه با اشاره به بحث اجرای نیت در سال جاری افزود: تا کنون ۱۰ میلیارد تومان اجرای نیت داشتیم که از این میان در مدت ریاست بنده حدود ۵۰۰ میلیون تومان اجرای نیت داشتیم که بخش اعظم آن کمک به نیازمندان و پرورشگاه مژدهی و خانه سالمندان است.

وی با اشاره به صدور احکام به مساجد که حدود ۷۰ مورد بود، گفت: با پیگیری‌های انجام شده در یک ماه و ۱۲ روزی که بنده در حال خدمت هستم ۵۵ مورد صدور احکام به مساجد و هیئت امنای مساجد داشتیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت با بیان اینکه سه روز در هفته بعد از ساعت اداری بازدیدهای میدانی را در سطح شهرستان و بخش‌های تابعه شهرستان انجام می‌دهیم، افزود: ۳۰ و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی و مسابقات روشندلان دو  برگزیده نیز از شهرستان رشت داشتیم که از آن‌ها تجلیل خواهد شد.

نیکخواه با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع سطح یک و دو در ایام نوروز تصریح کرد: در بقاعی که مهمان‌پذیری در ایام نوروز دارند حداقل ۳۳ بقعه طرح آرامش بهاری انجام خواهد شد و خیمه‌های معرفت و غرفه‌های کودک و فروش محصولات فرهنگی و استفاده از ظرفیت مبلغان بومی و اعزامی از قم نیز در این طرح‌ها خواهیم داشت.

وی از اجرای طرح نشاط معنوی در سطح بقاع در فصل تابستان خبر داد و گفت: در بقاع سطح یک و دو این طرح با برپایی خیمه‌های معرفت با شمایلی دیگر و کلاس‌های مختلف برای نوجوانان با حضور مبلغان بومی و اعزامی انجام خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت با اشاره به پیگیری طرح بازآفرینی حرم فاطمه اخری (س) در سال جاری بیان کرد: حدود سه میلیارد و ۵۰۰ توسط بخش خصوصی برای بازسازی هتل امامزاده هاشم در حال انجام است و پیگیر بهره‌برداری و تکمیل سایر پروژه‌های عمرانی در سال ۱۴۰۱ هستیم.

نیکخواه با بیان اینکه هفت هزار اصله صنوبر اصلاح شده در سطح ۲۰ بقعه واحد شرایط کاشت می‌شود، افزود: خریداری این نهال‌ها انجام شده و تا پایان هفته انجام شده و امروز نیز کاشت هزار اصله نهال در سطح ۲۰ بقعه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه از اصحاب رسانه درخواست می‌کنیم در حوزه وقف به کمک اوقاف بیایند، گفت: توسعه ابعاد خبری اوقاف باید در سطح بقاع بولد شده تا در راستای ترغیب و فرهنگ‌سازی وقف بین مردم موجبات محرومیت‌زدایی را از طریق توزیع عادلانه عایدات وقف شاهد باشیم و موقوفات مجهول را شناسایی کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت با بیان اینکه بخش عظیمی از موقوفات در اختیار دستگاه‌های دولتی است، افزود: این دستگاه‌ها همکاری نکرده و برخی از آنها به سال ۵۰ و ۶۰ برمی‌گردد و به نوعی متصرف هستند و باید با آنها برخورد شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *