» دسته‌بندی نشده » نشست سالانه پارلمان چین تحت‌الشعاع مسائل اقتصادی و جنگ اوکراین

نشست سالانه پارلمان چین تحت‌الشعاع مسائل اقتصادی و جنگ اوکراین

اسفند ۱۴, ۱۴۰۰ 0۰


نشست سالانه پارلمان چین موسوم به “کنگره ملی خلق چین” در حالی از امروز شنبه آغاز می‌شود که حدود ۳۰۰۰ عضو این کنگره گرد هم می‌آیند تا درباره موضوعات مهمی مانند تعیین اهداف مربوط به تولید ناخالص داخلی و تشریح طرح اقتصادی سال آینده چین بحث و گفتگو کرده و در عین حال به تحسین از دستاوردهای دولت این کشور در سال گذشته بپردازند.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، نشست امسال کنگره ملی خلق چین تحت الشعاع چند مساله شامل حمله روسیه به اوکراین، کندی اقتصاد چین و رکود بازار املاک قرار گرفته است. با این حال، کارشناسان همچنان انتظار دارند که این بالاترین نهاد قانونگذاری چین در طول نشستهایش بر مسائل اقتصادی و اجتماعی تمرکز کند.

همچنین قانونگذاران چین در ضمن بحث در مورد آشفتگی ناشی از حمله روسیه به اوکراین، اسناد مربوط به جدیدترین اهداف اقتصادی و برنامه های هزینه های مالی این کشور را منتشر خواهند کرد.

وانگ هسین هسین، استاد انستیتوی تحصیلات تکمیلی مطالعات آسیای شرقی در دانشگاه ملی چنگچی تایوان (NCCU) گفت: “این نشستهای کنگره ملی خلق چین عمدتا بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و معیشتی متمرکز هستند.”

او ادامه داد: “سایر مسائل بین المللی، از جمله موارد مربوط به هنگ کنگ و تایوان، در این نشستها کمتر مورد اشاره قرار خواهند گرفت. حزب کمونیست چین بیشتر بر آنچه که در سال گذشته انجام داده و در سال آینده انجام خواهد داد، تمرکز خواهد کرد.”

در حالی که چین به دلیل موضع خود در قبال حمله روسیه به اوکراین با حساسیتهای بین المللی فزاینده ای مواجه شده است، وانگ گفت که این موضوع در نشستهای رسمی کنگره ملی خلق چین تنها در حد مختصر مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وانگ در مورد مسائل مربوط به تایوان معتقد است که پکن احتمالاً به خط مشی ‌هایی که در ژانویه مورد حمایت قرار داد پایبند خواهد بود؛ خط مشی هایی که بر استفاده از ترکیبی از ارعاب نظامی، ارائه مزایای اجتماعی و اقتصادی به مردم تایوان و همچنین تلاش‌های تبلیغاتی برای ترویج “اتحاد” و بازدارندگی در مقابل نیروهای به اصطلاح استقلال طلب تمرکز دارند.

وی افزود: “در جریان کنگره ملی خلق چین جزئیات زیادی در مورد تایوان وجود نخواهد داشت در حالی که من انتظار دارم پکن اعلامیه های سیاسی مهم مربوط به تایوان را برای بیستمین کنگره حزب حاکم در پاییز کنار بگذارد.

به گزارش دویچه وله، بخش عمده دستور کار کنگره ملی خلق چین تا زمان اجرای این کنگره یا بعد از نشست های یک هفته ای آن نامشخص باقی مانده اند. بسیاری از نشستهای مربوط به کنگره پشت درهای بسته برگزار خواهند شد. اجلاس امسال کنگره ملی خلق چین از زمان معمول دو هفته ای کمتر و به یک هفته کوتاه شده است و تحت تدابیر سفت و سخت مربوط به کنترل همه گیری برگزار می شود.

اجلاس کنگره ملی خلق چین در کنار کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، یک نهاد مشورتی متشکل از افراد دست اندرکار در زمینه‌های مختلف مانند هنر، تجارت و حقوق، و همچنین نمایندگان حزب حاکم، به اجرا در می آید. آنها در کنار هم به عنوان “دو اجلاس” شناخته می شوند.

قانونگذاران چین جدیدترین اهداف اقتصادی و برنامه های هزینه های مالی این کشور را منتشر خواهند کرد. به گفته رسانه دولتی گلوبال تایمز چین، رشد تولید ناخالص داخلی و مساله سرمایه گذاری در صدر دستور کار قرار خواهد گرفت.

کنگره ملی خلق چین بزرگ‌ترین رویداد در تقویم سیاسی چین قبل از کنگره حزب حاکم که دو بار در یک دهه به اجرا در آمده و نشست بعدی اش برای اواخر سال جاری میلادی در نظر گرفته شده، است.

شی جینپینگ، رئیس جمهور چین احتمالاً از این رویداد برای تقویت هر چه بیشتر حمایتها از خودش پیش از کنگره حزبی، جایی که او احتمالاً به رویداد بی سابقه سومین دوره ریاست جمهوری دست خواهد یافت، استفاده می کند. پارلمان چین محدودیت دوره های ریاست جمهوری این کشور را در سال ۲۰۱۸ لغو کرد و راه را برای آنکه شی جینپینگ قدرتش را به طور نامحدود حفظ کند هموار کرد.

وو کیانگ تحلیلگر سیاسی و استاد سابق دانشگاه تسینگهوا گفت: همه برنامه‌ریزی‌های پارلمانی و توصیه‌های سیاسی ارائه‌شده در کنگره ملی خلق چین همگی نقشی در پیگیری سومین دوره ریاست‌جمهوری از سوی شی جینپینگ خواهند داشت.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×