» دسته‌بندی نشده » فارس من| مدیر نشر شهیدکاظمی: برای معافیت مالیاتی ناشران، هزار جور شرط گذاشته‌اند

فارس من| مدیر نشر شهیدکاظمی: برای معافیت مالیاتی ناشران، هزار جور شرط گذاشته‌اند

اسفند ۱۰, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی بخش فرهنگ و هنر کشور برای تسهیل امور معیشتی هنرمندان، نسبت به قانون معافیت مالیاتی هنرمندان اهتمام ویژه‌ای داشت و بر این اساس از زمان روی کار آمدن دولت هشتم تاکنون، روند اجرای این قانون به اشکال مختلف پیگیری شده اما نتایج حاصل از اجرااین قانون، مطلوب همه قشرهای هنرمندان نبوده و همین امر موافقان و مخالفانی را به عرصه حمایت یا انتقاد کشانده است. با تمدید مجدد این قانون در هفته اول اسفندماه سال جاری، برای یک سال دیگر با تأکید وزیر ارشاد دولت سیزدهم نیز بحث و جدل بر سر اجرای این قانون کماکان ادامه دارد.

بر همین اساس تعدادی از مخاطبان در کمپین‌های متعدد «فارس من» نظرات خود را با تیترهای «معافیت مالیاتی هنرمندان را لغو کنید»، «پرداخت مالیات بر درآمد هنرمندان همانند سایر افراد جامعه» و «درخواست حذف معافیت مالیاتی هنرمندان» در رد این مصوبه جنجالی ثبت کرده‌اند که می‌توانید از اینجا و اینجا و اینجا ببینید.

به همین بهانه در ادامه پیگیری‌ها از گروه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس با حمید خلیلی مدیر انتشارات شهید کاظمی، از ناشران پرکار حوزه دفاع مقدس درباره تأثیر اجرای قانون معافیت مالیاتی بر ناشران به گفت‌وگو نشستیم.

خلیلی با اشاره به اینکه ناشران در ظاهر از معافیت مالیاتی برخوردارند، اما در واقعیت به شکل دیگری عمل می‌شود، اظهار کرد: در ظاهر امر، قانون معافیت مالیاتی ناشران را از پرداخت مالیات معاف کرده، اما در حقیقت و شکل تفسیر شده آن توسط سازمان امور مالیاتی، ناشران موظفند اظهارنامه عملکرد را تکمیل کرده و علاوه بر آن دفاتر روزنامه و کل را به همراه مدارک و مستندات به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند تا در صورت قبولی، معافیت برابر صفر بگیرند. بنابراین معافیت برابر صفر با معافیت بدون پیش شرط تفاوت دارد. 

وی افزود: اِعمال پیش‌شرط‌های مالیاتی در کنار بروکراسی اداری پیچیده و سلیقه‌ای عمل کردن ممیزان مالیاتی، موجب شده تا این قانون در ظاهر به نفع ناشران تلقی شود، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و معافیتی در کار نیست.

خلیلی با انتقاد از اینکه تعدادی از ممیزان مالیاتی به هر بهانه‌ای دنبال گرفتن مالیات از ناشران هستند، بیان کرد: اظهارنامه برابر صفر زمانی پذیرفته می‌شود که مستندات و مدارک ارائه شده از طرف ناشران بدون کوچک‌ترین اشتباهی انجام شده باشد و از آنجایی که بسیاری از ناشران با مقررات سخت‌گیرانه ممیزان آشنایی ندارند، مجبور به پرداخت مالیات‌های سنگین می‌شوند. 

مدیر انتشارات شهید کاظمی با اشاره به اینکه تفسیر قانون و سلیقه‌ای عمل کردن برخی ممیزان مالیاتی، ناشران را نسبت به این قانون دلسرد کرده عنوان کرد: وقتی در قانون معین شده با شرط فعالیت نشر کتاب، ناشر می‌تواند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شود، پس اعمال پیش شرط‌هایی مانند دادن اظهارنامه و دفاتر آن هم با این روند رسیدگی، عملاً بی‌معنی است و امید فعالان این حوزه را ناامید می‌کند. 

خلیلی با تأکید بر اینکه ناشران در شرایط سخت و با سود اندک مجبور به فعالیت هستند، عنوان کرد: بین هنرمندانی که در سال با یک یا دو قرارداد سنگین و بدون هیچ‌گونه مقررات پیچیده‌ای از مالیات معاف می‌شوند تا ناشرانی که با شرایط سخت و سود اندک تعداد قابل توجهی نیروی کار را تأمین می‌کنند، تفاوت فاحشی وجود داشته و قانون معافیت‌های مالیاتی از این نظر عادلانه نیست.

وی در پایان با بیان اینکه اجرای قانون در عمل باید با شفافیت و به شکل درست آن انجام شود، اظهار کرد: تفسیر درست از قانون و حمایت واقعی از ناشران و فعالان این حوزه می‌تواند زمینه بهره‌مندی ناشران از منافع قانون معافیت‌های مالیاتی هنرمندان را فراهم کند.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *