» آخرین اخبار » گیلان » اقداماتی برای مقابله با کم آبی تولید برنج گیلان   

اقداماتی برای مقابله با کم آبی تولید برنج گیلان   

اسفند ۹, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/گیلان معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: اقداماتی از جمله لایه روبی انهار، شخم زمستانه؛ وجود منابع برفی خوب می تواند کمک کند با سال کم آبی برای تولید برنج مقابله کنیم.   

محمدجواد خانی پور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه برای مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی امسال برنامه داریم ۵۰۰ کیلومتر از کانال و انهار را لایه روبی شود، گفت:لایه روبی انهار  در ۷ شهرستان گیلان شروع شده است و به زودی عملیات لایه روبی در دو شهرستان دیگر نیز شروع می شود. در برخی دیگر از شهرستان ها نیز پیمانکار تعیین شده است.

وی افزود: امسال بحث نوبت بندی آب وجود دارد و تسریع در آبرسانی می تواند در رفع مشکلات روزهای کم آبی اثر گذار باشد زیرا امسال باید بتوانیم در زمان تعیین شده آب را به آخرین مزارع برنج استان برسانیم.

خانی پور ادامه داد: منابع آبی امسال محدود است و برای تامین آب کشاورزی فصل زراعی جدید علاوه بر لایه روبی به طور مستمر جلسه حفاظت از منابع آب در مرکز استان به ریاست استاندار و در شهرستان ها به ریاست فرمانداران برگزار می شود تا شرایط میزان آب در نظر گرفته و تصمیمات به دستگاه های مربوطه ابلاغ شود.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات دیگری باید برای مقابله با کم آبی انجام شود و یکی از این کارها راه اندازی ۷۱۲ ایستگاه پمپاژ و چاه عمیق است.

 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: این ایستگاه های پمپاژ و چاه های عمیق کمک می کند کمبود آب زراعی جبران شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ذخیره آب سد ۳۷۰ میلیون متر مکعب آب است و  نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش را شاهد هستیم.

خانی پور با بیان اینکه خوشبختانه امسال منابع برفی خوبی وجود دارد؛ گفت: به زودی ورودی آب سد سفیدرود افزایش خواهد یافت.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: لازم است کشاورزان علاوه بر  لایه روبی انهار بین مزارع، حتما شخم زمستانه را انجام دهند. تاکنون برخی کشاورزان انجام دادند و ضروری است مابقی کشاورزان نیز برای مدیریت در مصرف آب وارد شالیزارهایشان شوند.

خانی پور گفت: رها سازی آب از زمان نشا برنج خواهد بود و لازم است دهیاران نیز همکاری موثری در این خصوص داشته باشند.

انتهای پیام 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×