» آخرین اخبار » گیلان » مصوبه شورای اسلامی شهر رشت توسط فرمانداری ابطال نشده است/ لغو جلسه استیضاح

مصوبه شورای اسلامی شهر رشت توسط فرمانداری ابطال نشده است/ لغو جلسه استیضاح

اسفند ۸, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت محمدحسین واثق کارگرنیا، صبح امروز در بیست و نهمین جلسه علنی شورای رشت در ساختمان جلسات شورا  با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) اظهار کرد: پیشوای هفتم شیعیان امام موسی کاظم (ع) نیز برای احیای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی تلاش‌های فراوانی داشتند و به فرهنگ صبر و مقاومت در راه اسلامی معنای کامل بخشیدند.

وی با تبریک پیشاپیش  مبعث حضرت رسول اکرم (ص) افزود: با توجه به اینکه اعضای شورای رشت از پاسخ‌های شهردار رشت قانع نشده بودند  قرار بود جلسه امروز شورا با دستور کار بررسی استیضاح شهردار رشت برگزار شود اما به‌واسطه ابهامی که در نامه فرمانداری رشت به شورا اعلام شد استیضاح شهردار به جلسه دیگری موکول شد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تأکید به اینکه از سوی  فرمانداری رشت یک ابهام به مصوبه شورا اعلام‌شده است، تصریح کرد: برخلاف مباحثی که برخی از پایگاه‌های خبری با مضمون ابطال و غیرقانونی خواندن تصمیم شورا پیرامون استیضاح مطرح کرده‌اند، این موضوع واقعیت ندارد و فرمانداری فقط ایرادی را دراین‌باره اعلام کرده است.

کاگرنیا با اشاره به اینکه طی چندین سال از عمر شورای شهر در رشت، در هیچ مقطعی صورت‌جلسات به همراه طرح سؤال به فرمانداری ارسال نمی‌شد افزود: همیشه مصوبات به فرمانداری ارسال می‌شد و همین کفایت می‌کرد.

وی با احترام به نظر فرمانداری رشت بیان کرد: با توجه به ابهامی که برای فرمانداری رشت درباره روال استیضاح وجود دارد، مدارک و مستندات به فرمانداری ارسال می‌شود و جلسه استیضاح امروز لغو و پس از پاسخ جلسه تطبیق فرمانداری، جلسه استیضاح را برگزار می‌کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با قرائت بخشی از آئین‌نامه شوراها پیرامون استیضاح شهرداران افزود: اگر در عملکرد شهردار ابهاماتی برای شورا وجود داشته باشد، موارد را به‌صورت شفاف به شهردار اعلام می‌شود که در هیچ کجای قانون نیامده است حتماً این شفافیت باید مکتوب باشد.

کارگرنیا با تأکید به اینکه طرح سؤال باید به‌صورت مکتوب به شهردار ارسال شود، گفت: چنانچه شورا از پاسخ‌های شهردار رشت قانع نشوند مجدداً طی جلسه‌ای با حضور شهردار جلسه استیضاح  برگزار و پاسخ‌های شهردار مجدداً بررسی می‌شود‌.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، اگر اعضای شورا بازهم از پاسخ‌های شهردار قانع نشدند جلسه استیضاح برگزار می‌شود، گفت: بر اساس قانون زمان برگزاری جلسه استیضاح در اختیار رئیس شورا است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه فرمانداری رشت اعلام کرده است که مستندات مفاد مورد تذکر شورا به شهردار رشت به فرمانداری رشت ارسال شود، افزود: در هیچ کجای قانون به این موضوع که شورا باید در برابر عدم اقناع شدنش مستندات به فرمانداری ارائه کند اشاره نشده است.

کارگرنیا با اشاره به وضعیت پل‌های عابر پیاده رشت به‌عنوان یکی از سؤالات مطرح‌شده پیرامون عملکرد شهردار تصریح کرد: شهردار رشت اعلام کرد که فقط چند مورد از پل‌ها خراب است و مابقی اصلاح‌شده‌اند و این در صورتی است که طی بازدید به‌عمل‌آمده از وضعیت پل‌های عابر پیاده ، این پاسخ شهردار رشت واقعیت نداشت و همچنین با توجه به اینکه شهردار رشت مدعی شده است که  ۱۹۶ پرونده مربوط به ایثارگران شاغل در شهرداری رشت به استانداری گیلان باهدف تعیین تکلیف ارسال‌شده  است که این موضوع نیز طی استعلام از استانداری گیلان، مشخص شد واقعیت ندارد.

وی با بیان اینکه یک فرصت ۱۰ روزه بابت ابلاغ جلسه استیضاح به شهردار رشت فرصت داریم، افزود: از فرماندار رشت تقاضا داریم تا در فرصت قانونی نسبت به تشکیل جلسه تطبیق و ارسال پاسخ فرمانداری به شورا اقدام کنند تا بتوانیم در موعد قانونی نسبت به برگزاری جلسه استیضاح اقدام کنیم.

ارسال پیامک با نیت ملتهب کردن فضای استیضاح شهردار رشت

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به سخنانی از مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب طی دیدارهایی که در مقاطع مختلف با اعضای شوراهای اسلامی کشور داشتند فرمودند: شوراهای اسلامی گامی به‌سوی تحقق کامل قانون اساسی است و تحکیم پایه‌های انقلاب در کشور با تشکیل شوراها است.

سید شمس شفیعی با بیان اینکه  خدمت به مردم با روحیه بسیجی از بایدهای وجودی شورا از نگاه رهبر معظم انقلاب است افزود: ارتباط دائمی با مردم، گزینش و نظارت بر شهرداران، مبارزه با فساد و رشوه‌خواری، مبارزه با تجمل‌گرایی از دیگر این بایدها و مورد تأکید مقام معظم رهبری پیرامون عملکرد شوراها است.

وی با قدردانی از همراهی نیروهای نظامی و امنیتی پیرامون حفظ امنیت و آرامش شهروندان تصریح کرد: از فرماندار رشت نیز تقاضا دارم با توجه به پاسخ‌های قانونی شورا پیرامون ابهام مطرح‌شده درباره استیضاح شهردار رشت، بر اساس قانون اقدام کند.

شفیعی به برخی از حواشی‌های ایجادشده توسط برخی از پیج های اینستاگرامی و تعدادی از پایگاه‌های خبری اشاره کرد و گفت: برخی از پیج های اینستاگرامی مدعی شده‌اند که اعضای استیضاح‌کننده شهردار رشت،  از سوی نهادها یا افرادی تحت‌فشار هستند که بنده خدا را شاهد می‌گیرم که این موضوع واقعیت ندارد.

وی با بیان اینکه در ابتدای شروع فعالیت شورای ششم رشت با بزرگان این شهر و استان دیدارهایی داشتیم، افزود: این دیدارها باهدف توسعه و بالندگی شهر انجام شد و برای پیشرفت و تعالی رشت به همراهی و تعامل تمامی دستگاه‌ها نیاز داریم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی برای شهروندان رشت در سال ۱۴۰۱ در راه است، بیان کرد: اعتبارات بسیار خوبی در بودجه کلان کشور برای رشت رقم خورده است و این نویددهنده روزهای خوب برای شهر و شهروندان است.

شفیعی با تأکید به اینکه استیضاح حق قانونی شورا و یکی از ابزارهای نظارتی شورا بر عملکرد شهردار است، افزود: اگر قرار است شورا نسبت به موضوع طرح سؤال و استیضاح بی‌توجه باشد درواقع به بخشی از وظایف نظارتی‌مان بی‌توجه بوده‌ایم و پیش‌ازاین حتی در سطح دولت‌ها نیز شاهد طرح سؤال و استیضاح از وزاری کشور بودیم که در برخی از این اقدامات حتی کابینه دولت کاملاً سقوط می‌کرد.

وی به ارسال پیامکی از سوی حوزه مدیریت شهردار رشت  در روز گذشته اشاره کرد و گفت: گویا برخی با ارسال پیامک‌هایی از سوی حوزه مدیریت شهردار قصد ملتهب کردن فضای استیضاح را  دارند و روز گذشته پیامکی از این مرجع تحت فراخوان برای تجمع نیروهای شهرداری رشت در مقابل استانداری گیلان باهدف اعتراض به عملکرد پاشاکی یکی از نیروهای استانداری گیلان به برخی از نیروهای شهرداری رشت ارسال شد که درواقع با نیت تحت‌فشار قرار دادن اعضای استیضاح‌کننده بود و وقتی دیدند که با نامه فرماندار جلسه استیضاح به تعویق افتاده است دوباره با ارسال پیامکی، موضوع تجمع در مقابل استانداری را لغو شده اعلام کردند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره اینکه تقاضا داریم استاندار گیلان و فرماندار  رشت به اجرای قانون کمک کنند، بیان کرد: امیدواریم با همراهی و مدیریت استاندار گیلان و فرماندار رشت از بروز التهابات با اهداف خاص جلوگیری شود و این اقدام قانونی انجام شود و درنهایت با رأی اعضای شورا دراین‌باره تصمیم‌گیری شود.

با موافقت اعضای شورای رشت مصوب شد روز چهارشنبه هفته جاری ساعت ۱۶ عصر جلسه استیضاح سید امیرحسین علوی شهردار رشت برگزار شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×