» دسته‌بندی نشده » می‌توان هزینه خوردگی تاسیسات را تا ۷۰ درصد کاهش داد

می‌توان هزینه خوردگی تاسیسات را تا ۷۰ درصد کاهش داد

اسفند ۳, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/خوزستان ‫مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ضمن تشریح برنامه‌ها و اقدامات این شرکت به منظور کنترل خوردگی در تاسیسات و خطوط لوله گفت: می‌توان هزینه‌های خوردگی را با به کارگیری روش‌های پیشگیرانه و اتخاذ رویکردهای مناسب تا حدود ۷۰ درصد کاهش داد.

‫علیرضا دانشی در بیستمین کنگره خوردگی ایران که امروز، سوم اسفندماه ۱۴۰۰ به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: خوردگی هزینه‌های بالایی را به دنبال دارد. تقریبا تمامی فلزات و عمده قطعات و تجهیزات در شرایط خورنده آسیب پذیر هستند و حتی فولادهای زنگ نزن نیز در محیط‌های خاصی دچار تخریب می‌شوند.

‫به گزارش ایسنا به نقل از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، وی افزود: هزینه‌های مستقیم خوردگی مانند تخریب و از بین رفتن قطعات، هزینه‌های جایگزینی، تعمیر و همچنین هزینه‌های غیرمستقیم مانند تخریب محیط زیست، توقف تولید و هدررفت محصولات در صنایع بالا است از این رو، هر تلاشی که بتوانیم برای کاهش میزان این هزینه‌ها انجام دهیم را عملی می‌کنیم و در واقع به اقتصاد طرح‌ها و پروژه‌ها کمک کرده‌ایم.

‫مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به حادثه بوپال هند که به دلیل خوردگی مخزن رخ داده بود، گفت: در این حادثه بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر از مردم بوپال جان خود را از دست دادند. در کشور ما نیز موارد متعددی از پدیده خوردگی در صنایع نفت و گاز رخ داده است. بنابراین پرداختن به مقوله خوردگی و توجه ویژه به آن باید مدنظر همگان قرار بگیرد.

‫دانشی با اشاره به راهکارهای کاهش هزینه‌های خوردگی عنوان کرد: مطالعات متعددی در نقاط مختلف دنیا انجام شده و نشان دهنده این است که می‌توان هزینه‌های خوردگی را با به کارگیری روش‌های پیشگیرانه و اتخاذ رویکردهای مناسب تا حدود ۷۰ درصد کاهش داد.

‫وی با اشاره به اینکه چنین مطالعاتی در ایران صورت نگرفته است، افزود: میزان هزینه‌های خوردگی در ایران مشابه اغلب کشورهای دیگر بین ۳ تا ۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور برآورد می‌شود، اگر تولید ناخالص داخلی ایران را حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در سال درنظر بگیریم بر مبنای ۳ درصد حدود ۱۸ میلیارد دلار در سال هزینه خوردگی خواهد بود.

‫مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: در صنایع بالادستی و در مقوله تاسیسات و با توجه به روند افزایش بهره‌وری از میادین نفتی و افزایش میزان برش آب همراه نفت و ترکیبات خورنده با مشکل خوردگی مواجه هستیم و باید با تغییر رویکردها، اصلاح نگرش‌ها و تدوین استراتژی‌های مدیریتی سعی بر مرتفع کردن آن کرد.

‫وی با اشاره به برخی از راهکارها و استراتژی‌ها برای مدیریت خوردگی، گفت: پیاده‌سازی برنامه مدیریت خوردگی، شناسایی ریسک‌ها و خوردگی‌های محتمل هر تجهیز، آگاهی از هزینه‌های بالای خوردگی، افزایش آموزش و مهارت کارمندان به منظور شناخت و شناسایی روش‌های کنترل خوردگی و بازنگری در فرایند طراحی تاسیسات با رویکرد کاهش خوردگی از جمله اقداماتی است که می‌توان در این خصوص انجام داد.

‫مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خاطرنشان کرد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با توجه به گستردگی و حجم بالای خطوط لوله و تاسیسات عظیم در چند استان و قدمت این تاسیسات، فعالیت‌های مختلفی از جمله تدوین برنامه جامع پایش و ارزیابی وضعیت خطوط لوله از طریق روش‌هایی همچون توپک‌رانی هوشمند و ارزیابی مستقیم، حصول اطمینان از انتخاب مناسب مواد در پروژه‌های جدید، استفاده از فرایندهای نوین پوشش دهی، ارزیابی و تحلیل مطالعات ریسک و … را در برنامه دارد.

‫وی با بیان اینکه تمام تلاش مان بر این است که خوردگی در تاسیسات را به حداقل ممکن برسانیم، بیان کرد: امیدواریم تعاملات فی مابین صنعت و دانشگاه خصوصا در شرایط خاص تحریم در جهت بهبود وضعیت موجود گسترش پیدا کند و مراکز علمی-تحقیقی و فناوری ویژه‌ای مختص به خوردگی ایجاد شود تا بتوانیم خود را در مرز دانش قرار دهیم.

‫انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×