» دسته‌بندی نشده » فارس من| قفل ساخت و ساز در تهران باز می شود/ماجرای کاهش زمان صدور پروانه در پایتخت

فارس من| قفل ساخت و ساز در تهران باز می شود/ماجرای کاهش زمان صدور پروانه در پایتخت

اسفند ۱, ۱۴۰۰ 0۰


گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، قرار است که روند صدور پروانه در شهرداری تهران کاهش یابد در حال حاضر این روند بسیار طولانی و وقت گیر است.

 در چهار سال گذشته ساخت و ساز در تهران تقریباً متوقف شده است و تغیراتی در زمینه شهرسازی ایجاد شده بود که باعث ایجاد موانعی برای ساخت و ساز در پایتخت شد. مدیران جدید شهری تصمیم دارند که قفل های شهرسازی را برداشته و دوباره رونق ساخت و ساز را به شهر بازگرداند.

همچنین برخی از شهروندان با راه اندازی پویش حمایت و رضایت از دفاتر خدمات الکترونیک شهر خواستار رفع مشکل شدند. در این پویش شهروندان ثبت کرده اند که  با توجه به اینکه دفاتر خدمات الکترونیک شهر بخش خصوصی شهرداری تهران است و در حدود ۱۴ سال اخیر خدمات را در اسرع وقت و با دقت حداکثر به مردم ارائه نموده است همچنین با تکریم ارباب رجوع بانوان، خدمات را به جای ۲۲ منطقه در ۱۲۲ ناحیه و در نزدیکترین محل این خدمات را ارائه می نماید لذا لازم است تا با افزایش خدمات با توجه به قانون اساسی و واگذاری خدمات به بخش خصوصی جهت رقابت و سرعت بیشتر خدمات قابل ارائه از این موضوع در مقابل مقاومت واگذاری خدمات مذکور، حمایت  کنند.

 تعدادی از شهروندان هم با ثبت سوژه نه به حذف کنترل نقشه‌های ساختمانی از دفاتر و شهرداری‌ها خواستار رفع مشکلات شدند. شهروندان ثبت کردند که با حذف کنترل نقشه فاز یک از دفاتر و شهرداری ها علاوه بر ایجاد مشکلات کنترلی فضاهای ساختمانی باعث بیکار شدن تعداد زیادی پرسنل دفاتر و شهرداری خواهد شد و در حال حاضر کنترل‌های موجود ساختمان‌ها دارای مشکلات زیادی است که با حذف این کنترل‌ها مشکلات ساختمان‌ها نیز دو چندان خواهد شد.

در خصوص آخرین وضعیت رفع موانع ساخت و ساز، حذف کنترل نقشه از دفاتر خدمات الکترونیک شهر، نوسازی بافت فرسوده، ساخت و ساز در اراضی ذخیره، ایجاد تسهیلات تشویقی برای رونق ساخت و ساز و… با مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

وعده‌هایی مبنی بر باز شدن قفل ساخت و ساز در شهر تهران داده شده است. برنامه‌های شهرداری برای رفع موانع ساخت‌وساز در پایتخت چیست؟

تسهیل گری در زمینه صدور پروانه/لوایحی از شهرداری تهران به شورا آمد

اولین کاری که باید در این زمینه انجام دهیم این است که در زمینه صدور پروانه تسهیل‌گری کنیم. لوایحی از شهرداری تهران به شورا آمده است و قرار است در این زمینه تصمیم‌گیری‌های لازم صورت گیرد. اولین موضوع در تسهیل‌گری ساخت وساز این است که صدور پروانه ساخت‌وساز سریع‌تر انجام دهند.

روند صدور پروانه کاهش می یابد/رفع موازی کاری ها در صدور پروانه/برای گرفتن صدور پروانه نیازمند دریافت استعلام از برخی نهادها هستیم

در گذشته روند صدور پروانه طولانی بوده است. البته شهرداری در این زمینه همراه است تا روند صدور پروانه کاهش یابد. موازی‌کاری‌هایی بود و قرار است مشکلات برطرف شود و پیشنهاداتی ارائه شده است. ببینید برای گرفتن صدور پروانه نیازمند دریافت استعلام از برخی نهادها هستیم.

 اگر استعلامات را همزمان انجام دهیم زمان صدور پروانه کاهش می‌یابد/باید کارها را سیستمی انجام دهیم/می‌توان قفل و بست ساخت‌وساز را در تهران باز کرد و قطعاً ساخت‌وساز رونق می‌یابد

بهتر است این استعلامات همزمان انجام شود نه اینکه یکی از استعلامات بیاید بعد استعلام بعدی فرستاده شود. اگر استعلامات را همزمان انجام دهیم زمان صدور پروانه کاهش می‌یابد. همچنین مدت زمان محاسبات فنی و … را می‌توان کاهش داد. البته باز هم تأکید می‌کنم اگر بتوان کارها را همزمان انجام داد قطعاً روند صدور پروانه کوتاه‌تر خواهد شد. همچنین باید رفت‌وآمدهای زائد را حذف کرد و کارها به صورت سیستمی انجام شود و حتی اگر پروانه در نقطه‌ای بیش از زمان لازم ماند باید سیستم آلارم دهد و بعد مدیران اخطار داده و پیگیری کنند که چرا پروانه در آن نقطه بیش از اندازه مانده است.

اگر بتوانیم تمامی روندها را انجام دهیم قطعاً زمان صدور پروانه کاهش می‌یابد و می‌توان قفل و بست ساخت‌وساز را در تهران باز کرد و قطعاً ساخت‌وساز رونق می‌یابد. 

قوانین شهرسازی را در برخی نقاط سخت و دست و پا گیر کرده اند، می توان این مشکلات را برطرف کرد/باید بر اساس طرح جامع و طرح تفصیلی حرکت کنیم/در دوره قبلی مدیریت شهری روند ساخت‌وساز را سخت کرده‌ بودند/ اجازه تخلف داده نمی‌شود

البته برخی از مسائل مربوط به شهرسازی  اصلاخ می شود و قوانین شهرسازی در برخی جاها سخت و دست‌وپاگیر است و می‌توان این مشکلات را برطرف کرد. ما طرح جامع و طرح تفصیلی داریم که می‌توان براساس آن حرکت کرد. در دوره قبلی مدیریت شهری روند ساخت‌وساز را سخت کرده‌ بودند ما باید قوانین را رعایت کنیم اما روند کار را برای شهروندان تسهیل کنیم. قطعاً اجازه تخلف داده نمی‌شود.

برخی از اعضای مدیران سابق مدیریت شهری معتقدند که در آن دوره برای کاهش تخلفات این قوانین ایجاد شده است و قرار است دوباره در این دوره ساخت‌وسازها بی‌رویه شود. در این باره توضیح دهید؟

تأکید می‌کنم که تمام قوانین رعایت می‌شود و شهرسازی رونق می‌یابد/قوانین دست‌وپاگیر برای شهروندان نمی‌گذاریم

بله ممکن است عده‌ای بگوند برخی می‌خواهند قوانین را کنار بگذارند اما بنده همین‌جا تأکید می‌کنم که تمام قوانین رعایت می‌شود، شهرسازی رونق می‌یابد و برنامه‌ها براساس طرح جامع و طرح تفصیلی انجام می‌شود ما قوانین دست‌وپاگیر برای شهروندان نمی‌گذاریم. البته این را هم بگویم کاری نمی‌کنیم که شهروندان بروند تخلف کنند و بعد بخواهند جریمه بدهند.ما به گونه‌ای حرکت می‌کنیم که ساخت‌وساز برای شهروندان مقرون به صرفه باشد. ببینید یک مثال بزنم قبلاً شهروندان یک پاسیو وسط ساختمان می‌گذاشتند و بعد موقع ساخت‌وساز برای پاسیو سقف می زدند و جزو زیربنا حساب کرده و می‌رفتن کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه می‌دادند. البته روند هم طولانی بوده است. ما قوانین را اصلاح می‌کنیم. همچنین اجازه تخلف هم نمی‌دهیم. جلوی تخلفات را هم می‌گیریم اما ساخت‌وساز را براساس قوانین رونق می‌دهیم.

اگر کاری بیش از زمان در نظر گرفته شده معطل بماند قطعاً بازخواست می‌کنیم/نمی‌گذاریم مردم در شهرداری معطل بمانند/ اگر مالک هم دیر مدارک را بیاورد خودش مسئول است

نمی‌گذاریم مردم در شهرداری معطل بمانند. از دفاتر می‌خواهیم که سریع‌تر کارها را انجام دهند و اگر کاری بیش از زمان در نظر گرفته شده معطل بماند قطعاً بازخواست می‌کنیم. بگذارید این ور ماجرا را هم بگویم. اگر مالک هم دیر مدارک را بیاورد خودش مسئول است و نمی‌تواند به گردن شهرداری بیندازد. 

ما می‌توانیم اقدامات خوبی در بافت فرسوده انجام دهیم. قبلاً برای نوسازی در بافت فرسوده تسهیلاتی در نظر گرفته بودیم که شهروندان را تشویق به ساخت‌وساز می‌شدند. البته این مراحل تشویقی هم مجاز بوده و در طرح جامع و تفصیلی دیده شده بود. 

در چه بازه زمانی قفل ساخت‌وساز در پایتخت برداشته می‌شود؟

کمک به افرادی که می خواهند در تهران ساخت و ساز کنند

ما به تدریج جلو می‌رویم و مشکلات را حل می‌کنیم. باید راه حل درست تهیه شود و به کسانی که می‌خواهند در تهران ساخت‌وساز کنند کمک می‌کنیم. 

در تهران کمبود مسکن وجود دارد چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل در پایتخت دارید؟

تسهیلات تشویقی به افرادی که مسکن سازی می کنند/ اجاره‌بها در تهران بالا رفته و قیمت ملک گران شده است/ساخت‌وساز سوداگرانه نخواهیم داشت

بله، ما در تهران کمبود مسکن داریم. مردم باید خودشان مسکن  بسازند. ما هم به آنها تسهیلات تشویقی می‌دهیم. در حال حاضر اجاره‌بها در تهران بالا رفته و قیمت ملک گران شده است. ما باید شهروندان را تشویق به ساخت‌وساز کنیم البته نه ساخت‌وساز سوداگرانه، ساخت‌وساز واقعی که مردم انجام دهند و پیمانکاران هم براساس قانون سود خود را ببرند و رونق ساخت‌وساز ایجاد شود.

 با حضور انبوه سازان و مشارکت مردم و کمک بانک‌ها می‌توانیم اقدامات خوبی در زمینه ساخت‌وساز  انجام داد

قرار است با انبوه‌سازان هم جلساتی برگزار شود تا آنها هم تشویق شوند که در زمینه ساخت‌وساز در پایتخت ورود کنند و بتوانیم بافت فرسوده را احیا کنیم. اگر انبوه‌سازی وارد کار شوند دیگر دانه دانه نخواهیم داشت بلکه می‌توانیم به سرعت کار نوسازی بافت فرسوده را آغاز کنیم و همچنین مشکل پارکنیگ را هم برطرف کنیم. با حضور انبوه سازان و مشارکت مردم و کمک بانک‌ها می‌توانیم اقدامات خوبی در زمینه ساخت‌وساز در تهران انجام دهیم.

گفته می‌شود اراضی رها شده‌ای در پایتخت وجود دارد آیا از این اراضی برای مسکن‌سازی استفاده می‌شود تا مشکل شهر تهران برطرف شود؟

می‌توانیم برای ساخت‌وساز هم از بافت فرسوده و هم از اراضی ذخیره استفاده کنیم/برای استفاده از اراضی ذخیره باید کمیسیون ماده ۵ تصویب کند

این اراضی رها شده نیست. اراضی‌ای است که باید برای آنها طرح تهیه شود و در کمیسیون ماده ۵ تصویب شود و به آنها اراضی ذخیره می‌گویند. البته باید مشخص شود که در این اراضی باید چگونه ساخت‌وساز صورت گیرد و چند طبقه باید ساخته شود. ما می‌توانیم برای ساخت‌وساز هم از بافت فرسوده و هم از اراضی ذخیره استفاده کنیم. اراضی داریم که در نقاط مختلف تهران است که می‌توان از آنها استفاده کرد. 

برخی معقتدند که قرار است در این دوره برج‌سازی صورت گیرد و مدیریت شهری به سمت شهرفروشی حرکت کنید در این باره توضیح دهید.

ضوابط برج سازی در شورای عالی معماری و شهرسازی وجود دارد/ما بلندمرتبه‌‌سازی ۸ تا ۹ طبقه داریم که باید از کمیسیون ماده ۵ اجازه بگیرند/خبری از شهرفروشی نیست

برج‌سازی باید براساس ضوابط انجام شود که این ضوابط در شورای عالی معماری و شهرسازی وجود دارد. در تمام نقاط نمی‌توان برج‌سازی کرد. باید براساس قوانین و ضوابط کار کرد. قاعدتاً در نقاطی که شرایط برج‌سازی وجود داشته باشد و با مصوبه شورای عالی معماری و شهرداری همخوانی داشته باشد این امر رخ می‌دهد. ما بلندمرتبه‌‌سازی ۸ تا ۹ طبقه داریم که باید از کمیسیون ماده ۵ اجازه بگیرند. تأکید دارم که براساس ضوابط و قوانین حرکت می‌کنیم و خبری از شهرفروشی نیست. برای زمین‌های ذخیره هم از کمیسیون ماده ۵ باید اجازه بگیریم تا  انبوه‌سازی صورت گیرد. البته برای آنها هم باید زیرساخـت‌ها فراهم شود.

مصوبه  برج باغ در دوره قبل مدیریت شهری لغو شد بسیاری از شهروندان در این زمینه سرگردان شدند و همچنان مشکلات‌شان پابرجا است چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات دارید؟

برخی از شهروندان می‌روند درختان را خشک می‌کنند و بعد جریمه می‌دهند/مصوبه برج باغ‌ها را اصلاح می‌کنیم/شهروندان را تشویق به درختکاری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم به درختان آسیبی وارد شود

مصوبه برج باغ‌ها را اصلاح می‌کنیم. بگذارید در این زمینه یک توضیحی بدهم. در حال حاضر برخی زمین دارند و در آن چند درخت وجود دارد و به خاطر همان چند درخت معطل هستند و نمی‌توانند ساخت‌وساز کنند در نتیجه می‌روند درختان را خشک می‌کنند و بعد جریمه می‌دهند دیگر چه فایده‌ای دارد درختی با بن بالا خشک شود و بعد بروند یک درخت جدید بکارند آن درخت بخواهد به بن بالا برسد سال‌ها طول می‌کشد. متأسفانه وقتی مردم می‌بینند به خاطر چند درخت نمی‌توانند ساخت و ساز کنند آنها را خشک می‌کنند و به شهر آسیب می‌زنند ما باید در زمینه برج‌باغ‌‌ها اصلاحاتی انجام می‌دهیم قوانین را رعایت می‌کنیم همچنین شهروندان را تشویق به درختکاری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم به درختان آسیبی وارد شود.

برخی از مدیران و پرسنل دفاتر خدمات الکترونیک شهر گله مند هستند که با گرفتن کنترل نقشه از دفاتر خدمات بخش عمده ای از نیروها بیکار می شوند و آیا قرار است کنترل نقشه از دفاتر گرفته شود؟

دفاتر خدمات الکترونیک شهر را کنار نمی گذاریم و قطعاً از آنها استفاده می شود

 ببینید در حال حاضر روند صدور پروانه  بسیار طولانی است و ما باید آن را کاهش دهیم. هنوز طرحی به شورا نیامده است است پیشنهاداتی در این زمینه صورت گرفته است باید در خصوص نحوه کار صحبت شود دفاتر خدمات الکترونیک شهر را کنار نمی گذاریم و قطعاً از آنها استفاده می شود باید کارها سریعتر پیش رود نه اینکه برای شهروندان معطلی ایجاد شود.

انتهای پیام/




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×