» دسته‌بندی نشده » گزارش اختصاصی| افزایش تنش‌ها در شرق اوکراین؛ در «دونباس» چه می‌گذرد؟

گزارش اختصاصی| افزایش تنش‌ها در شرق اوکراین؛ در «دونباس» چه می‌گذرد؟

بهمن ۳۰, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آندری بوزارف» حقوقدان، تحلیلگر سیاسی و فعال حقوق بشر در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری فارس در کی‌یف، به‌رغم ادعاهای اخیر غرب مبنی بر قصد روسیه برای حمله به اوکراین و درگیری‌ها بین ارتش اوکراین و نیروهای دولت‌های خودخوانده طرفدار روسیه در منطقه «دونباس»، احتمال وقوع جنگ در حال حاضر را رد کرد.

به گفته این کارشناس، اطلاعات زیادی از واشنگتن پست، نیویورک تایمز و رسانه‌های جریان اصلی در غرب منتشر می‌شود مبنی بر این که احتمال اقدام نظامی و حتی حمله فوری (روسیه) وجود دارد و تحلیلشان را صد در صد و بدون تردید می‌دانند، اما به باور وی نشانه‌های قابل توجهی وجود دارد که اکنون یک جبهه دیپلماتیک شکل گرفته و این مهمترین موضوع است. 

بوزارف معتقد است به‌رغم کمک‌های نظامی غرب به کی‌یف، هیچ یک از متحدان غربی اوکراین نمی‌خواهند وارد تقابل مستقیم نظامی با روسیه شوند و اوکراینی‌ها این را فهمیده و واقع‌بین شده‌اند. 

 

همزمان با ادعای مجدد غربی‌ها درباره زمان حمله احتمالی روسیه به اوکراین، درگیری‌ها بین نظامیان اوکراینی و استقلال‌طلبان شرق این کشور نیز در حال افزایش است. رسانه‌های محلی روز جمعه گزارش دادند ارتش اوکراین و نیروهای دولت‌های خودخوانده «لوهانسک» و «دونتسک» به تبادل آتش و گلوله باران یکدیگر پرداختند. به نوشته خبرگزاری «رویترز» فقط در روز جمعه ۶۰ بار نقض توافق آتش‌بس بین اوکراین و مناطق شرق این کشور ثبت شد که همین امر باعث تشدید تنش‌ها شده است.

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ تشدید شده و در هفته‌های اخیر با ادعای غرب مبنی بر قصد روسیه برای حمله به اوکراین به اوج خود رسیده است. این شبه‌جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین پس از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

انتهای پیام/م




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *