» دسته‌بندی نشده » مصاحبه فارس با کارشناس فوتبال آسیا| از میراث بزرگ کی‌روش و قدرت ایران با اسکوچیچ تا انقلاب برانکو در عمان

مصاحبه فارس با کارشناس فوتبال آسیا| از میراث بزرگ کی‌روش و قدرت ایران با اسکوچیچ تا انقلاب برانکو در عمان

بهمن ۲۶, ۱۴۰۰ 0۰


داود ایگدری- تیم ملی فوتبال کشورمان این روزها با هدایت دراگان اسکوچیچ کروات شرایطی عالی دارد. این تیم صعودش را ماه گذشته با پیروزی مقابل عراق به جام جهانی ۲۰۲۲ به عنوان اولین تیم آسیایی قطعی کرد.

با نگاه به آمار تیم ملی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر متوجه موفقیت بی نظیر یوزها زیرنظر اسکوچیچ می شوید.

تیم ملی کشورمان در ۸ بازی اخیرش در مقدماتی جام جهانی موفق شد در ۷ مسابقه برنده شود و تنها در یک بازی مقابل کره جنوبی به نتیجه تساوی یک بر یک رضایت داد.

در همین رابطه خبرنگار ورزشی فارس برای تحلیل عملکرد تیم ملی فوتبال کشورمان و قدرت یوزها در آسیا به سراغ یکی از کارشناسان و تحلیلگران فوتبال قاره کهن رفته است. «ذیاب البلوشی» خبرنگار معتبرترین سایت خبری فوتبال به زبان عربی «الکوره» درخواست خبرنگار فارس برای مصاحبه در زمینه تحلیل وضعیت تیم ملی ایران را پذیرفت.

البته باتوجه به اینکه البلوشی اهل عمان است، علاوه بر تحلیل فوتبال آسیا به سراغ عمان هم رفتیم تا درباره تحولاتی که برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق پرسپولیس در این کشور در یک سال گذشته ایجاد کرد، جویا شویم. در زیر می توانید گفت و گوی فارس با این کارشناس مشهور فوتبال آسیا را مطالعه کنید.

*دوران طلایی تیم ملی ایران در زمان دایی، عزیزی و باقری بود

*کی‌روش دلیل اصلی پیشرفت ایران در ۱۰ سال گذشته است

*آمار اسکوچیچ نشان دهنده موفقیت شگفت انگیزش در ایران است

*برانکو با پرسپولیس کارنامه ای درخشان به جای گذاشت

*دلیل ناکامی برانکو در عربستان سرسخت بودن هواداران فوتبال این کشور است

*شرایط موفقیت برای برانکو در پرسپولیس مهیا شد

* با برانکو، فوتبال عمان آینده درخشانی دارد

*پرفسور باعث لژیونر شدن بسیاری از ملی پوشان عمانی شد

*لیگ ایران سطح بالایی دارد و حضور بازیکن عمانی در این لیگ باعث پیشرفتش می شود

*امیدوارم فدراسیون عمان با برانکو برای مدت طولانی همکاری کند

فارس: در ابتدا به سراغ فوتبال ایران می رویم. شما به عنوان یکی از کارشناسان فوتبال مطرح آسیا وضعیت ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظرتان سطح فوتبال ایران در چند سال گذشته پیشرفته کرده؟ اگر این اتفاق رخ داده، دلایل این پیشرفت چیست؟

وقتی شما از تیم ملی فوتبال ایران صحبت می کنید، ناخودآگاه ذهنتان به گذشته برمی گردد. دورانی که تیم ملی ایران اسطوره هایی مثل علی دایی، خداداد عزیزی و کریم باقری را در اختیار داشت. تیم ملی ایران در آن زمان وحشتناک بود و نه تنها در سطح فوتبال آسیا بلکه در جهان آوازه داشت. به نظرم همچنان تیم ملی ایران در دهه ۹۰ را می توانم «نسل طلایی» ایران توصیف کنم.

اما درباره فوتبال کنونی ایران باید بگویم سطح آن در چند سال گذشته پیشرفت محسوسی داشته است. مخصوصا در سطح باشگاهی پیشرفت داشته و نمونه بارز آن تیم پرسپولیس تهران است که ۴ سال گذشته ۲ بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده است. تیم ملی ایران هم پیشرفت کرده و دلیل این پیشرفت را می توان به عملکرد عالی آن در جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ استناد کرد. همچنین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ با هدایت اسکوچیچ عملکردی فوق العاده داشت و خیلی زود به عنوان اولین تیم آسیایی به جام جهانی ۲۰۲۲ راه پیدا کرد. به نظرم پیشرفت محسوس در فوتبال ایران مربوط به لیگ این کشور است. لیگ ایران از گذشته قوی تر شده و این باعث شده تا در پیشرفت تیم ملی و باشگاه ها کمک کند.

فارس: به نظر شما پیشرفت تیم ملی ایران در ۱۰ سال گذشته به حضور کارلوس کی روش سرمربی سرشناس پرتغالی روی نیمکت ایران برای مدت ۷ سال مربوط نمی شود؟ یعنی نقش کی روش در این پیشرفت چقدر بوده است؟

بله. فراموش کردم. بدون شک کارلوس کی روش یکی از بارزترین مربیان فوتبال در سطح جهان است. مرد پرتغالی نه تنها نقش موثر در پیشرفت فوتبال ملی ایران داشت بلکه باعث پیشرفت باشگاهی نیز شد. کی روش از آن دسته مربیانی نیست که تنها به مربیگری در تیم ملی اکتفا کند بلکه وقتی وارد یک کشور می شود، تمام تلاش خود را می کند تا فوتبال در تمام سطوح رشد کند. کی روش جزو مربیان پایه و استعدادیاب به شمار می آید که همیشه در حال ساخت فوتبال هستند.

فارس: شما به عنوان کارشناس فوتبال آسیا عملکرد تیم ملی ایران را زیر نظر دراگان اسکوچیچ در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ را چگونه ارزیابی می کنید؟

باید بگوییم همیشه آمار و ارقام هستند که حکمرانی می کنند. وقتی بخواهید عملکرد یک مربی را ارزیابی کنید، باید به آمار و ارقام نگاه کنید. زبان آمار نشان می دهد که اسکوچیچ موفقیت شگفت انگیزی را به همراه تیم ملی ایران ثبت کرده است. این نظر من نیست بلکه آمار بیان کننده این حقیقت است.

آمار نشان می دهد که تیم ملی ایران زیرنظر این مربی کروات در مرحله پایانی انتخابی جام جهانی از ۸ بازی ۷ برد به دست آورده و تنها در یک مسابقه به نتیجه تساوی رسیده است. دستاورد بزرگ تر اسکوچیچ این است که موفق شده ایران را به عنوان اولین تیم آسیایی خیلی زود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برساند. من بازی های تیم ملی کشور شما را دنبال می کردم. ایران واقعا از لحاظ فنی عملکرد خوبی دارد. اسکوچیچ در مسیر درستی قرار دارد و از لحاظ فنی و آماری توانایی هایش را ثابت کرده است. البته باید منتظر ماند دراگان اسکوچیچ به همراه ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ چه عملکردی دارد. به نظرم آزمایش اصلی در جام جهانی است.

فارس: می رویم به سراغ سوالات درباره برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم ملی کشورتان که دورانی طلایی در لیگ برتر ایران به همراه پرسپولیس داشت. او به عنوان موفق ترین مربی خارجی لیگ ایران شناخته می شود و ۳ بار متوالی با پرسپولیس قهرمان ایران شد. او اکنون مربی تیم ملی کشورتان است. عملکرد پرفسور را در لیگ ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

برانکو یکی از مربیانی است که در فوتبال ایران نامی بزرگ برای خودش دست و پا کرد. او موفقیتی تاریخی در فوتبال ایران به همراه پرسپولیس کسب کرد. هنوزم هواداران فوتبال ایران یاد و خاطره برانکو را در ذهن دارند.

به نظرم برانکو موفقیت بی نظیر با پرسپولیس کسب کرد و عملکرد او در لیگ ایران را می توان فوق العاده دانست. از دلایل موفقیت این مربی کروات در ایران است که هنوزم بسیاری از هواداران این کشور خواهان بازگشت برانکو هستند.

فارس: برانکو بعد از دوران طلایی به همراه پرسپولیس راهی لیگ برتر عربستان شد و هدایت تیم الاهلی را برعهده گرفت. ولی در کمتر از ۴ ماه اخراج شد. به نظرتان چرا نتوانست موفقیت هایش را در عربستان مثل ایران تکرار کند؟

مربی نباید در تمام کشورها موفق ظاهر شود. چه بسا عوامل موفقیت برای برانکو در عربستان مثل ایران مهیا نشده باشد. هر مربی ای در فوتبال برای موفقیت نیاز به اجرای برنامه هایش دارد. یکی از عوامل اساسی در موفقیت یک مربی پشتیبانی مدیریت و هواداران است. 

ما می دانیم هواداران فوتبال عربستان سرسخت هستند و هیچ رحمی ندارند و بعد از هر باخت فشار زیادی را روی مربی می آوردند. اما در مقابل هواداران فوتبال ایران صبور هستند و در شرایط سخت حامی تیم، بازیکنان و مربی هستند. این تفاوت یکی از عوامل اصلی ناکامی برانکو در عربستان و موفقیتش در ایران بود.

فارس: تیم ملی فوتبال عمان بعد از مربیگری برانکو پیشرفت خوبی داشته. به نظر شما تاثیر برانکو در این پیشرفت تا چه اندازه بوده است؟

برانکو در تیم ملی عمان اقدام بزرگی انجام داد. قبل از آمدن برانکو تیم زیرنظر کومان هلندی در شرایط بدی قرار داشت و افت شدیدی کرده بود. هواداران فوتبال عمان از این افت ترس داشتند اما با آمدن مربی کروات روی نیمکت، عمان به روزهای اوجش برگشت.

 عمان با هدایت برانکو به یکی تیم های آماده و قابل احترام آسیا تبدیل شد. دلیل این پیشرفت پیروزی تاریخی مقابل ژاپن، تساوی ارزشمند مقابل استرالیا و شکست نزدیک از عربستان است. برانکو در این تیم انقلاب بزرگی ایجاد کرد و تیم ملی به دست او پوست اندازی کرد. بسیاری از بازیکنان جوان فرصت قدرت نمایی پیدا کردند. بسیاری از استعدادهای فوتبال عمان به دست برانکو در یک سال گذشته کشف شدند. امیدوارم سال آینده روی نیمکت تیم ملی عمان بماند و فرصت بیشتری برای پیشرفت فوتبال کشورم مهیا شود.

فارس: اخیرا فدراسیون فوتبال عمان قرارداد برانکو را تمدید کرد. آیا فدراسیون کشورتان با وی برنامه بلندمدت دارد؟

بله. با توجه به عملکرد خوب اخیر تیم ملی عمان زیرنظر برانکو فدراسیون فوتبال قصد دارد این مربی کروات برای مدت طولانی در تیم باشد تا برنامه های بلندمدتش را به همراه او پیاده کند. به نظرم اگر بخواهیم فوتبال عمان در آینده پیشرفت کند باید برانکو را نگه داریم. اگر مربی تغییر کند و سرمربی جدید بیاید تمام برنامه های گذشته نیز تغییر می کند و ترکیب تیم ملی دوباره جدید می شود و این به ضرر تیم ملی است و به نظرم باعث افت مجدد تیم می شود.

فارس: بعد از مربیگری برانکو روی نیمکت تیم ملی عمان شاهد لژیونر شدن بسیاری از بازیکنان تیم ملی این کشور در لیگ های حاشیه خلیج فارس و لیگ برتر ایران بودیم. به نظرتان برانکو در این موضوع تاثیر زیادی داشت؟

برانکو در این ماجرا تاثیر زیادی داشت. همیشه بازیکنان تیم ملی را به لژیونر شدن در لیگ های حاشیه خلیج فارس و ایران تشویق می کند چون سطح لیگ فوتبال عمان پایین است. لیگ عمان باعث نمی شود که بازیکن پیشرفت کند چون حرفه ای نیست.

به همین خاطر برانکو به بازیکنان تیم ملی سفارش می کند تا برای پیشرفت راهی لیگ های دیگر آسیا شوند. بدون شک این تشویق برانکو در این نقل و انتقالات تاثیر زیادی داشته البته نباید تلاش بازیکنان را نیز فراموش کرد. بازیکنان تیم ملی عمان با درخشش به همراه تیم ملی توانایی خودشان را نشان می دهند و باعث می شوند تا باشگاه های دیگر به دنبال جذب آنها باشند.

فارس: برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر ایران بازیکنان عمانی در این لیگ لژیونر شدند. فایز الرشیدی و زغیر سلیمان دو بازیکن تیم ملی در این فصل به مس رفسنجان ملحق شدند. به نظرتان برانکو در انتقال این بازیکنان به لیگ ایران نقش داشت؟

بدون شک برانکو تاثیر زیادی در انتقال این دو بازیکن به لیگ ایران داشت. مربی کروات با توجه به ارتباط نزدیکی که با مسئولان ایرانی دارد این بازیکنان را به آنها توصیه کرده است. برانکو در انتقال این دو بازیکن به باشگاه مس موفق شد و این جنبه مثبت برانکو برای تیم ملی عمان است.

خیلی خوب است که سرمربی تیم ملی در انتقال بازیکنان به لیگ های خوب آسیایی سهیم باشد. لیگ ایران سطح بالایی دارد و بازیکن ایرانی همیشه بنیه جسمانی قوی داشته و حضور بازیکن عمانی در کنار بازیکنان ایرانی باعث پیشرفتش می شود.

فارس: عملکرد برانکو را روی نیمکت عمان در مقدماتی جام جهانی چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظرتان تیم ملی عمان می تواند به همراه این مربی به اهدافش برسد؟

واقعیت این است که عملکرد برانکو روی نیمکت تیم ملی عمان در مقدماتی جام جهانی رضایت بخش بود. هرچند عمان به جام جهانی راه پیدا نکرد ولی سطح بازی تیم ملی و نتایجی که به دست آورد نشان دهنده پیشرفت تیم ملی عمان است. چه کسانی انتظار داشت عمان مقابل ژاپن برنده شود؟ هواداران عمانی قبل از آغاز مسابقات توانایی این تیم را تمسخر می کردند. اما با حضور برانکو عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشت.

برانکو در مسیر درستی قرار دارد. نتایج و سطح عملکرد تیم ملی عمان نشان می دهد کار او درست است. اما نیاز به زمان دارد تا بتواند برنامه های بلندمدتش را پیاده کند. برانکو باید با فراغ بال و بدون فشار کار کند. او در یک سال گذشته بدون فشار روی نیمکت تیم ملی عمان نشست و این باعث شد تا بتواند نتایج خوبی بگیرد. من اطمینان کامل دارم که فوتبال عمان به همراه برانکو آینده درخشانی پیش رو دارد.

انتهای پیام/




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×