» دسته‌بندی نشده » انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی لازمه توسعه تجارت بین ایران و امارات

انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی لازمه توسعه تجارت بین ایران و امارات

بهمن ۲۴, ۱۴۰۰ 0۰


فرشید فرزانگان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تجارت ایران و امارات، اظهار کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی، روابط فرهنگی، بازرگانی و تاریخی بین ایران و امارات و همچنین میزان واردات سالانه، این کشور فرصت طلایی برای فعالان اقتصادی ایران به شمار می رود. 

وی افزود: در سال ۲۰۱۹ امارات حدود ۲۴۸ میلیارد دلار صادرات و همچنین ۲۳۵ میلیارد دلار واردات داشته و به عنوان بیست و چهارمین صادرکننده و بیست و دومین واردکننده بزرگ از جایگاه قابل توجهی در اقتصاد بین المللی و زنجیره های ارزش جهانی برخوردار است. 

* فقدان مواقفتنامه تعرفه ترجیحی بین ایران و امارات برای توسعه تجارت 

رئیس سابق اتاق مشترک ایران و امارات بیان داشت: میانگین سالیانه واردات و صادرات امارات متحده عربی از سال ۸۹ تاکنون با ایران ۱۶ میلیارد بوده و مجموع واردات و صادرات دوره ۸ ساله ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار بوده است اما با وجود حجم قابل توجه میانگین سالیانه واردات و صادرات امارات متحده عربی با ایران تاکنون هیچ موافقتنامه دوجانبه ترجیحی، بازرگانی و گمرکی بین دو کشور منعقد نشده است. 

فرزانگان با بیان اینکه در ۱۵ سال اخیر امارات جزء کشورهای عمده طرف تجاری ایران بوده است، گفت: میانگین سالیانه صادرات و واردات کشور چین از سال ۸۹ تا ۹۷ به ایران بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار، کره جنوبی بیش از ۵.۵ میلیارد دلار، ترکیه حدود ۵.۵ میلیارد دلار ، عراق بیش از ۵ میلیارد دلار بوده و این ارقام نشان می دهد که کشور امارات براساس میانگین واردات و صادرات جزء اولین شرکای تجاری ایران به شمار می رود. 

*   ۶ قلم کالای عمده صادراتی ایران به امارات

عضو هیئت مدیره اتاق ایران ایران و امارات بیان داشت: بررسی کالاهای وارداتی امارات نشان می دهد که ۶ قلم از کالاهای عمده صادراتی ایران مانند سبزیجات، سرب خام، ملون ها، انگور، ادویه، سیمان بهترین عملکرد را به لحاظ تصرف بازار وارداتی امارات داشته اند و سهم بالای ۱۰ درصد در بازار وارداتی آن محصول در امارات دارند.

وی با اشاره به برخی مشکلات در مسیر تجارت ایران و امارات گفت: مهمترین مساله مشکل بانکی و نقل و انتقال ارز است که هم زندگی تجار ایرانی مقیم امارات را تحت تاثیر قرار داده و هم همکاری تجارت با امارات را دچار مشکل کرده است بعد از آن هم ناکافی بودن سقف پوشش بیمه هاست. همچنین با توجه به اینکه سیستم بانکی وجود ندارد امکان گشایش اعتبارات اسنادی مانند ال سی و موارد دیگر نیز وجود ندارد و نبود کنسرسیوم فعال صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز از دیگر مشکلات به شمار می رود. 

رئیس سابق اتاق مشترک ایران و امارات، افزود: فقدان شعبات بانکی فعال در امارات، عدم اعطای تسهیلات و مشوق های صادراتی مکفی، ضررهای مالی سنگین ناشی از نوسانات نرخ ارز و نبود ساز و کار مناسب برای پوشش ریسک های ناشی از آن نیز از دیگر مشکلات در مسیر تجارت ایران و امارات است. 

فرزانگان با تاکید بر لزوم فراهم سازی زیرساخت ها برای توسعه تجارت ایران و امارات گفت: این در حالی است که زیرساخت ها تجاری در امارات بسیار قوی است بنابراین برای توسعه روابط تجاری به این کشور ما نیز باید متناسب به آن ها زیرساخت هایمان را ارتقا و توسعه دهیم. 

وی با اشاره به موقعیت ژئوپلیتکی و ژئواکونومیکی ایران اظهار داشت: با وجود این موقعیت ها ما می‌توانیم محصولات کشورهای واقع در شمال ایران را مانند کشورهای سی ای اس و کشور ترکیه در غرب ایران را به آسانی به امارات برسانیم. 

فرزانگان اظهار داشت: بررسی داده های آماری صادرات ایران نشان می دهد که صادرات ایران بیشتر مبتنی بر خام فروشی و صادرات کالاهای با سطح فناوری پایین و ارزش افزوده پایین است لذا ضروری است که برای توسعه صادرات بر محصولات با سطح ارز افزوده بالاتر مانند انوع ماشین آلات پردازش سنگ، محصولات شیمیایی پیچیده تر، اجزاء و قطعات خودرو، محصولات ریخته گری کار بیشتری انجام شود. 

* لزوم برقراری تعرفه ترجیحی برای واردات کالاهای امارات به ایران 

وی در رابطه با لزوم انعقاد تعرفه ترجیحی برای واردات کالاهای امارات به ایران بیان داشت: تعرفه واردات انواع کالاها به امارات صفر است و این موضوع در مورد واردات کالاهای ایرانی به امارات نیز صادق است و فقط برای واردات سیمان به این کشور تعرفه ۵ درصد وجود دارد، بنابراین لازم است تا ایران با برقراری تعرفه ترجیحی واردات کالاهای امارات به ایران را تسهیل کند و با این کار توسعه روابط تجاری بین دو کشور را با توجه به حجم بالای تجارت فعلی بین دو کشور توسعه دهد. 

فرزانگان اظهار داشت: تعرفه واردات کالا به ایران تقریبا برای واردات انواع کالاها از کشورهای مختلف بالا است و در مواردی این تعرفه به ۴۰ درصد نیز در مورد برخی از کالاهای وارداتی می رسد. 

عضو هیئت مدیره اتاق ایران و امارات اظهار داشت: ما تقریبا قرارداد تعرفه ترجیحی با هیچ کشوری نداریم البته با کشور ترکیه این قرارداد منعقد شده، مذاکراتی نیز در این رابطه با کشور پاکستان انجام شده و در سفر اخیر وزیر صمت به امارات نیز مذاکراتی انجام شده است اما هنوز قراردادی در این رابطه منعقد نشده است.

انتهای پیام/ 

 




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *