» آخرین اخبار » گیلان » صادرات بیش از ۷۰ درصدی به روسیه از گمرکات گیلان

صادرات بیش از ۷۰ درصدی به روسیه از گمرکات گیلان

بهمن ۲۱, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/گیلان معاون اقتصادی استاندار گیلان، با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد صادرات به روسیه از گمرکات گیلان صورت می‌گیرد، گفت: باید برنامه‌ریزی‌های لازم جهت دستیابی به رقم صادرات تا هفت میلیارد دلاری را از مرزهای کشور به روسیه داشته باشیم.

امروز دو پروژه در مجتمع بندر انزلی افتتاح شد که شامل احداث سیلوی غلات ۳۰ هزار تنی شرکت غلات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب b.o.t با مبلغ سرمایه گذاری ۴۰۴ میلیارد و ۴۱۷ میلیون ریال بهره‌برداری شد که طی آن زمینه اشتغال‌زایی مستقیم ۱۳ نفر و اشتغال‌زایی غیرمستقیم ۳۰ نفر فراهم شد.

همچنین اجرای محوطه‌سازی ترمینال کانتینری و تاسیسات زیربنایی اراضی استحصالی ضلع شرقی بندر انزلی با ۹۱۰ میلیارد ریال اعتبار و میزان اشتغال‌زایی مستقیم ۸۰ نفر و اشتغال‌زایی غیرمستقیم ۲۱ نفر بهره‌برداری شد.

آرش فرزام‌صفت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان در این مراسم، اظهار کرد: در شرایط تحریم راهی به جز کاهش اتکا به نفت نداریم و یکی از راه‌های اساسی کاهش اتکا به صادرات نفت توجه به ظرفیت‌های تجاری کشور با توجه به صادرات دریامحور است.

وی با بیان اینکه استان گیلان به علت برخورداری از نعمت دریا می‌تواند ظرفیتی برای توسعه کشور باشد، افزود: در کارگروه آمایش کشور یکی از محورهای توسعه، توسعه دریامحور عنوان شد و با توجه به ظرفیت دریایی و تجاری که با کشورهای منطقه داریم دریای خزر به لحاظ محصور بودن بین شرکای تجاری جمهوری اسلامی وضعیت مطلوبی دارد.

فرزام صفت با اشاره به هدف‌گذاری صادرات ۱۰ میلیارد دلاری در سفر ریاست جمهوری به روسیه، تصریح کرد: این نکته حائز اهمیت است که برای دست‌یابی به این امر راه درازی در پیش داریم و باید از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

معاون استاندار گیلان، با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد صادرات به روسیه از گمرکات گیلان صورت می‌گیرد، گفت: باید برنامه‌ریزی‌های لازم جهت دستیابی به رقم صادرات تا هفت میلیارد دلاری را از مرزهای کشور به روسیه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: براساس آمار اکنون ظرفیت صادرات ما یک دهم این عدد است و سال گذشته توانستیم حدود ۷۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم و راه درازی برای رسیدن به هدف مطلوب داریم.

فرزام صفت تصریح کرد: بندرانزلی در گذشته بندری روباز بود و برای چوب و آهن آلات وارد شده استفاده می‌شد با رسیدن به خودکفایی در تولید آهن آلات ورود این دو کالا کاهش یافت و ما به سمت ساخت انبار غله و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور پیش رفتیم و برنامه‌ریزی کردیم ظرفیت انبارها را تا ۲۰۰ هزار تن افزایش دهیم و این کار بزرگی است.

وی با بیان اینکه اگر ظرفیت انباری نداشته باشیم کار صادرات و واردات برایمان بسیار سخت خواهد بود، تاکید کرد: بندر انزلی بندر وارداتی برای کالاهای اساسی و واسطه‌ای مورد نیاز کشور است و همانطور که توجه به صادرات مهم است باید به واردات نیز توجه کرد چون بخشی از زنجیره اشتغال به واردات کالاهای اساسی وابسته است لذا ایجاد زیر ساخت‌ها و پسکرانه بندری و ظرفیت‌های سیلوی غلات باید مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×