» آخرین اخبار » گیلان » چای املش سنواتی نمی شود/ صادرات چای به کشورهای آسیای میانه

چای املش سنواتی نمی شود/ صادرات چای به کشورهای آسیای میانه

بهمن ۱۴, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی املش با بیان اینکه چای املش از نظر کمی و کیفی به چای های دیگر شهرستان ها برتری دارد گفت: به دلیل بهبود وضعیت فروش چای دیگر چای سنواتی در انبارها تلمبار نمی شود.

مهدی صفری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه توسعه باغات در اراضی شیب دار املش موجب افزایش تولیدات باغی شهرستان می شود، اظهار کرد: در سفر هیات دولت به گیلان و وزیر کشاورزی به شهرستان املش نیز این امر مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ منابع آب، آبخیزداری و … از جمله مواردی بود که در بخش کشاورزی املش مورد تاکید است.  

صفری ادامه داد: شهرستان املش شهرستان قطب تولید چای در کشور است و از نظر کمی و کیفی چای بهتر و بیشتری نسبت به شهرستان لاهیجان دارد و اما آنچنان که باید چای این شهرستان به دنیا معرفی نشده است.

وی بیان کرد: چای املش ارگانیک است و در طی تولید این محصول از سم استفاده نمی شود و به همین دلیل است که مورد پسند طرفداران مصرف کنندگان محصولات ارگانیک قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی املش با بیان اینکه تولیدات چای برای چایکاران نسبت به گذشته به صرفه تر شده است، گفت: به دلیل بهبود وضعیت فروش چای دیگر چای سنواتی در انبارها تلمبار نمی شود.

صفری تصریح کرد: شهرستان املش ۵۳۰۰ هکتار باغ چای دارد و برخی از چایکاران علاوه بر چایکاری به دیگر مشاغل کشاورزی نیز می پردازند.

وی یادآور شد: بخشی از بوته ها ی باغات چای املش قدیمی هستند و بیش از ۵۰ تا  ۶۰ سال قدمت دارند و نوسازی این باغات موجب می شود که با جوان سازی بوته های چای شاهد افزایش تولید کمی و کیفی برگ سبزچای باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی املش با بیان اینکه به زراعی باغات هزینه نیست و سرمایه گذاری محسوب می شود، ادامه داد: دراین شهرستان ده هزار نفر چایکاری و در مجموع ۳۸ هزار نفر مشغول کشاورزی هستند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل بی توجهی به باغات چای، برخی از چایکاران به دلیل به صرفه اقتصادی نداشتن باغات خود را رها کرده بودند، گفت: خوشبختانه برخی از این چایکاران دوباره به فکر احیای باغات خود افتاده اند.

صفری افزود: تغییر اقلیم بر میزان تولید برگ سبز چای تاثیر دارد و معمولا در بخش کوهپایه ای املش بیشتر از مناطق جلگه ای در باغات برگ سبز برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی املش خاطرنشان کرد: اگر چه شهرستان املش پیرترین  شهرستان کشور است اما نمی توان گفت که همه کشاورزان این شهرستان پیر و مسن هستند، بلکه اخیرا جوانان در ورود به بخش کشاورزی املش متقاضی هستند.

وی گفت: چای املش یک محصول صادراتی است و هم اکنون به افعانستان و آسیای میانه صادر می شود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×