» دسته‌بندی نشده » مهابادی‌ها اسلحه‌های شکاری را زمین می‌گذارند/ رهاسازی لک لک مصدوم پس از مداوا در قصرشیرین

مهابادی‌ها اسلحه‌های شکاری را زمین می‌گذارند/ رهاسازی لک لک مصدوم پس از مداوا در قصرشیرین

بهمن ۱۱, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش خبرنگار محیط زیست فارس، گروه‌های مردمی و داوطلبانه در هفته اول بهمن ماه و مصادف با هفته ملی هوای پاک بود و جز روزهای سرد سال ۱۴۰۰ هم محسوب می شد، با برگزاری برنامه‌های مختلف محیط زیستی در سرتاسر ایران این مناسبت بسیار مهم و حیاتی را گرامی داشته و تلاش کردند همچون گذشته با اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در این راه نقش موثر و مفیدی را داشته باشند. ما نیز همچون گذشته در قرارسبز هفتگی خود تلاش کردیم با پوشش رسانه ای فعالیت های انجام شده گروه‌های داوطلبانه، حامی این عزیزان باشیم.

برگزاری برنامه پاکسازی مشترک توسط گروه رفتگران طبیعت بهبهان

دویست و بیست و سومین برنامه فرهنگی محیط زیستی گروه رفتگران طبیعت بهبهان، با همکاری گروه فرهنگی اجتماعی بلادشاپور و انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز و همچنین حمایت گروه رسانه ای قرارسبز در پایتخت گل نرگس ایران، بهبهان برگزار شد. علاوه بر پاکسازی پارک ساحلی خارستان (مارون)، بازدید از رویشگاه طبیعی گل نرگس بهبهان در استان خوزستان، بازدید از خانه تاریخی محسنی‌ها و مراسم تقدیر با اهداء لوح سپاس، گل نرگس و کیسه پارچه‌ای، از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این برنامه مشترک بود.

دمیدن جان دوباره بر پیکر بی‌جان کمجان

با توجه به وضعیت بحرانی تالاب کمجان در دهه‌های گذشته و کاهش چشمگیر آورده سالانه رودخانه کر به عنوان منبع اصلی تغذیه این تالاب، به همت اعضای تشکل احیاکنندگان تالاب کمجان و همچنین با مشارکت مردم و به پشتوانه دانش بومی اهالی منطقه خرامهدر استان فارس، آبگیری و احیای این تالاب صورت گرفت. تالاب های ۳ گانه طشک، بختگان و کمجان در انتهای حوضه آبی رودخانه کر در استان فارس قرار دارند.

اختتامیه مسابقه کتابخوانی کتاب جنایت علیه محیط زیست در رامهرمز برگزار شد
مسابقه کتابخوانی کتاب جنایت علیه محیط زیست که به همت انجمن دوستداران طبیعت رامهرمز و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان، مشارکت رسانه اجتماعی دکتر رادمنش و همچنین حمایت گروه مردمی قرارسبز در اول آبان ماه سال جاری شروع شده بود؛ در مراسمی به مناسبت هوای پاک و پس از دو ماه تلاش و پیگیری با انتخاب برگزیدگان به پایان رسید.

برگزاری مراسم درختکاری در اثر طبیعی ملی کوه نمک

به مناسبت گرامیداشت هفته هوای پاک، مراسم درختکاری در اثر طبیعی ملی کوه نمک استان بوشهر به همت گروهی از جامعه ی محیط زیستی و تعدادی از شهروندان طبیعت دوست این شهرستان برگزار شد.

اجرای طرح جنگلانه۱۴۰۰ در شیراز

در برنامه جنگلانه ۱۴۰۰ که بار دیگر به همت و ایده پردازی انجمن فرهنگ بوم‌گردان تدبیر پارس و همراهی سایر سمن‌های محیط زیستی در پارک ملی بمو و با حضور ۵۰۰ نفر از فعالین محیط زیست در شیراز برگزار می‌شد، حدود ۹ هکتار از عرصه های ملی با نهال بادام کوهی سرسبز شد.

به گفته ایده پرداز طرح جنگلانه، این طرح با ادعای سبز نمودن رویشگاه‌های کشور پا به عرصه نگذاشته، بلکه از هشت سال پیش با فرهنگ سازی و آموزش و ایجاد مسیر تسهیل گری ملی توانسته است در بطن جامعه ورود کرده و ضمن معرفی گونه‌ های بومی، روش کشت اصولی را توسعه دهد.

برگزاری جشنواره محیط زیستی در شوشتر

به مناسبت هفته هوای پاک و روز زن، علاقمندان به محیط زیست در انجمن های دوستداران طبیعت دشت بزرگ و هواداران کارون زلال شوشتر، جشنواره‌ای محیط زیستی را در این شهرستان استان خوزستان برگزار کردند. سخنرانی کارشناسان اداره محیط زیست درباره ی هوای پاک، تشریح طرح‌هایی چون اکوبریک و جمع آوری درب بطری، اجرای مسابقات ورزشی و نهال کاری از جمله فعالیت های انجام شده در این جشنواره بود.

برگزاری دوازدهمین پویش بذرکاری در جنگل تنگ شکن ارسنجان

 دوازدهمین پویش بذرکاری با کاشت بذر بادام کوهی به همت جهادگران گروه جهادی شهید احمدی روشن و با حضور فعال جمعی از دوستداران محیط زیست استان فارس، در جنگل تنگ شکن شهرستان ارسنجان انجام شد.

اجرای طرح یک ساعت با محیط‌بان در چالدران

طرح یک ساعت با محیط بان، با هدف یک گام به سوی فرهنگ سازی و حفظ و حراست از محیط زیست و همچنین به منظور آشنایی دانش آموزان با شغل حساس و پراهمیت محیط‌ بانی، در مدرسه شهید مصطفی خمینی روستای خضرلو شهرستان چالدران در استان آذربایجان غربی برگزار شد.

جشنواره دانش آموزی روز هوای پاک در چابهار برگزار شد
فعالین حوزه محیط زیست همزمان با روز جهانی هوای پاک و در راستای آموزش و تنویر افکار عمومی از سنین پایه، با همکاری تعدادی از ادارات این شهرستان در استان سیستان و بلوچستان، با برگزاری جشنواره دانش آموزی، مسابقات انشاء و نقاشی با موضوعات محیط زیستی و همچنین ساخت کاردستی با مواد بازیافتی را اجرا کردند.

آغاز پویش اقلید شهر بدون نایلون
بنا به پیشنهاد انجمن اندیشه نیکان طبیعت زاگرس شهرستان اقلید استان فارس، در تاریخ ۴ بهمن ۱۴۰۰ اولین جلسه پویش اقلید شهر بدون نایلون برگزار و برای مقدمات این پویش در آینده برنامه ریزی شد.

 

 پاکسازی روستای گیوک از زباله‌های رها شده

سمن‌های محیط زیستی شهرستان بیرجند به همراه تعدادی از کارمندان و مسئولین شهری و روستایی به مناسبت روز ملی هوای پاک، ضمن بازدید از محل احداث پاسگاه محیط بانی گیوک، محیط اطراف آبشار این روستا در استان خراسان جنوبی را از زباله های رها شده پاکسازی کردند.

رهاسازی لک لک مصدوم پس از مداوا در قصرشیرین

با تلاش  و هماهنگی‌های صورت گرفته توسط جمعی از دوستداران طبیعت قصرشیرین، یک قطعه لک لک که بر اثر تیراندازی متخلفان شکار صدمه دیده بود، پس از تیمار و مداوا در زیستگاه های آبی این شهرستان از استان کرمانشاه، رهاسازی و به دامان طبیعت بازگردانده شد.

پیوستن شکارچیان مهابادی به جمع دوستداران محیط زیست

چهار شکارچی در شهرستان مهاباد آذربایجان غربی، طی مراسمی که با حضور خبرنگاران در تالاب بین المللی کانی برازان برگزار شد، اسلحه‌‌های شکاری خود را زمین گذاشته و ضمن خداحافظی با شکار به جمع دوستداران محیط زیست پیوستند.

خوشبختانه نهضت تحویل سلاح شکاری در سال های اخیر رواج یافته و برخی از شکارچیان با پیوستن به این جریان، اسلحه های خود را تحویل می دهند.

پاکسازی پارک ملی بوجاق بندرکیاشهر

به مناسبت هفته هوای پاک، پاکسازی پارک ملی بوجاق ( کاج کله ) بندر کیاشهر استان گیلان، به همت سازمان مردم‌ نهاد شرکت تعاونی پسماند پردازگر بوجاق و با همکاری موسسه پیشگامان محیط زیست و جمعی از دوستداران محیط زیست با شعار آسمان آبی و هوای پاک حق همه است، برگزار شد.

برگزاری نشست بهمن ماه سمن های محیط زیستی خراسان جنوبی
نشست بهمن ماه سمن های محیط زیستی استان خراسان جنوبی، با برنامه ریزی برای گرامیداشت روز جهانی تالاب آغاز و برنامه های دیگری از جمله بازدید و حضور کارشناسان حوزه های مختلف حفاظت محیط زیست استان و سمن‌ها در محل تالاب کجی نمک‌زار نهبندان، فراخوان برگزاری مسابقه داستان نویسی، تهیه کلیپ با موضوع تالاب در بین دانش آموزان و برگزاری وبینار آموزشی در دستور کار قرار گرفت.

اجرای طرح جنگلانه در شهرستان سروستان

گروهی از عاشقان طبیعت سروستان استان فارس با همکاری تعدادی از ادارات این شهرستان، مراتع تنگ حشی کوهنجان را سرسبز کرده و طرح جنگلانه را به صورت کپه‌ای و کاشت بذر درختان و گیاهان بومی الوک، ارژن و انغوزه اجرا کردند.
مهم‌ ترین موضوعی که این طرح دنبال می‌کند فرهنگ سازی، نهادینه کردن فرهنگ درختکاری، جلوگیری از قطع درختان و تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست است.

نجات یک بهله هما در کوه‌ های شمالی زنجان
با تلاش دوستداران طبیعت به‌ویژه فعالین حوزه پرندگان وحشی، یک بهله هما که در کوه‌ های شمالی زنجان مورد اصابت گلوله شکارچیان قرار گرفته بود نجات یافته و مورد درمان و مداوا قرار گرفت. هما گونه‌ ای پرنده شکاری بزرگ‌ جثه از تیره بازان و راسته بازسانان است که در کوه های ‌مرتفع دنیا از جمله مناطقی از ایران زندگی می‌کند.

توزیع علوفه در مناطق حفاظت شده محیط زیست کردستان

جهت پیشگیری از هر‌گونه مشکل و محدودیت برای حیات وحش در دسترسی به علوفه و منابع غذایی، در منطقه حفاظت شده بیجار و سایر نقاطی که امکان حضور حیات وحش وجود دارد، توزیع علوفه خشک توسط محیط بانان استان کردستان انجام شد.

اجرای سومین مرحله دانه‌پاشی وحوش در خلخال

با توجه به بارش سنگین برف در روزهای گذشته، سومین مرحله دانه پاشی در زیست‌ گاه های وحوش خلخال، با هدف تامین غذای پرندگان وحشی توسط محیط بانان این شهرستان در استان اردبیل انجام شد.

ترویج و آموزش محیط زیست در مدارس شهرستان بم

مراسم بزرگداشت هفته ملی هوای پاک با هدف ترویج فرهنگ زیست محیطی، تلاش برای داشتن محیط زیست و هوای پاک و همچنین ترغیب دانش آموزان به حفظ آن، در مدرسه کوثر النبی بم استان کرمان برگزار شد.

انتهای پیام/




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×