» دسته‌بندی نشده » پسر نبیل شعث: سفارت اسرائیل در قاهره خواستار بازداشت من شده بود

پسر نبیل شعث: سفارت اسرائیل در قاهره خواستار بازداشت من شده بود

بهمن ۷, ۱۴۰۰ 0۰


فعال سیاسی مصری-فلسطینی که به تازگی در ازای لغو تابعیت مصری‌اش از زندان آزاد شد، درباره ابعاد مختلف بازداشت دو سال و نیمه خود در مصر و قبل از آن و جزئیات مذاکرات خود برای آزادی با سایت العربی الجدید گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، رامی شعث، فعال سیاسی مصری-فلسطینی در اولین گفت‌وگوی خود با رسانه‌های عربی پس از آزادی از زندان، در مصاحبه با سایت خبری العربی الجدید اظهار کرد: پنجم ژوئیه ۲۰۱۹ پس از یورش تعداد زیادی نیروی امنیتی همراه با دو افسر امنیت ملی و یک سرلشکر از همین دستگاه و نیز تعداد زیادی خودروی زرهی بازداشت شدم، زمانی که خواستم حکم دادستانی برای بازداشت را نشان دهند، به من گفتند که موضوع بسیار بزرگ و مهم‌تر از من است. خانه‌ام بازرسی شده و لپ‌تاپ، تلفن‌ها، کارت‌های حافظه، اسناد، کاغذها، کتاب‌ها و تمامی مدارک شناسایی و گذرنامه‌های مصری و فلسطینی‌ام مصادره شدند؛ اما اینها در پرونده ثبت گزارش نشدند.

شعث در ادامه گفت: تنها بازپرسی که از من شد، در دادسرای عالی امنیت کشور و به مدت ۴۵ دقیقه بود، از من درباره انقلاب ژانویه و حوادث ۳۰ ژوئن سوال شد، پس از انتقالم به زندان متوجه شدم به بهانه ناقص بودن مدارکم، از پذیرش من خودداری کردند و دوباره من را به دفتر دادستانی که از شب اول در آنجا بودم، بازگرداندند. سه روز در آنجا بودم و در نهایت من را به زندان طره منتقل کردند.

این فعالی سیاسی مصری-فلسطینی در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی بازداشت خود را چه می‌داند، گفت: به پدرم گفته شده بود که من به روابط مصر با “اسرائیل” و نیز برخی هم‌پیمانان دیگر آسیب زدم و سفارت “اسرائیل” درخواست بازداشت من را داده، چند باری هم گفته شد که یک طرف اماراتی از من شکایت کرده و احتمالا بازداشتم دارای بُعدی منطقه‌ای است.

او افزود: اطلاعات دقیقتری ندارم؛ اما می‌دانم همه طرف‌ها پس از مخالفت‌هایم با معامله قرن طی ماه‌های گذشته درباره بازداشتم به توافق رسیدند زیرا من مخالف ایده کنترل بر بخش‌های باقی مانده فلسطین و شهرک سازی در آنها و اخراج ساکنان اصلی آنها هستم.

شعث در ادامه گفت: من سیاست‌های دونالد ترامپ (رئیس جمهور پیشین آمریکا) و جارد کوشنر (مشاور ارشد ترامپ) و نقش اسرائیل در این زمینه و متاسفانه مصر که در کنفرانس بحرین (در ژوئن ۲۰۱۹) شرکت کرد، را برملا کرده بودم.

این چهره سیاسی مصری-فلسطینی با اشاره به اینکه به تغییر کامل نگاه دولت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی به خاورمیانه نیاز داریم، تاکید کرد: معامله قرن تمام شده و ما باید شکست این طرح را تضمین کنیم، دوره ریاست ترامپ به پایان رسید و جو بایدن به جای او آمد، ارزیابی من این است که او رویکرد متفاوتی دارد و ما باید این رویکرد متفاوت را که حقوق ما را بازمی‌گرداند، تشویق کنیم هرچند که ضعیف بوده و هنوز همسو با سیاست‌های بلند مدت آمریکا است؛ اما دستکم خصومت کمتری با فلسطینی‌ها دارد.

او درباره لغو تابعیت مصری خود در ازای آزادی‌اش از زندان گفت: اکنون مجبور هستم فعالیت‌هایم را در اروپا دنبال کنم.

همچنین این فعال سیاسی اظهار کرد: ۹ ماه پس از حبسم در زندان از طریق روزنامه‌ها متوجه شدم که در پرونده دیگری در لیست تروریستی قرار گرفته‌ام، این در حالی است که هرگز بابت پرونده دوم به دادستانی فراخوانده نشدم و از من تحقیقی نشد و این پرونده‌سازی تنها برای محدود کردن فعالیت‌ها و آزادی‌ام بود.

او با اشاره به اینکه پس از آزادی هنوز به جنبش تحریم بین‌المللی رژیم صهیونیستی متعهد است و از آن حمایت می‌کند، گفت: این جنبش را راهکاری مسالمت‌آمیز، مردمی و واقعی برای مخالفت با استعمار و سرکوب حقوق بشر می‌دانم.

شعث افزود: متاسفانه بازداشت من و دیگر فعالان صلح‌جو و مشهور جهان همانند زیاد العلیمی، نماینده سابق پارلمان مصر و دیگر افراد و طرح اتهامات تروریستی علیه‌مان تنها برای سرکوب و شکنجه مخالفان صلح‌جو است.

او با اشاره به حمایت‌های احزاب مصر، بسیاری از نهادهای جامعه مدنی مصر، فلسطین و دیگر کشورها، پارلمان فرانسه، پارلمان اروپا، کنگره آمریکا و عفو بین‌الملل که او را مبارز راه‌ آزادی خواند و سازمان ملل که در حکمی بازداشت او را بر خلاف قوانین دانست، گفت: با این حال مقامات مصری یک سال دیگر نیز من را در زندان نگه داشتند؛ اما در ادامه فشار فرانسه نقش مهمی در میانجیگری و در نهایت آزادی‌ام ایفا کرد، فرانسه شریک مهم حاکمیت سیاسی فعلی مصر است و در ابعاد نظامی و امنیتی به آن کمک می‌کند؛ اما برقراری دموکراسی و تحقق آزادی بیان در مصر در راستای منافع فرانسه بوده و تنها راه ایجاد ثبات واقعی در خاورمیانه است و ثبات خاورمیانه می‌تواند از فرانسه در برابر موج مهاجرت پناهجویان حمایت کند و با توقف سرکوب‌ها در خاورمیانه، اروپا فضای بیشتری برای معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک و بلند مدت دارد.

این فعال مصری-فلسطینی گفت: معامله قرنی که ترامپ رونمایی کرد، هیچ ارتباطی به مساله فلسطین نداشت بلکه برعکس تنها نقش آن نابود کردن تمامی حقوق فلسطینی‌ها و اعلام پایان درگیری‌های دو طرف فلسطینی و اسرائیلی پس از مصادره حقوق فلسطینی‌ها بود، هدف اصلی این طرح اعلام ائتلافی عربی-اسرائیلی در منطقه در راستای رویکردهای نژادپرستانه ترامپ و کوشنر و ایجاد بحران‌های عربی-عربی جدید و درگیری میان دو محور شیعه و سنی بود.

او در ادامه از کشورهای عربی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کردند و نیز کشورهای غربی و آفریقایی خواست اسرائیل را بابت جنایاتش متوقف و مجازات کنند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×