» آخرین اخبار » گیلان » حفاظت از منابع طبیعی نیازمند اقدامات عاقلانه و هوشمندانه است

حفاظت از منابع طبیعی نیازمند اقدامات عاقلانه و هوشمندانه است

دی ۱۸, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/گیلان نماینده ولی فقیه در گیلان، بر اجرای طرح کاداستر با هدف حفاظت از اراضی ملی تاکید کرد و متذکر شد: در نظام دینی باید عاقلانه و هوشمندانه اقدام کنیم تا منابع طبیعی و محیط زیست ما حفظ شود.

آیت الله رسول فلاحتی در دیدار با مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور که با حضور مدیرکل و معاونان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان برگزار شد، با اشاره به توجه اسلام به جنگل و درخت و درختچه، اظهار کرد: آیات و روایات اسلامی اهمیت ویژه ای برای منابع طبیعی قائل است.

وی با بیان اینکه اسلام بریدن درخت و آتش زدن جنگل را جایز نمی داند، گفت: منابع طبیعی باید مرکز قابل توجه برای همه نهادها و دستگاه ها و سازمان ها باشد.

نماینده ولی فقیه در گیلان، خطه شمال به ویژه گیلان را مملو از جنگل های انبوه طی یک قرن اخیر دانست و تصریح کرد: اطلاحات ارضی در دوران پهلوی اول و دوم بسیاری از این جنگل ها را از بین برد؛ البته مردم در ابتدا خوشحال بودند، اما بعد از یک دهه فهمیدند که نعمت بزرگ جنگل را از دست دادند.

امام جمعه رشت، جنگل های ارزشمند هیرکانی را بازمانده عصر یخبندان دانست و ادامه داد: تا صد سال پیش جنگل نشینان آسیب به درختان نمی رساندند و از بقایای درختان به عنوان زغال استفاده می کردند، اما طی چند دهه اخیر به دنبال تقطیع اراضی وراثتی، شاهد کم شدن و ارزشمند شدن زمین شدیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت زمین در استان های شمالی به ویژه در دهه اخیر، خاطرنشان کرد: در گذشته مردم انگیزه محو جنگل را نداشتند، اما امروز ارزش زمین موجب شده شاهد نابودی منابع طبیعی باشیم.

آیت الله فلاحتی، انفال را متعلق به امام زمان(عج) دانست و یادآور شد: مدیریت انفال اعم از دریا و ساحل و کوه و دشت و جنگل و بیابان در دوران غیبت با ولی فقیه بوده و باید از این میراث حراست شود. متاسفانه مردم هنوز جایگاه منابع طبیعی به ویژه جنگل را در نظام زندگی خود نمی دانند.

وی یکی از آفات منابع طبیعی گیلان در دهه اخیر را تصرف اراضی و ویلاسازی دانست و گفت: باید از سرمایه گذاران با آغوش باز استقبال شود، اما نباید ویرانگری فرهنگی و تخریب محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشند. متاسفانه برخی از پروژه ها موجب نابودی اکوسیسم و زیست بوم شده است.

امام جمعه رشت، با اشاره به قطع درختان برای احداث سد، تصریح کرد: در اجرای پروژه های عمرانی باید پیوست منابع طبیعی و محیط زیست در نظر گرفته شود تا هیچ درختی بدون دلیل قطع نشود.

نماینده ولی فقیه در گیلان، با بیان اینکه طرفدار منابع طبیعی و محیط زیست هستیم، اظهار کرد: گیلان در سال ۳۰ میلیون جمعیت شناور دارد و لذا اولین آسیب گردشگران تخریب محیط زیست و منابع طبیعی است، زیرا زباله های پلاستیکی تولید می کنند و درختان و بوته ها را آتش می زنند.

وی بر اجرای طرح کاداستر با هدف حفاظت از اراضی ملی تاکید کرد و متذکر شد: در نظام دینی باید عاقلانه و هوشمندانه اقدام کنیم تا منابع طبیعی و محیط زیست ما حفظ شود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×