» دسته‌بندی نشده » ابراز امیدواری روسیه و ترکیه برای برقراری آرامش در قزاقستان

ابراز امیدواری روسیه و ترکیه برای برقراری آرامش در قزاقستان

دی ۱۵, ۱۴۰۰ 0۰


سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه تصریح کرد که مسکو تماسی از قزاقستان مبنی بر دریافت کمک درخصوص حل مساله اعتراضات دریافت نکرده است.

به گزارش ایسنا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا قزاقستان برای دریافت کمک با روسیه تماس گرفته است، گفت: نه. ما باور داریم که دوستان قزاق می‌توانند امور داخلی خود را حل کنند.

وی در ادامه بر لزوم عدم دخالت در امور داخلی قزاقستان تاکید کرد.

همچنین وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، از نزدیک اوضاع قزاقستان را دنبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: روسیه خواستار راه حل مسالمت‌آمیز در چارچوب قانون اساسی و از رهگذر مذاکره است نه از طریق اغتشاش و نقض قوانین.

طبق این بیانیه، مسلما قاسم جومارت توکایف به دنبال اشاعه ثبات در کشور و حل مشکلات است و اینها خواسته‌های قانونی تظاهرکنندگان هستند.

روسیه افزود: امیدواریم در اسرع وقت اوضاع عادی شود. این کشور روابط و شراکت استراتژیکی با روسیه دارد.

این وزارتخانه افزود: با دیپلمات‌های روسیه در قزاقستان در تماس است و اوضاع اطراف مقرهای دیپلماتیک ما و کنسولگری روسیه آرام است. هیچ شهروند روس نیز آسیبی ندیده است.

وزارت خارجه ترکیه نیز ابراز اطمینان کرد دولت قزاقستان بتواند از بحران اعتراضات در کشور که به دلیل افزایش نرخ سوخت است، عبور کند.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: از نزدیک اعتراضات آغاز شده از روز یکشنبه را دنبال می‌کنیم ترکیه اهمیت زیادی برای ثبات قزاقستان دوست قائل است.

این وزارتخانه ابراز امیدواری کرد، امنیت و رفاه برای ملت قزاقستان تامین شود و در عین حال نسبت به درایت ملت این کشور ابراز اطمینان و آرزو کرد اعتراضات هر چه سریع‌تر خاتمه یابند.

این کشور برای مصدومان اعتراضات نیز آرزوی بهبودی کرد.

به دنبال آنکه اعتراضات سراسری به افزایش قیمت سوخت در قزاقستان به خشونت کشیده شد، دفتر ریاست جمهوری این کشور آسیای‌میانه امروز (چهارشنبه) به مدت دو هفته در آلماتی، بزرگترین شهر و استان منگستائو حالت فوق‌العاده اعلام کرد و استعفای دولت پذیرفته شد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×