» آخرین اخبار » گیلان » سرانه فضای سبز شهر رشت ۳ برابر می شود/ لزوم کاهش تولید پسماند

سرانه فضای سبز شهر رشت ۳ برابر می شود/ لزوم کاهش تولید پسماند

دی ۱۲, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/گیلان شهردار رشت گفت: با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان پارک ۵۰۰ هکتاری لاکان را عملیاتی خواهیم کرد و هم اکنون ایجاد فاز نخست آن آغاز شده که سرانه فضای سبز عمومی شهر را سه برابر می کند.

سید امیرحسین علوی، با بیان اینکه به واسطه بیماری کرونا بسیاری از رویدادهای مرتبط با حوزه شهر خلاق خوراک متوقف شده بود، اظهار کرد: بعد از دو سال یکی از بزرگترین رویدادهای شهری یعنی فستیوال خوراک را با مشارکت رستوران داران و فعالان حوزه غذا در شهر رشت برگزار کردیم و نمایندگی یونسکو در ایران و سایر نمایندگی های شهرهای خلاق خوراک نیز حضور داشتند تا از فرصت های همدیگر به نفع شهر خودمان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه خواهرخوانندگی شهر لیریا پرتغال به عنوان یکی از شهرهای خلاق خوراک یونسکو با شهر رشت در دستور کار قرار دارد، گفت: ایران و گیلان دارای فرصت های غنی گردشگری داخلی است و لذا در حال شبکه سازی شهرهای خلاق یونسکو در حوزه خوراک و هوشمند و یادگیرنده هستیم تا با جذب گردشگر داخلی برای سبد خانوار آورده های اقتصادی داشته باشیم. همچینن به دنبال استفاده از ظرفیت کشورهای دوست و همسایه به ویژه در حاشیه دریای خزر در حوزه گردشگری خلاق هستیم.

شهردار رشت در گفت وگوی ویژه خبری باران، در ادامه به سرانه بسیار پایین فضای سبز عمومی در شهر رشت اشاره و عنوان کرد: اگرچه استان گیلان و شهر رشت دارای فضای سبز فراوان و جنگل ها انبوه است، اما آن چیزی که در اختیار عموم مردم قرار می گیرد، کمتر از دو مترمربع بوده و لذا تلاش داریم با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان پارک ۵۰۰ هکتاری لاکان را عملیاتی کنیم و ایجاد فاز نخست آن آغاز شده که سرانه فضای سبز عمومی شهر را سه برابر می کند.

علوی، همچنین از احداث پارک گیلانه در حاشیه رودخانه منطقه یک خبر داد و خاطرنشان کرد: پارک سالارمشکلات رشت را که در منطقه شهریاران قرار دارد، به زودی افتتاخ می کنیم. رصدخانه عینک نیز در حاشیه تالاب تا دهه فجر امسال افتتاح می شود.

وی اضافه کرد: باغ ژاپنی داخل پارک مفاخر نیز که یک فضای سبز برای تبادل فرهنگی محسوب می شود نیز تا دو ماه آینده به بهره برداری می رسد.

شهردار رشت، با اشاره به افزایش زیاد قیمت، عنوان کرد: اولویت ما لکه گیری آسفالت می باشد و لذا روزانه بیش از پنج اکیپ در سطح شهر مشغول هستند و لکه گیری کوچه ها و معابر را انجا می دهند. روزانه ۱۰ هزار تن تولید آسفالت داریم و علاوه بر خرید ماهانه ۴۰۰ تنی قیر، موفق به دریافت سهمیه ۱۰۰۰ تنی قیر رایگان شدیم.

وی از آسفالت جاده تهران و جاده لاکان با همکاری شهرداری و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ایاستان گیلان خبر داد و متذکر شد: طی شش ماه آینده مشکلات اولیه این دو محور رفع می شود و سپس نسبت به ارتقای کیفیت آسفالت اقدام می کنیم.

علوی، مرمت بناهای تاریخی شهر رشت را یکی از دغدغه های مردم دانست و گفت: مرمت ساختمان ساعت میدان شهرداری رشت که سال هاست بدون مرمت مانده را قبل از پایان سال آغاز می کنیم؛ خانه میرزا خلیل، اولین شهردار رشت نیز که ساختمان شورای قبلی شهر بود، به زودی به موزه مشروطه تبدیل می شود. همچنین مرمت ساختمان فرهنگی شهرداری نیز در دستور کار قرار دارد؛ البته پروژه مرمت زمان بر بوده که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرایی می شود.

وی موضوع پسماند را یک فرایند از تولید تا دفن زباله دانست و خاطرنشان کرد: باید فرهنگ تولید کم پسماند را در شهر رشت و اقلیم گیلان نهادینه کنیم، زیرا ظرفیت های زیست محیطی ما زیاد است و اگر دقت نکنیم سهم نسل های آینده را از بین خواهیم برد.

شهردار رشت، با بیان اینکه پروژه تفکیک با کمک مردم اجرایی خواهد شد، عنوان کرد: تبدیل پسماند به کود آلی و کمپوست را دنبال می کنیم تا بخش عظیم زباله به سمت سراوان نرود؛ البته پسماند سراوان فقط مربوط به رشت نیست و پسماند چند شهر به آنجا آورده می شود.

علوی، با اشاره به لزوم راه اندازی زباله سوز ۶۰۰ تنی سایت لاکان از طریق جذب منابع مالی دولتی، اضافه کرد: باید کمترین خروجی را به سمت سراوان ببریم؛ البته سراوان در انتخای زنجیره پسماند قرار دارد و باید مدیریت پسماند و سپس دفن را مد نظر قرار دهیم.

وی از اجرای طرح تفصیلی و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر رشت به صورت فاز به فاز خبر داد و یادآور شد: در طرح تفصیلی خیابان های جدید را بازگشایی خواهیم کرد و لذا سال آینده فاز نخست رینگ ۹۰ متری میدان گیل تا مسکن مهر اجرایی می شود. همچنین وظیفه اتصال معابر داخل شهر را داریم. در طرح جامع نیز استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی از تاکسی و اتوبوس گرفته تا مترو و تراموا در دستور کار قرار دارد.

شهردار رشت، بودجه سال آینده شهرداری رشت را ۲۰۰۰ میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: به دنبال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی جهت اجرای پروژه های زیرساختی شهری هستیم و بازپرداخت ها از منابع پروژه ها خواهد بود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×