» دسته‌بندی نشده » پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه پسماند تکمیل شود

پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه پسماند تکمیل شود

مرداد ۱۴, ۱۴۰۰ 0۰

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع امروز در جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان، توجه به اقتصاد سبز، توسعه پایدار و تأمین امنیت غذایی با تولید محصولات کشاورزی سالم را برای بالندگی و شکوفایی استان ضروری خواند و اظهار کرد: اگرچه این مفاهیم برای دغدغه‌مندان زیست محیطی به باور تبدیل شده اما علیرغم تأکید مکرر، در بدنه اجتماع شاهد کم توجهی به رعایت استانداردها و شاخص‌ها هستیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع پسماند برای تمام دنیا و نیز کشور و استان‌مان گفت: گیلان به لحاظ جمعیتی دهمین استان پرجمعیت و به لحاظ تراکم با ۱۷۷ نفر در هر کیلومتر، سومین استان پرتراکم پس از تهران و البرز است.

نماینده عالی دولت در گیلان سرانه جهانی تولید پسماند را تنها ۳۰۰ گرم در روز عنوان و گفت: این شاخص در کشور ما بیش از ۷۰۰ گرم است و گیلان بیش از ۲.۵ برابر استانداردهای جهانی به لحاظ سرانه، تولید پسماند دارد که تولید پسماندتر، خشک و عدم رعایت تکفیک آن، نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند.

استاندار گیلان با بیان اینکه از مردم فهیم و با فرهنگ گیلان در اجرای طرح کاهش تولید و تفکیک از مبدأ زباله بیش از گذشته انتظار همراهی می‌رود، افزود: نرم‌افزار تفکیک از مبدأ زباله بایستی از فصل پاییز به صورت آزمونه در شهر رشت راه‌اندازی شود. 

وی با اشاره به اینکه دغدغه تولید فراتر از سرانه جهانی باید برای مردم، فعالان مدنی، سازمان‌های مردم نهاد و مسؤولان به صورت همگانی باشد، افزود: برنامه‌ریزی متناسب با این نگرانی و تشکیل جلسات متناظر شهرستانی به صورت منظم در دستور کار باشد.

استاندار گیلان با اشاره به رشد پروژه‌های شهرداری رشت طی ۹  ماه گذشته نسبت به سال قبل بیان کرد: بخش ساختمان و ابنیه فنی پروژه زباله‌سوز شهر رشت به زودی تکمیل می‌شود و عمده تجهیزات این پروژه وارد استان شده و با پیش‌بینی تأمین اعتبار امیدواریم براساس زمانبندی تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد بهره برداری این طرح زیست محیطی باشیم.

زازع فرهنگ‌سازی و توجه به آموزش را جزو موارد پرتکرار سخنان خود در جلسات زیست محیطی عنوان کرد و گفت: اجرای طرح مدیریت پسماند روستایی (مپ) در برخی از شهرستان‌ها می‌تواند الگوی خوبی در روستاهای استان باشد و فرمانداران و بخشداران باید با جدیت نسبت به اجرایی کردن آن اهتمام ورزند.

استاندار گیلان اقدامات آموزشی برای مدیریت پسماند را اثرگذار دانست و افزود: از منابع ۲.۵ میلیارد تومانی حوزه پژوهشی استان برای تدوین این برنامه جامع توسط نیروهای بومی استان با مشارکت سازمان های مردم نهاد فعال، حمایت می‌شود.

وی گزارش ساماندهی مراکز دفن زباله استان را امیدوارکننده عنوان کرد و گفت: استفاده از زباله‌سوزهای کوچک مقیاس که محققان بررسی اولیه را انجام داده اند، می‌تواند گامی موثر از سوی گیلان به عنوان استان پیشرو در مدیریت پسماند باشد.

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان، به منظور ترغیب استفاده از زباله سوزهای کوچک مقیاس، برای شهرستان‌های پیشتاز در اجرای این پروژه، از منابع استانی و شهرستانی حمایت‌هایی صورت می‌گیرد.

زازع با بیان اینکه هرساله با اتمام فصل کشاورزی و برداشت محصول برنج، شاهد امحاء کاه و کلش به صورت سنتی و ایجاد آتش‌سوزی در برخی از مناطق استان هستیم، افزود: جهاد کشاورزی ضمن اقدامات اجرایی قانونی، در امر ترویج و آموزش نیز اقدامات موثرتری انجام دهد.

استاندار گیلان با قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استان در خصوص جمع‌آوری و بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی، به عدم همراهی برخی از پزشکان در اجرای طرح مدیریت پسماند اشاره کرد و افزود: نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان به تشدید نظارت‌ها بر مطب پزشکان اقدام و در صورت عدم رعایت موارد زیست محیطی، از تمدید پروانه‌ها جلوگیری شود.

انتهای پیام/۸۴٠٠۸


به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×