» آخرین اخبار » گیلان » احتمال تنش آبی در شالیزارهای رشت

احتمال تنش آبی در شالیزارهای رشت

دی ۶, ۱۴۰۰ 1۰


ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: برای مواجهه با احتمال تنش آبی در سال زراعی پیش رو تدابیری اندیشیده شده است.

مسعود اسدی‌پرور در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است، اظهار کرد: با توجه به کاهش ذخایر آب پشت سد سفیدرود و تنش آبی که احتمال می‌دهیم، در پیش رو داشته باشیم، برای مدیریت مصرف آب در شالیزارهای این شهرستان اقداماتی را در دست کار داریم.

وی افزود: احیای آب بندان‌ها، بتونی‌کردن انهار، لاینینگ  و لوله گذاری پلی اتیلین از جمله کارهایی است که در حال انجام است.

مطالعه نوسازی و تجهیز ۵ هزار هکتار شالیزار رشت

اسدی‌پرور خاطرنشان کرد: طرح تجهیز اراضی موجب کاهش مصرف آب می‌شود، برای ۵ هزار هکتار شالیزار این شهرستان مطالعات لازم انجام شده است و در صورت تامین اعتبار تجهیز این اراضی را آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان رشت ۶۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون تجهیز و نوسازی در ۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای این شهرستان انجام شده است، بیان کرد: همه اراضی شالیزارای رشت قابلیت تجهیز ندارند و فقط تا ۴۰ هزا هکتار از شالیزارها را می توان نوسازی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی رشت یادآور شد: توصیه می‌کنیم که شالیکاران برنج محلی کشت کنند و حتما تقویم زراعی را رعایت کنند.

تاثیر مهم شخم زمستانه در مصرف بهینه آب در شالیزارها

وی با بیان اینکه شخم زمستانه در مدریت مصرف آب نقش موثری دارد و کشاورزان شهرستان در زمان مناسب برای انجام این کار وراد مزارع شوند، گفت: به زودی تقویم زراعی گیلان اعلام می شود و زمان اولین شخم زمستانه را نیز مشخص خواهیم کرد.

اسید پرور ادامه داد: در شهرستان رشت ۹۲ هزار نفر به برنجکاری مشغول هستند و می خواهیم به گونه ای ی عمل کنیم که برنجکاران رشت برای تامین آب تولید برنج مشکلی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: امسال برای  مقابله با تنش آبی به کشاورزان توصیه می‌کنیم حتما کود پتاس استفاده کنند.

کشاورزان از کودهای مناسب با توجه به تنش آبی استفاده کنند

مدیر جهاد کشاورزی رشت گفت:هر ساله ۱۴ هزار تن کود اوره، فسفات و پتاس بین کشاورزان توزیع می شود و سال گذشته به دلیل گران شدن کود برخی از برنجکارانی که از کود فسفات و پتاس استفاده نکردند با کاهش عملکرد محصول مواجه شدنده بودند و امیدورایم این اشتباه را امسال تکرار نکنند.

وی با بیان اینکه ۱۸۰ هزا تن برنج سفید در شهرستان رشت تولید می شود تصریح کرد: سال گذشته حتی یک هکتار از شالیزارهای رشت به دلیل کمبود آب نکاشت رها نشد امسال نیز همه تلاش خود را به کار خواهیم بست تا شالیکاری زمین خود را نکاشت نگذارد.  

کاهش چشمگیر آب سد سفید ورد

به گفته محمد جواد خانی‌پور معاون حفاظت و بهره بردای آب منطقه‌ای گیلان کاهش بارش‌ها موجب کاهش ذخایر آب پشت سد سفیدرود شده است و در حال حاضر ۲۰۶ میلیون متر مکعب آب پشت سد سفیدرود است که در مقایسه با پارسال در همین زمان، ۵۷ درصد کمتر است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان باید از بارندگی‌های زمستان برای آماده سازی زمین هایشان استفاده کنند، تصریح کرد: سالانه آب ۱۷۱ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از سد سفیدرود تأمین می‌شود.

برنجکاران از بارش های زمستانی استفاده کنند

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای گیلان از کشاورزان خواست از بارش‌های زمستان برای شخم شالیزارهایشان استفاده کنند.

انتهای پیام 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×