» آخرین اخبار » گیلان » همایش «بازتاب های داخلی و بین المللی نهضت جنگل» برگزار شد

همایش «بازتاب های داخلی و بین المللی نهضت جنگل» برگزار شد

آذر ۲۴, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/گیلان همایش بین المللی «بازتاب های داخلی و بین المللی نهضت جنگل» با هدف بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک خان و خاموشی جنبش جنگل در حال برگزاری است.

دکتر فرید نجفی، سرپرست دانشگاه گیلان در این مراسم وبیناری، ضمن گرامیداشت یاد شهدای اسلام به ویژه میرزا کوچک خان جنگلی و خوشامدگویی به شرکت کنندگان در همایش، میرزا کوچک را در راس جنبشی دانست که توانست قدرت های بزرگ جهانی آن روزگار را به چالش بکشاند.

وی افزود: میرزا کوچک از جمله رهبرانی بود که با قیام خود آرزوی بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور را داشت و رد پای این دغدغه را می توان در مبارزات او در جریان مشروطه مشاهده کرد.

سرپرست دانشگاه گیلان، هدف میرزا را خدمت به ایران و اسلام دانست و دفاع از اسلام به عنوان بخش بزرگی از فرهنگ ایران را همواره مورد تاکید میرزا دانست و گفت: هدف اصلی نهضت جنگل بازگشت به آرمان‌های اسلام و مشروطیت و استقلال سیاسی کشور بود.

نجفی مشارکت اساتید و پژوهشگران خارجی در همایش مذکور را نشان دهنده تاثیر برون مرزی جنبش جنگل و تآثیر آن بر تحولات فرامنطقه ای دانست و ابراز امیدواری کرد بازخوانی افکار، ایده ها و اهداف جنبش جنگل موجب تجربه ارزشمند عزت و اتحاد برای ایران عزیز و مردم منطقه باشد.

دکتر عباس پناهی، دبیر علمی همایش «بازتاب های داخلی و بین المللی نهضت جنگل» نیز، به ارائه توضیحاتی پیرامون چگونگی برگزاری مراسم پرداخت و اظهار کرد: ۹۷ مقاله توسط دبیرخانه دایمی مرکز اسناد جنبش جنگل در پژوهشکده گیلان شناسی دریافت شد که از این تعداد ۷۴ مقاله مورد پذیرش داوران قرار گرفت و ۲۷ مقاله جهت سخنرانی در سه پنل تخصصی انتخاب و  سخنرانان به ایراد دیدگاه های خود می پردازند.

وی با بیان اینکه پژوهشگرانی از کشورهای روسیه، گرجستان، ارمنستان و آلمان در این همایش شرکت کرده اند، گفت: محورها و موضوعات همایش مورد استقبال پژوهشگران داخلی از استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، فارس، قزوین، قم، مازندران، مرکزی، همدان، کهگیلویه بویر احمد و گیلان نیز قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به آغاز به کار دبیرخانه همایش از اردیبهشت ۱۴۰۰، یادآور شد: پس از اتمام همایش مجموعه مقالات پذیرش شده در مجموعه ای به چاپ خواهد رسید.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×