» دسته‌بندی نشده » نقشه راه رشد غیر تورمی دولت تدوین شد

نقشه راه رشد غیر تورمی دولت تدوین شد

آذر ۱, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس نقشه راه رشد غیر تورمی دولت تدوین شد بر این اساس دولت در ۳ سر فصل ضرورت ارائه برنامه رشد غیرتورمی راهکارهای مهار پایدار تورم و راهکارهای رشد آفرینی و رونق تولید پرداخته است.

در چارچوب برنامه دو مؤلفه مهر پایدار تورم و رشد آفرینی و رونق تولید مدنظر قرار گرفته است و راهکارهای کوتاه مدت مهر پایدار تورم از طریق کاهش فشار بر تراز ارزی و مهر نوسانات ارزی و کاهش انتظارات تورمی خواهد بود.

همچنین به منظور کاهش فشار بر تراز ارزی و نوسانات آن ۹ اقدام باید صورت گیرد که از جمله آنها مهر نوسانات ارزی، استفاده از دیپلماسی فعال جهت وصول منابع بلوکه شده ارزی، انعقاد پیمان‌‌های پولی ۲ یال چند جانبه، ارتقای سازوکار پیگیری از قاچاق ارز توسط FIU، کاهش ممنوعیت‌های صادراتی، تهاتر نفت، حذف تدریجی ارز ترجیحی، تقویت پیمان‌سپاری ارزی و تسهیل اجرای آن، ایجاد بازارهای آتی، خواهد بود.

از دیگر اقدامات انضباط‌بخشی خلق پول بانکی است که بسته سیاست پولی و نظارت بانکی با محوریت بانک مرکزی و مشارکت وزارت امور اقتاصادی دارایی مشتمل بر محدودسازی رشد ماهانه ترازنامه بانک‌ها به ۲ درصد ، نظارت بر کیفیت تسهیلات بانکی ، ثبات‌بخشی به نرخ در بازار بین‌باتنکی، تفکیکی واقعی سپرده‌های جاری از مد‌دار تدوین، شده است، در بخش بودجه، دو راهکار کوتاه‌مدت ‌۴ ماهه و میان‌مدت در نظر گرفته شده است.

 

 




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *