» آخرین اخبار » گیلان » رونمایی از آپ تخصصی خوراک در پیاده‌راه فرهنگی شهر رشت

رونمایی از آپ تخصصی خوراک در پیاده‌راه فرهنگی شهر رشت

آبان ۲۳, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد حسین واثق کارگرنیا امشب در دیدار با جمعی از فعالان حوزه شهر خلاق خوراک در ساختمان جلسات شورای شهر رشت با اشاره به اینکه رشت در گذشته افتخارات زیادی را کسب کرده و عنوان شهر اولین‌ها را در اختیار داشت اظهار کرد: فراز و فرودهای فراوانی در دوره‌های گذشته موجب شد تا شهر رشت از جایگاه واقعی‌اش فاصله بگیرد. 

وی به طولانی شدن ساخت کتابخانه عمومی در رشت اشاره کرد و گفت: روند ساخت کتابخانه عمومی شهر رشت از سال ۸۳ آغاز شده اما هنوز به اتمام نرسیده است و این در حالی است که اولین کتابخانه عمومی کشور در گذشته در شهر رشت احداث شده بود. 

رئیس شورای شهر رشت با اشاره به ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو تصریح کرد: متاسفانه بعد از ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو و اقداماتی که باید در این حوزه پیگیری می‌شدند انجام نشد و شهر رشت باز هم مورد بی‌مهری قرار گرفت. 

کارگرنیا با بیان اینکه همه‌ساله در جشنواره‌ها و سمینارهای مختلف از شهر رشت به نام شهر خلاق خوراک نام برده می‌شود، افزود: به همین علت شهر رشت تاکنون توانست این موقعیت را در یونسکو حفظ کند و شاید اگرچنین حرکت‌های کوچکی از سوی شهرداری انجام نمی‌شد در حال حاضر نام رشت از این فهرست و عنوان حذف شده بود. 

وی با تاکید بر اینکه شهر کرمانشاه با یک تنوع محدود غذایی اخیرا به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو معرفی شده است، بیان کرد: تنوع غذایی رشت کم‌نظیر و بسیار گسترده‌تر از سایر نقاط کشور است و باید در این حوزه حرفهای بیشتری برای گفتن داشته باشد. 

رئیس شورای شهر رشت با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان در حال ثبت برخی از بازی‌های بومی محلی متعلق به گیلان مانند لافندبازی به نام خود است، تصریح کرد: به گواه آمارهای مستند، در گیلان بالای ۶۰ بازی بومی و محلی ثبت شده وجود دارد اما تاکنون نتوانستیم از این ظرفیت‌ها و داشته‌هایمان برای افزایش جذابیت و گردشگری استفاده کنیم. 

کارگرنیا به همکاری همه بخش‌ها و حوزه‌ها به منظور حفظ جایگاه شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو تاکید کرد و گفت: تا دو سال دیگر باید گزارشی علمی و مستند از فعالیت‌ها و وضعیت شهر رشت با این محوریت به یونسکو ارسال شود و چنانچه این گزارش‌ها و فعالیت‌ها چشمگیر نباشد امتیاز لازم نصیب شهر رشت نخواهد شد. 

وی با اشاره به ارائه طرح‌های عملیاتی و اجرایی به منظور حفظ جایگاه شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو بیان کرد: در بیستم آذر ماه سال جاری از آپ تخصصی خوراک در پیاده راه فرهنگی شهر رشت رونمایی می‌شود و باید قبل از برگزاری این جشنواره، آیتم‌های لازم یونسکو را اخذ تا برنامه به گونه‌ای برگزار شود که بتوانیم امتیازات لازم را برای شهر رشت کسب کنیم. 

رئیس شورای شهر رشت استفاده از ظروف قدیمی و سنتی گیلان نظیر گمج و قاشق‌های چوبی را هم برای فعالیت مؤثر در حوزه شهر خلاق خوراک بسیار مؤثر دانست و تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم غذاهای محلی شهر رشت را معرفی کنیم باید معرفی ظروف قدیمی را هم در دستور کار قرار دهیم زیرا جذابیت کار بیشتر می‌شود و از طرفی این کار به نفع صنایع‌دستی رشت و گیلان نیز است. 

کارگرنیا با بیان اینکه سبک و نحوه سرو غذاهای محلی مانند ماهی سفید و غیره برای ایجاد جذابیت و تبلیغ غذا بسیار حائز اهمیت است، افزود: باید فرهنگ مصرف را به ویژه در بخش غذاهای اصلی و غذاهای چاشنی شهر رشت رعایت و ترویج کنیم. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *