» آخرین اخبار » فناوری » روش زاپینگ معده از طریق کاهش اشتها منجر به کاهش وزن می‌شود

روش زاپینگ معده از طریق کاهش اشتها منجر به کاهش وزن می‌شود

اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۳ 1۰


مطالعه جدیدی گزارش می‌دهد که یک روش آزمایشی می‌تواند سطح هورمون محرک گرسنگی را با سوزاندن بخشی از پوشش معده افراد کاهش دهد. در این روش، پزشکان لوله‌ای را با دستگاه کوچکیبه سمت پایین گلوی بیمار می‌فرستند تا پوشش قسمت فوقانی معده، یعنی فوندوس معده، را بسوزاند.

به گزارش ایتنا، به گفته محققان، این بخشی از معده است که گرلین، هورمون اولیه‌ای که اشتها را کنترل می‌کند را تولید می‌کند.
یک کارآزمایی بالینی شش ماهه که در آن ۱۰ زن چاق این روش را دریافت کردند، منجر به کاهش تقریباً ۸ درصدی وزن بدن و کاهش بیش از ۴۰ درصدی سطح گرلین ناشتا شد. آنها قرار است این یافته‌ها را اواخر این ماه در جلسه پزشکی هفته بیماری‌های گوارشی در واشنگتن‌دی‌سی گزارش دهند.

این روش نسبتاً کوتاه، سرپایی و غیرجراحی می‌تواند کاهش وزن را تسهیل کرده و گرسنگی را به میزان قابل توجهی مهار کند و همچنین می‌تواند گزینه اضافی برای بیمارانی باشد که واجد شرایط استفاده از داروهای ضد چاقی نیستند.

پس از وارد کردن لوله به معده، پزشکان مایعی را برای محافظت از بافت‌های زیرین معده وارد کرده و سپس پوشش مخاطی فوندوس معده را می‌سوزانند. این کار باعث کاهش تعداد سلول های تولید کننده گرلین در آن قسمت از معده می‌شود.

زمانی که فوندوس معده خالی می‌شود و شروع به تولید گرلین بیشتر می‌کند، گرسنگی ایجاد می‌شود. هنگامی که فوندوس معده از غذا پر می‌شود، تولید گرلین کاهش می‌یابد.

 

پس از این روش، بیماران از طریق پرسشنامه گزارش دادند که گرسنگی آنها بیش از یک سوم کاهش یافته است. آزمایشات استاندارد نشان داد که این روش همچنین باعث کاهش ۴۲ درصدی ظرفیت معده شد. به گفته محققان، پیش از این، تنها روش ثابت شده برای کاهش تولید گرلین، دور زدن فوندوس معده بود، روشی که معمولا به عنوان بای پس معده شناخته می‌شود. محققان خاطرنشان کردند که هیچ دارویی وجود ندارد که تولید گرلین را در بدن کاهش دهد. داروهای کاهش وزن GLP1 را هدف قرار می‌دهند، هورمونی که به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

چاقی و اضافه‌وزن بسیار پیچیده هستند و توسط چندین مسیر هورمونی تنظیم می‌شوند. این روش یکی از مسیرهای بسیاری را تغییر می‌دهد که کاهش وزن را برای افراد دشوار می‌کند.

به گفته محققان، سطح گرلین به طور معمول در بیماران چاق بالاتر است و زمانی که افراد به هر دلیلی وزن کم می‌کنند، افزایش می‌یابد که حفظ کاهش وزن را دشوار می‌کند.

مک گوان، محقق ارشد، بیان کرد که اگر آزمایشات بعدی بزرگتر نشان دهد که این روش موثر است، می‌تواند مکمل روش‌های اسلیو معده باشد که اندازه معده را کاهش می‌دهد. یافته های ارائه شده در جلسات پزشکی باید مقدماتی در نظر گرفته شود تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شود.
 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایتنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×