» دسته‌بندی نشده » دعوت از نمایشنامه‌نویسان برای تصویر آثار مکتوب گیلان

دعوت از نمایشنامه‌نویسان برای تصویر آثار مکتوب گیلان

فروردین ۱۷, ۱۴۰۰ 1۰

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد پورحلم پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به آغاز هفته فرهنگ و هنر انقلاب اظهار کرد: هنرنمایی بعدازآنقلاب به لحاظ قالب و محتوا متفاوت از قبل از انقلاب بوده و هنرمندان با خلاقیت‌های خود دگر خواهی را به‌جای من خواهی گسترش دادند. 

وی با اشاره به تفاوت هنر قبل از انقلاب و بعدازآن گفت: هنر انقلاب اسلامی باهنرهای دیگر متفاوت است و تفاوتش باهنرهای دیگر این‌ است که هنر انقلاب با شروع جنگ و دفاع مقدس ایثار و دگر خواهی را کرد و بروز داده‌ است.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان با بیان اینکه هفته هنر انقلاب از سالروز شهادت مرتضی آوینی آغاز  و روز شهادتشان روز هنر انقلاب معرفی‌شده‌ است، گفت: شهید مرتضی آوینی از همکاران حوزه هنری بودند و افتخاری برای ماست.

وی از انتشار سه کتاب در حوزه هنر انقلاب خبر داد و تصریح کرد: خاطرات حاج حمید کامران زاده بانام «به همین سادگی» به نگارش خانم «نادیا ره» به انتشار رسیده است، آقای کامران زاده در حین مسؤولیت در کمیته امداد در دوره جنگ و حضور در جبهه‌ها، سرمایه شخصی خود را وارد کمیته امداد کرده و سال‌های سال بدون حقوق کار می‌کردند.

پورحلم با اشاره به شخصیت کامران زاده گفت: این چهره تاریخی گیلان از معدود کسانی بودند که در طول تمامی استانداران اوایل انقلاب تا دوران آقای سالاری حاضر بود و کارکردند و تصویر خاطرات این شخصیت مهم گیلانی، بخشی از شناسنامه گیلان  از سال ۵۷ تا چند سال پیش بوده که رخدادهای مهمی  ثبت‌شده است.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان از رونمایی کتاب تکاور ویژه که خاطرات «محمد ویژه نواز است» در هفته‌ پیش رو خبر داد و افزود: ویژه نواز در مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر حاضر بود و گیلانی‌ها در تنها گردان رزمی منسجم در خرمشهر حضور داشتند و نیروهای زیادی از گردان دلاوران گیلانی بودند.

وی به انتشار کتاب دیگر با عنوان جمعه سیاه لاهیجان که خاطرات کسانی در سال ۱۳۲۰ شاهد عینی بمباران شوروی و قوای متفقین در لاهیجان بوده و ۱۹ نفر در لاهیجان شهید شدند اشاره کرد و گفت: در مورد شهدای رشت در آن‌ سال‌ها غفلتی صورت گرفته، ما باید سال‌ها پیش به سراغ شاهدان عینی می‌رفتیم و تاریخ آن‌ روزها را مکتوب می‌کردیم، در سال ۱۳۲۰  طی بمباران بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر  شهید شدند و باید در تاریخ ثبت می‌شد.

معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان با اشاره به اینکه هفته آینده  نامه‌ای با عنوان «صبح خاطره» در مزار شهدا  با حضور پژوهشگران به شیوه نوین به تاریخ شفاهی می‌پردازیم بیان کرد: ۲۳ فروردین ساعت پنج عصر برنامه رونمایی کتاب‌های منتشرشده است.

پورحلم با بیان اینکه فهرست نسخ خطی کتاب‌هایی که گیلانی‌ها با موضوع گیلان جمع‌آوری کرده تهیه‌شده است، گفت: تاریخ چای در ایران از موضوعات دیگری است که به تدوین رسیده است.

وی از فراخوان تولید نمایشنامه در خبر داد و بیان کرد: نمایشنامه‌ها بر اساس تاریخ‌های شفاهی یکی از منابع مهم فیلم‌سازان دنیاست که در ایران باوجود فعالیت افرادی مانند خانم آبیار و آقای حاتمی کیا، فعالیت شایان توجهی صورت نگرفته و جا دارد کارهای بیشتری در این حوزه انجام بگیرد، ما در تلاش هستیم تا زمینه فراهم شود که مستندسازان از اثرات مکتوب برای ایجاد آثار هنری بهره‌برداری کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷


به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×