» آخرین اخبار » یادداشت » پیام کاهش مدت خدمت سربازی به جهان

پیام کاهش مدت خدمت سربازی به جهان

آبان ۸, ۱۴۰۲ 0۰


فارس پلاس؛ محسن سلگی در یادداشتی نوشت: درست پانزده روز پس از عملیات الاقصی و شدت گرفتن تهدیدات در منطقه، سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه ‌ای اعلام کرد: «در راستای اجرای طرح تحول خدمت وظیفه عمومی و به منظور ایجاد عدالت در مدت خدمت دوره ضرورت، متناسب با محل خدمت و نوع ماموریت های محوله، با پیشنهاد ستادکل نیروهای مسلح و تصویب فرمانده معظم کل قوا(مدظله العالی) مدت خدمت دوره ضرورت سربازان حین خدمت و مشمولانی که از این پس به خدمت اعزام می شوند۳ماه کاهش یافت.»

در این روزهای پر حادثه در منطقه غرب آسیا تقریبا تمام کشورهای منطقه از ترس جنگ بین دولت های قوی مثل ایران در یک طرف و مدعیان قدرت در طرف دیگر مدام درحال حرکت آونگی و ابهام پیچیده هستند. در این میان، کم‌شدن مدت زمان خدمت سربازی (به میزان سه ماه) یک‌ پیام واضح و البته نمادین برای داخل و خارج از کشور دارد؛ پیامی که چنین می گوید: همه چیز تحت کنترل است و کشور در امنیت و مصونیت کامل از هرگونه درگیری نظامی قرار دارد.

در شرایط کنونی، تصمیم(تصویب) مترتب شده توسط رهبر معظم انقلاب در خصوص کاهش زمان خدمت سربازی هرچند در ذهن دشمنان اخلال روانی ایجاد کرد و سبب پریشانی و دستپاچگی رژیم اسراییل شد، اما چندان مورد توجه رسانه های داخلی قرار نگرفت.

برای درک عمیق تر موضوع بهتر است نگاهی اجمالی بر کمیت و کیفیت نیروهای نظامی و شبه نظامی در رژیم صهیونیستی بیندازیم.

اساساً رژیم صهیونیستی برپایه نژاد و نیروی نظامی تاسیس شده است و تقریبا بجز تعداد معدودی که بیشتر مهاجر و یا دورگه هستند، تمام ساکنان سرزمین های اشغالی چه زن و چه مرد جدا از ماموریت شغلی که به ایشان واگذار می گردد، در ارتش یا گروههای شبه نظامی قرار میگیرند.

مدت زمان سربازی اجباری برای مرد و زن در ساختار رژیم صهیونیستی شاهدی بر این مدعاست. مدت خدمت سربازی در رژیم اسراییل ۲۰ سال است که بین تمام کشورهایی که سربازی اجباری دارند بیشترین زمان است.

کره شمالی با ۱۱سال خدمت سربازی به طور یک نواخت بیشترین مدت زمان سربازی را به خود اختصاص می دهد، اما در رژیم اسرائیل اوضاع به شکل دیگری است. در این رژیم پسران و دختران با رسیدن به سن ۱۸ سال مکلف به حضور در ارتش می شوند و تا ۴۰ سالگی هر سال باید چند هفته در آموزش های نظامی ارتش حضور داشته باشند. تنها استثنای این ماجرا در خصوص معافیت دانشجویانی است که به صورت تمام وقت در مدارس دینی تحصیل می کنند.

به هر طریق، با توجه به پاتک نیروی های فلسطینی محاصره شده در غزه که روز شنبه ۷ اکتبر اتفاق افتاد، تمام نیروهای نظامی و سرباز های ارتش با هر ماموریت شغلی نظیر معلم، نوازنده، خواننده، نیروهای خدماتی و ….را در ارتش کنار هم موظف به جنگ علیه حماس کرده اند؛ فراخوانی که پس از فروپاشی افسانه بازدارندگی در پرتو طوفان الاقصی صورت گرفت.

در این سو، درست در حال و هوای الاقصی این بازدارندگی بی نظیر جمهوری اسلامی ایران است که خود را هر چه بیشتر تثبت می کند. کاهش مدت خدمت مقدس سربازی نمادی از این بازدارندگی و امنیت اجتماعی شده و مردمی نظام اسلامی است؛ امنیتی که از آغاز انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس تا امروز همواره بر بسیج خودجوش مردم استوار بوده است.

در نهایت لازم به تأکید است که تصمیم هوشمندانه مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش مدت خدمت سربازی علاوه بر اطمینان خاطر از نتیجه حوادث منطقه، پیامی روشن به دنیا مخابره می کند: ملت ایران چه در قالب نیروی نظامی و چه خارج از ساختار نظامی، در بزنگاه ها و مواقع حساس با حضور در جبهه های مختلف جنگ مستقیم یا جنگ نرم، در صحنه بودن و نقش آفرینی کردن را به رخ جهانیان می کشاند، لذا نیازی به حفظ اجباری جوانان در لباس سربازی برای دفاع از کشور ضروری نیست و همه چیز تحت کنترل و نظارت کامل است.

پایان پیام/غ




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×