» آخرین اخبار » گیلان » فرصت دوباره روستای قاسم آباد رودسر برای ثبت جهانی شدن

فرصت دوباره روستای قاسم آباد رودسر برای ثبت جهانی شدن

آبان ۵, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، ولی جهانی عصر امروز در مراسم افتتاح فاز اول موزه نساجی سنتی شمال کشور در پائین محله قاسم آباد علیا شهرستان رودسر اظهار کرد: برای این موزه که شامل اجناس حدود ۲۰۰ قلم شیء، ادوات و آلات نساجی سنتی می‌باشد بیش از ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده است.

به گفته وی، حفظ و احیای رشته‌های منسوخ شده و در حال منسوخ مثل دارایی بافی، قدک بافی، ابریشم کشی سنتی، چادر شب بافی ابریشمی و جاجیم بافی از اهداف اصلی راه‌اندازی این موزه بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه گیلان دارای ۳۰ موزه بوده و روستای قاسم آباد تنها روستا در کشور است که دارای ۲ موزه است، تصریح کرد: یک موزه دیگر با نام خانه خلاقیت چادر شب، به زودی در این روستا افتتاح می‌شود که محصولات چادر شب نشان داده می‌شود و هنرمندان صنایع دستی به صورت زنده به بافت چادرشب، پرداخته و محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

جهانی با بیان اینکه راه‌اندازی موزه نساجی می‌تواند روستای قاسم آباد رودسر را به جهانی شدن نزدیک کند، افزود: قاسم آباد یکی از ۶۰۰ روستای مورد اشاره برای ثبت دهکده جهانی گردشگری بود که با وجود داشتن رتبه هشت کشوری ولی به دلیل کمبودهایی، نتوانست پذیرفته شود و یک سال دیگر فرصت دارد که برای جهانی شدن پرونده‌اش را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه چادرشب بافی قاسم آباد در کشور به عنوان یک برند مطرح است، گفت: بیش از ۲۷ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی در گیلان فعالیت می‌کنند که از این تعداد، یک هزار هنرمند در شهرستان رودسر فعالیت دارند که ۶۰۰ نفر از هنرمندان چادرشب باف هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه نساجی سنتی در شمال ایران از دوران نوسنگی با کشف تکه پارچه‌هایی از غار دربند و هوتو بهشهر در مازندران و کشف دوک‌های نخ ریسی در تول تالش استان گیلان نشان دهنده تاریخ هفت هزارساله دارد، افزود: موزه نساجی سنتی شمال کشور در قاسم آباد اولین موزه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی در حوزه نساجی است.

پایان پیام/۸۴۰۰۸




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×