» آخرین اخبار » گیلان » ماجرای کمبود شدید لاستیک در بازار گیلان

ماجرای کمبود شدید لاستیک در بازار گیلان

مهر ۹, ۱۴۰۲ 0۰


خبرگزاری فارس – حمیدرضا دنیادیده؛ بعضاً در برخی از جاده‌ها و معابر شهری، خودروهایی مشاهده می‌شود که از ادامه مسیر بازایستاده‌اند و با تایرهای پنچر، به خاک کشیده شده و بد بود و البته به دلیل نداشتن لاستیک زاپاس، در حاشیه راه توقف کرده و تلفن به دست هستند تا کسی را پیدا کنند تا چند صباحی لاستیک زاپاسشان را به آن‌ها قرض دهد! 

حجم ترافیک در ساعات ابتدایی صبح در مسیرهای منتهی به واحدهای آموزشی بسیار سنگین است؛ هر خودرو هم با یک دانش‌آموز! خانواده‌ها می‌گویند سرویس مدرسه نداشتن لاستیک را بهانه کرده و ما مجبوریم خودمان در این اوضاع‌واحوال، آن‌ها را به مدرسه بیاوریم. 

در پنچرگیری‌ها و آپاراتی‌ها هم خودروهایی به طول چند ده متر، صف‌کشیده‌اند؛ آن‌ها نه برای تعویض لاستیک، تنظیم باد و یا تاب‌گیری، بلکه برای شیارزنی مجدد روی سطح لاستیک‌ها حاضرند ساعت‌ها در صف بمانند؛ این‌ها تنها بخشی از دغدغه‌های شهروندان کم‌بضاعت جامعه گیلانی است که سوء مدیریت در بازار لاستیک، اوضاعشان را به‌هم‌ریخته و زمینه را برای اعتراضات آن‌ها فراهم کرده است. 

 

کمبود شدید سه سایز پرمصرف تایر در گیلان 

به اذعان محمد فیض، معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان، کمبود شدید در موجودیت لاستیک‌های سایز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ (تایرهای پرمصرف) خودروهای سواری در استان وجود دارد. 

این مسئول تنظیم بازار در گیلان مطرح کرده که کمبود لاستیک به سبب رکود در تولید و عرضه تایرها در گیلان رخ‌داده و منحصر به استان نیست و کل کشور با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

بنا بر اظهارات معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت گیلان، شرکت‌های لاستیک‌سازی در شهریورماه هیچ عرضه لاستیکی در گیلان نداشتند و در مهرماه نیز تعداد معدودی لاستیک در استان توزیع‌شده است. 

کمبود شدید لاستیک به وزارت صمت اطلاع داده شده است 

علیرضا حسینیان، معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز با اذعان به کمبود انواع تایرهای سواری در استان گفته که این کمبودهای شدید به دلیل عرضه محدود تایرها توسط شرکت‌های تولید کنده در بازار بوده است. 

به گفته وی، صمت از طریق سامانه جامع تجارت ایران، آماربرداری و با تطبیق آن‌ها در بازار فرایند نظارتی خود را انجام می‌دهد اما درعین‌حال کمبود شدید تایر در گیلان به وزارت متبوع اعلام‌شده است. 

معاون نظارت و بازرسی صمت گیلان البته مطرح کرده که این معاونت با در اختیار داشتن نیروهای محدود تنها بر بازار لاستیک نظارت نمی‌کند بله بخش وسیعی از اقلام در بازار وجود دارند که باید مستمراً بازرسی و نظارت شوند. 

 

احتمال توقف در تولید و عرضه لاستیک توسط شرکت‌های داخلی 

و اما محمد هادی، رئیس اتحادیه لاستیک و روغن رشت در رابطه با کمبود لاستیک، می‌گوید: «نه اتحادیه، نه لاستیک‌فروشان و نه صمت، بلکه کارخانه‌های تولیدکننده در این مسئله، عامل کمبود هستند.»

بستن شدن سایت‌های فروش لاستیک از دو ماه پیش 

به گفته وی، حدود دو ماهی هست که سایت‌های فروش لاستیک در کشور بسته‌شده و کارخانه‌ها احتمالاً به بهانه افزایش قیمت در تولید و عرضه لاستیک، توقف ایجاد کرده‌اند. 

به گفته رئیس اتحادیه لاستیک و روغن رشت، حدود ۶ ماه هست که کارخانه‌ها دنبال افزایش قیمت بودند اما هر بار با مقاومت وزارتخانه صمت روبرو می‌شدند. 

در حال حاضر قیمت هر جفت لاستیک به‌صورت تعاونی حدود ۲ میلیون تومان و در بازار آزاد تا سه میلیون تومان خریدوفروش می‌شوند که توقف در تولید و عرضه تنها تعدادی از سایزها ( ۱۳، ۱۴ و ۱۵) از مجموع حداقل ۵۰ سایز تایرها، بازار این لاستیک‌ها را با چالش مواجه کرده است. 

لاستیک‌های چین و کره زیر خودروهای عمدتاً ایرانی 

خوشبختانه همان‌گونه که رئیس اتحادیه لاستیک و روغن رشت نیز به آن اذعان کرده، تایرهای چینی و کره‌ای سایزهای کم‌پیدا در بازار وجود دارند و تا حدودی نیاز مصرف‌کنندگان را رفع می‌کند. 

اعمال قانون و وضع جریمه راهی برای کنترل بازار لاستیک 

آنچه لازم و ضرورت دارد، استفاده از اهرم‌های قانونی، تشدید نظارت‌ها و در نظر گرفتن جریمه‌های سنگین و الزام‌آور به برخی از شرکت‌های تایرسازی است که با توقف در تولید یا عرضه قطره‌چکانی لاستیک به بازار، قصد برهم زدن تعادل در بازار را دارند. 

پایان پیام/۳۳۸۹




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×