» دسته‌بندی نشده » انتشار بوی کُک در هوای زرین‌شهر/دادستان لنجان به ذوب‌آهن تذکر داد

انتشار بوی کُک در هوای زرین‌شهر/دادستان لنجان به ذوب‌آهن تذکر داد

مرداد ۲۶, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش خبرنگار مهر، اهالی زرین‌شهر اصفهان از چهار روز پیش در وبسایت کارزار خطاب به رئیس سازمان محیط زیست، وزیر بهداشت، استاندار و دادستان اصفهان در اعتراض به آلایندگی کارخانه ذوب آهن نامه نوشتند.

در این نامه که تاکنون یک هزار نفر آن را امضا کردند، آمده است که آلودگی شدید هوا به‌خاطر دود ناشی از سوختن کک باعث بروز بیماری‌های متعددی در زرین شهر شده است و مردم خواهان رسیدگی به وضعیت آلایندگی کارخانه ذوب آهن هستند.

در همین پیوند فاطمه محمدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنجان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ذوب آهن یکی از صنایعی است که وضعیت آلایندگی آن را بصورت شبانه روزی پایش می‌کنیم. اظهار داشت: به کارخانه ذوب آهن به دلیل مشکلات زیست محیطی که داشته است بارها اخطار دادیم و طبق قوانین این کارخانه در لیست صنایع آلاینده است.

وی در خصوص انتشار بوی کُک در زرین‌شهر که گلایه‌های مردم را به دنبال داشته است، گفت: ما پیگیر این مسئله هستیم؛ مشکلاتی که این چند روز به دلیل بوی کُک پیش آمد بررسی کردیم و به ذوب آهن بار دیگر اخطار دادیم که باید آلودگی را کنترل کنند.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان لنجان با بیان اینکه این شرایط را به دادستان شهرستان نیز اطلاع دادیم، خاطرنشان کرد: دادستان نیز نماینده حقوقی ذوب آهن را احضار کرد و تذکرات لازم را به این کارخانه داد؛ امید است که مشکل انتشار بوی کک رفع شود.

محمدی ابراز داشت: هم اداره کل محیط‌زیست استان و هم شهرستان به طور جدی موضوع آلایندگی اخیر ذوب آهن را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کُک از زغال سنگ تولید شده و بعنوان سوخت در کوره بلند ذوب آهن تزریق و استفاده می‌شود، اضافه کرد: کارخانه ذوب آهن سال گذشته دریچه‌های فلِکسیبل را در بخش کک سازی تعویض کرد اما نتیجه مطلوبی نگرفتند و همچنان گازهای آلاینده فرار انتشار می‌یابد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان لنجان با بیان اینکه مردم مدعی هستند که آلایندگی ذوب آهن باعث بروز برخی بیماری‌ها در زرین‌شهر شده است، گفت: محیط‌زیست در این خصوص نمی‌تواند اعلام نظر کند و متولی آن مرکز بهداشت است که بارها از این نهاد درخواست کردیم این مسائل را بررسی و اعلام کنند.

طرح جامع رفع آلودگی ذوب آهن ناقص اجرا شد

محمدی با بیان اینکه آلایندگی کارخانه ذوب آهن پیش‌تر نیز پیگیری قضائی شده بود، افزود: دادگاه رأی صادر کرد که ذوب آهن یک طرح جامع رفع آلودگی زیست محیطی را ارائه کند.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان لنجان با اشاره به اینکه کارشناسان این اداره مشکلات زیست محیطی کارخانه ذوب آهن را نقطه به نقطه بررسی و الزامات رفع آلودگی آنها را مشخص کردند، خاطرنشان کرد: در نتیجه بررسی‌ها در ۳۸ بند به ذوب آهن اعلام کردیم که چه نقاطی مشکل زیست محیطی دارد و آنها را اولویت بندی کردیم.

محمدی ادامه داد: ذوب آهن براساس آن یک برنامه به اداره محیط زیست داد و ما طبق آن برنامه بصورت مرتب بررسی می‌کنیم که برای کاهش آلایندگی چه اقداماتی صورت گرفته است که تاکنون یکسری انجام شده اما از برنامه عقب هستند.

ذوب آهن اصفهان یک صنعت فرسوده است

وی افزود: ذوب آهن یکی از دلایل عقب ماندن از برنامه کاهش آلایندگی خود را کرونا عنوان می‌کند که قرار بوده کارشناس از خارج کشور بیاورند و به دلیل کرونا نتوانستند و از دیگر دلایلی که اعلام کردند تحریم‌ها است که می‌بایست قطعاتی را از خارج وارد کنند اما نتوانستند و این در حالی است که آخرین برنامه‌ای که برای کاهش آلایندگی تا ۱۴۰۴ پیش‌بینی کردند شامل پروژه‌های بزرگ و سنگینی است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان لنجان تصریح کرد: کارخانه ذوب آهن یک صنعت فرسوده است که اگر تمام تلاش خود را بکند باز هم بطور کامل نمی‌تواند مشکلات آلایندگی را حل کند.

به گزارش مهر، کُک roast ماده‌ای متخلخل است و در کوره بلند به کار می‌رود و یکی از اصلی ترین نهاده‌های بی بدیل برای تولید فولاد است. در فرآیند تولید کک چند نوع ذغال سنگ که مواد فرار موجود در آنها با یکدیگرمتفاوت است مخلوط شده و در کوره‌های مخصوص تحت حرارت قرار می‌گیرند تا به کک تبدیل شوند که به این روند کربنیزاسیون می‌گویند. ترکیب شیمیایی کک حاوی ۹۴ تا ۸۵ درصد کربن و باقی آن مواد فرار، خاکستر، گوگرد و رطوبت است.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×