» دسته‌بندی نشده » ایران تحت تاثیر ۲۷۰ میلیون هکتار کانون گردوغبار خارجی است

ایران تحت تاثیر ۲۷۰ میلیون هکتار کانون گردوغبار خارجی است

تیر ۲۲, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش خبرنگار مهر، ایرج حشمتی ظهر پنجشنبه در کارگروه مقابله با گردوغبار استان اصفهان که با حضور استاندار برگزار شد، اظهار داشت: از پنج مشکل اصلی محیط زیست، آلودگی هوا چالش بسیار مهمی است که بویژه کلانشهر اصفهان را آزار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه علت آلودگی هوای این کلان‌شهر در ۶ ماه ابتدای سال گردوغبار و در ۶ ماه دوم پدیده این ورژن و آلایندهاست، افزود: امروز بازدیدی از شرق اصفهان داشتیم که اقدامات خوبی در زمینه مقابله با گردوغبار در طول این چند سال شده اما کافی نیست.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه ۲۳ استان کشور درگیر پدیده گردوغبار است، خاطرنشان کرد: ۲۷۰ میلیون هکتار منشأ گردوغبار خارجی داریم که منشأ آنها کشورهای همسایه ایران هستند و از این کانون‌ها ۱۴۷ میلیون تن گردوغبار در سال به کشور گسیل می‌شود که گاهی تا استان اصفهان را درگیر کرده و مشکلات عدیده بهداشتی، تجاری و کشاورزی بدنبال دارد.

حشمتی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون حدود ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان قرار گرفته و هزینه شده است و رقم این اعتبار در سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است که هنوز توزیع نشده است.

وی با بیان اینکه در مجموع طی این سال‌ها چهار میلیون هکتار عملیات مقابله با گردوغبار در کشور انجام شده، افزود: در اصفهان نیز ۱۱۲ هزار هکتار عملیات مقابله با گردوغبار و ۳۸۰ کیلومتر بادشکن و تله رسوبگیر انجام شده اما متأسفانه کافی نیست.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ابراز داشت: از کل اعتبارات برای مقابله با گردوغبار کشور ۶۸ درصد به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی، ۹ درصد محیط زیست و ۲۰ درصد وزارت نیرو و مابقی به سایر دستگاه‌ها اختصاص یافته است.

حشمتی خاطرنشان کرد: مشکلات کشور در بخش خارجی مغفول مانده بود که با دستور رئیس جمهوری سال گذشته نشست منطقه‌ای با شعار محیط زیست برای آینده بهتر با حضور ۱۱ کشور همسایه برگزار شد زیرا موضوع گردوغبار برای برخی کشورها اولویت دار نیست و به نوعی نقش کمرنگی ایفا می‌کنند و از این رو لازم بود دیپلماسی محیط‌زیستی برای مقدمه دیپلماسی سیاسی صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه با پیشنهاد ایران و موافقت سازمان ملل ۲۱ تیر بعنوان روز جهانی توفان‌های ماسه و گردوغبار تعیین شده است، افزود: پیشنهاد ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه تأیید شد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به بازدید امروز از دشت سجزی در شرق اصفهان اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی طی دهه ۷۰- ۸۰ انجام شده که نتایج خوبی داشته است اما در این منطقه اراضی وجود دارد که متعلق است به گروه‌های که در قالب هیئت‌های هفت نفره زمین‌هایی دریافت کردند اما کاری انجام ندادند و اکنون اینها به کانون گردوغبار تبدیل شدند که لازم است با استفاده از قانون شناسه اراضی بایر شناسایی و تعیین تکلیف شود.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×