» دسته‌بندی نشده » درختان جنگلی شناسنامه دار می شوند

درختان جنگلی شناسنامه دار می شوند

تیر ۱۴, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا سلیمانی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران به میزبانی منابع طبیعی سمنان بیان گرد: در حوزه مدیریت جنگل، امسال هدفگذاری کرده‌ایم در چند استان برای گونه‌هایی که ارزش ژنتیکی و حفاظتی دارند و گونه‌های کهنسال با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فن آور، طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان عملیاتی شده است.

وی اظهار داشت: صدور شناسنامه الکترونیکی برای درختان جنگلی از سال گذشته در استان کرمانشاه به صورت پایلوت آغاز شده بود.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی گفت: موضوع شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان هزینه‌بر است و از این رو در فاز نخست هدفگذاری ما به سمت و سوی درختان جنگلی است که ارزش‌های حفاظتی و ژنتیکی برای کشور دارند.

سلیمانی با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور نیز گفت: برای اجرای این طرح، در دو راستا یعنی استفاده از نوآوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تمرکز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نوآوری‌های اجتماعی یکی از نوآوری‌ها در قالب نرم‌افزاری محسوب می‌شود و در این زمینه تلاش می‌کنیم از ظرفیت مسوولیت‌های اجتماعی اعم از افراد حقیقی و حقوقی برای کاشت یک میلیارد درخت به شکل مطلوب‌تری استفاده شود.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی بیان کرد: این ظرفیت در بسیاری از دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان سمنان وجود دارد.

سلیمانی گفت: نیاز است نوآوری در حوزه اصلاح شیوه‌های مشارکت اجتماعی در کشور صورت گیرد تا فرآیند کاشت یک میلیارد درخت در کشور را با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و فارغ از نگاه‌های سیاسی به سمتی ببریم که مبتنی بر توسعه سرانه جنگل و علاقه مردم به طبیعت و طبیعت‌گردی محقق شود.

وی در مورد نوآوری‌های سخت‌افزاری اذعان کرد: هوشمندسازی آبیاری در نهالستان‌های منابع طبیعی یکی از موضوعات در حوزه سخت‌افزاری است و یکی از مؤلفه‌های مهم در مدیریت بهینه نهالستان‌ها در زمینه بهره‌وری مناسب از منابع آب و تولید نهال محسوب می‌شود.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی گفت: تقویت زیر سامانه پایش و رصد اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را از دیگر برنامه‌ها در سال جاری در حوزه حفاظت و صیانت از جنگل‌ها عنوان و تصریح کرد: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و حتی رصدهای چشمی توسط مردم قصد داریم پایش اراضی ملی را فراگیر کنیم.

سلیمانی گفت: با فراگیر کردن و توسعه زیرسامانه پایش اراضی، دست بالا را برای مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز اراضی، حریق در جنگل‌ها و مراتع، آفات و بیماری‌ها خواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به وسعت عرصه‌های بیابانی که تحت تأثیر فرسایش‌های بادی و آبی هستند، نیاز است خاک‌پوش‌ها غیرنفتی درهزاران هکتار عملیاتی شوند و این در حالی است که ظرفیت تولید شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید این محصولات محدود و با نیاز کنونی این عرصه‌ها فاصله دارد.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×