» دسته‌بندی نشده » نفس های سخت در جوار سایت دفن زباله دهدشت/ جولان دود در آسمان

نفس های سخت در جوار سایت دفن زباله دهدشت/ جولان دود در آسمان

تیر ۶, ۱۴۰۲ 0۰


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- حمیده تابش نژاد: تا چشم کار می‌کند، دود همه جا را فرا گرفته است، فرقی نمی‌کند، کودک یا بزرگ هرکدام به نوعی از آسیب سایت دفن زباله دهدشت بی نصیب نمانده‌اند.

جولان دود در شهر دهدشت

دود تا هزاران متر جولان می‌دهد و آسمان شهر رو به سیاهی حرکت می‌کند.

در ساعتی از روز، خبری از آبی آسمان نیست و دود و بوی تند سوختن بر همه چیز غلبه کرده است.

در روزگاری که سلامت جامعه باید اولویت هر بخشی باشد، جانمایی نامطلوب یک سایت دفن زباله سبب مشکلات عدیده ای برای مردم شهر دهدشت شده است.

در حالی که بارها متولیان امر بهداشت نسبت به جانمایی نامناسب و نحوه سوزاندن زباله‌ها هشدار داده اند، با گذشت ماه‌ها، همچنان سهم مردمان روستاهای کوشک، کلایه، دستگرد، ضرغام‌آباد و روستای طولیان و بخش‌هایی از شهر دودی خاکستری از قلب طلای سیاه است.

چرا کسی به فکر مردم نیست؟

علی که به تازگی فرزندش از مشکلات بستری برای بیماری تنفسی رهایی پیدا کرده، گفت: از افراد محلی روستاهای همجوار سایت زباله دهدشت هستم و دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها بسیار نا مطلوب است.

وی با بیان اینکه چرا کسی در رابطه با سلامت به فکر ما نیست، گفت: آیا مسئولین صدای ما را نمی‌شنوند؟. فرزندم دچار بیماری تنفسی است و واقعاً از این بابت با مشکل مواجه هستیم.

یکی دیگر از شهروندان دهدشتی هم تصویر دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها در هنگام طلوع و غروب خورشید را بسیار زشت عنوان کرد و افزود: از اینکه حقوق شهروندی ما با سوزاندن و دپوی غیر اصولی زباله‌ها نادیده گرفته می‌شود، بسیار ناراحت هستم.

وی این نادیده گرفتن‌ها را ناشی از ضعف مسئولین متولی خواند و گفت: جانمایی اشتباه سایت و سوزاندن زباله‌ها علاوه بر تهدید جان انسان‌ها، قاتل جدی و خاموش محیط زیست و طبیعت نیز محسوب می‌شود.

آسیب زباله سوزی به مردم

در همین راستا مدیر شبکه بهداشت کهگیلویه گفت: زباله سوزی سال‌ها است که سلامت مردم دهدشت و روستاهای اطراف را با خطر روبرو کرده است.

سید منصور تقوی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: جمع، دفن و بازیافت زباله اصولی دارد که در دهدشت این اصول‌ها دچار مشکل است.

نفس های سخت در همجواری سایت دفن زباله دهدشت/ جولان دود در آسمان

تقوی با اشاره به دود ناشی از سوزاندن زباله در حاشیه دهدشت گفت: سایت زباله دهدشت و خطرات ناشی از سوزاندن و دفن زباله‌ها در فصول مختلف سال باعث تشدید بیماری‌های تنفسی، تولید گازهای سمی، نامطبوع کردن هوا و آلودگی می‌شود.

تقوی افزود: همچنین احتمال ورود شیرابه به آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها بویژه در بخش کشاورزی و گاهاً آب آشامیدنی تهدیدی جدی است که باید بررسی شود.

تقوی به انتشار دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها و پوشاندن آسمان شهر دهدشت در هنگام صبح اشاره کرد و هشدار داد: هر چه زودتر باید جلوی اتفاقات ناگوار ناشی از سایت زباله دهدشت را گرفت.

سایت دفن زباله محصور نیست

وی با بیان اینکه متولی دفن زباله‌ها مشخص است افزود: محل دفن زباله در دهدشت محصور نیست و شبکه بهداشت و درمان بارها این مسئله را گوشزد و خواستار حل مسئله شده است.

تقوی خواستار ورود جدی مدعی العموم به این موضوع شد و گفت: سلامتی مردم دهدشت در خطر است و بطور قطع باعث شیوع انواع بیماری خواهد شد.

وی همچنین ورود امام جمعه، فرماندار، شورای تأمین و دستگاه‌های نظارتی به موضوع را ضروری دانست و ادامه داد: در غیر این صورت مجموعه پزشکان آنطور که صلاح بدانند ورود خواهند کرد و در چارچوب قانون طی مکاتبه‌ای از وزارت کشور پیگیری خواهند کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه در پاسخ به نحوه امحای زباله‌های بیمارستانی، خاطر نشان کرد: زباله‌های تولیدی بیمارستان دهدشت با دستگاه زباله سوز بصورت کاملاً صحیح امحا می‌شود.

نفس های سخت در همجواری سایت دفن زباله دهدشت/ جولان دود در آسمان

تقوی گفت: با این وجود، احتمال وجود زباله‌های عفونی در سایت زباله دهدشت وجود دارد و باید بررسی لازم انجام بگیرد.

وی گفت: رهاسازی و عدم جمع آوری زباله‌ها، زباله گردی و زباله سوزی همه از مواردی هستند که بهداشت عمومی و سلامت مردم دهدشت را تهدید می‌کنند.

تقوی تصریح کرد: علیرغم بیان این موضوع از طریق تریبون‌های مختلف، ولی متأسفانه تاکنون کاری انجام نشده است.

با توجه به مسائل مطرح شده توسط متولیان و مردم، ساماندهی وضعیت سایت دفن زباله دهدشت، می‌تواند پیش از بحران زایی، محقق شده و به یقین همکاری و هم افزایی دستگاه‌های متولی با نگاه به اولویت بودن سلامت مردم، ضروری است.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×