» دسته‌بندی نشده » شیرابه‌های زباله در راه دریا/ قله‌های کثیف قد کشیدند

شیرابه‌های زباله در راه دریا/ قله‌های کثیف قد کشیدند

خرداد ۲۲, ۱۴۰۲ 0۰


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: روزانه بیش از ۳ هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود و نفوذ شیرابه به منابع آبی دریا و رودخانه‌ها، سفره‌های زیرزمینی استان را با چالش روبرو کرده است.

به رغم آنکه مازندران به ۹ منطقه زون بندی شده تقسیم شده است اما همچنان پسماند آن در حاشیه دریا و رودخانه‌ها و عرصه‌های جنگلی دپو می‌شود و نفوذ شیرابه‌های آن به منابع زیرزمینی وضعیت هشدار دهنده‌ای برای استان است.

دپوی زباله در منطقه عمارت کوهی از پسماند را ایجاد کرده است و نفوذ شیرابه‌های آن به رودخانه هراز زنگ خطر را در این منطقه به صدا در آمده است و از سوی دیگر انباشت زباله در حاشیه دریا در شهرهای محمودآباد و غیره وضعیت استان مازندران را بغرنج کرده است.

فصل شنا و تابستان نزدیک است اما سرایت شیرآبه ها شناگاه های بسیاری را از دسترس خارج کرده است و کارشناسان محیط زیست نسبت به پرهیز شنا هشدار دادند.

شناسایی ۲۷ چالش در مدیریت پسماند مازندران

عطاء الله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به شناسایی ۲۷ چالش در مدیریت پسماند استان اشاره کرد و گفت: نبود تصفیه فاضلاب شهری و دپوی زباله در مناطق جنگلی و حاشیه رودخانه و دریا از دیگر مشکلات به شمار می‌رود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تولید روزانه ۳ هزار تن زباله در استان اظهار داشت: نبود سایت ویژه مدیریت پسماندهای صنعتی دارویی و شیمیایی از دیگر چالش‌های فراروی به شمار می‌رود.

کاویان با اشاره به اینکه روند ساخت نیروگاه‌های زباله در ساری شتاب گرفته است، یادآور شد: نیروگاه زباله سوز نوشهر روزانه ۱۲۰ تن زباله می‌سوزاند و به دلیل نداشتن تصفیه خانه شیرابه آن روانه منابع آبی دریای خزر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نفوذ شیرابه‌ها را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: برخی از شناگاه‌های استان تحت تأثیر مستقیم این مراکز پسماند قرار گرفته است.

وی شیرابه‌ها را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: برخی از شناگاه های استان تحت تأثیر مستقیم این مراکز پسماند قرار گرفته است.

در حال حاضر زباله مازندران در ۲۷ منطقه به صورت غیربهداشتی انباشته می‌شود و سطح وسیعی از عرصه‌های طبیعی استان را درگیر کرده و این وضعیت، ایجاد مرکز جامع مدیریت پسماند را در استان الزامی می‌سازد.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه پسماند همه مناطق استان مازندران را درگیر کرده است، گفت: اینکه زباله در حاشیه جنگل دریا و رودخانه دفع شود این معضل همگانی و همه جایی است و باید به این اجماع برسیم که سایت‌های مدرن و مکمل برای مدیریت پسماند در استان ایجاد شود.

باید به این اجماع برسیم که سایت‌های مدرن و مکمل برای مدیریت پسماند در استان ایجاد شود

احمد توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه وجود یک سایت مدیریت پسماند مدرن و مجهز برای تأمین نیازها امری ضروری است و این سایت باید به سیستم بازیافت کمپوست غیره مجهز باشد و علاوه بر این تفکیک زباله از مبدا نیز باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه نبود استاندارد ملی مدیریت پسماند از دیگر چالش‌های فراروی در مدیریت پسماند است، گفت: طبق قانون مدیریت پسماند، این تکلیف را به سازمان ملی استاندارد داده بود که پروتکل لازم را تدوین کند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه در نور سایت مدیریت پسماند راه اندازی شده است، گفت: باید به برنامه جامع در حوزه مدیریت پسماند برسیم و از ظرفیت سرمایه گذاران در این بخش بهره گیری کنیم.

شیرابه‌های زباله در راه دریا/ قله‌های کثیف قد کشید

وی گفت: شرایط مازندران وضعیت جوی و رطوبت و الگوی مصرف سبب شده تا با زباله استان به صورت درهم اعم از تر، خشک و فلزات باشد و این وضعیت را سخت کرده است.

در عین حل استاندار مازندران نیز در جلسه مدیریت پسماند استان از اجرای طرح مطالعاتی هوشمند سازی مدیریت زباله و پسماند استان خبر داد و اظهار داشت: فرمانداران باید در مسائل مرتبط با مدیریت پسماند شهرستان‌های متبوع بسیار مطلع و آگاه باشند.

سید محمود حسینی پور با بیان اینکه پهنه بندی مدیریت پسماند مازندران باید طبق مقررات و استانداردهای بین المللی عملیاتی شود، گفت: آمایش سرزمینی برای دفع بهداشتی زباله‌های استان مشخص شده است و نباید خارج از آمایش کاری کرد.

حسینی پور مدل مدیریت پسماند و زباله طبق آمایش سرزمینی مازندران را مهم و حساس توصیف کرد و افزود: باید حداکثر تا ۴۵ روز آینده مجموعه جانمایی مدیریت پسماند مشخص شود.

استاندار مازندران با اظهار اینکه با توجه به حساسیت‌های زیست محیطی منطقه شمال، جانمایی مدیریت پسماند باید مورد تأیید وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست کشور برسد، تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی در جمع آوری زباله‌ها در اماکن عمومی مشارکت خوبی داشتند، اما باید در این مورد به جایی برسیم که کاملاً احساس رضایت داشته باشیم.

وی به شروع فصل تابستان و حضور گردشگران در استان مازندران اشاره و عنوان کرد: معتقدم آنقدر فضای عمومی استان باید تمیز باشد تا پرتاب شدن زباله از ماشین و یا ریختن زباله در مناطق عمومی اصلاً رخ ندهد.

دپو و انباشت غیربهداشتی زباله در مازندران و ناکارآمدبودن مدیریت پسماند، وضعیت زیست بوم استان را شکننده کرده و وضعیت برخی مناطق را بحرانی کرده است.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×