» دسته‌بندی نشده » روایت کاخ سفید از «همکاری دفاعی بی‌سابقه» میان روسیه و ایران

روایت کاخ سفید از «همکاری دفاعی بی‌سابقه» میان روسیه و ایران

خرداد ۱۹, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کاخ سفید امروز جمعه در ادعایی فاقد هرگونه سند و مدرک مدعی شد: روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به کی یف استفاده کرده است!

در بیانیه صادره از سوی کاخ سفید در این خصوص آمده است: به نظر می‌رسد مشارکت نظامی مسکو با تهران در حال افزایش است. مسکو مواد خام را از ایران برای ساخت کارخانه پهپاد در داخل روسیه تهیه کرده که ممکن است ظرف یک سال وارد فعالیت شود.

بیانیه مذکور در ادامه ادعا می‌کند: روسیه تا ماه گذشته صدها پهپاد و تجهیزات انتحاری از ایران برای استفاده علیه اوکراین دریافت کرده است! مسکو به ایران پیشنهاد همکاری دفاعی بی سابقه از جمله موشکی، الکترونیک و پدافند هوایی را داده است! ما در تلاش هستیم تا این فعالیت‌ها را افشا و مختل کنیم!

۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری هم آمریکا ادعا کرد که در تلاش برای «افشا و مختل کردن» همکاری‌های دفاعی «رو به گسترش» میان ایران و روسیه است.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این ارتباط گفت: ما از ابزارهایی که در اختیار داریم برای افشا و مختل کردن این فعالیت‌ها و همکاری‌های مشترک نظامی میان روسیه و ایران استفاده می‌کنیم و آماده انجام کارهای بیشتری هستیم.

آمریکا همچنین مدعی شده که ایران و روسیه در حال گسترش شراکت دفاعی بی سابقه خود هستند، زیرا مسکو پس از تحریم‌های غرب به دلیل حمله به اوکراین، روابط خود را با تهران افزایش داده است.

تهران روابط قوی با مسکو در بخش‌های مختلف دارد و همزمان مقامات اوکراینی، ایران را متهم به ارسال پهپادهای پیشرفته به روسیه در جریان جنگ اوکراین کرده‌اند، اتهاماتی که همواره تهران و مسکو آنها را به شدت رد کرده اند.

از سوی دیگر آمریکا نسبت به همکاری دفاعی فزاینده بین ایران و روسیه نگران است و کربی پیشتر در ماه دسامبر سال گذشته هشدار داده بود که روسیه احتمالاً جت‌های جنگنده خود را به ایران می‌فروشد. کربی اظهار داشته بود که بر اساس گزارش‌ها، خلبانان ایرانی در حال یادگیری پرواز با هواپیماهای جنگی سوخو در روسیه هستند و تهران ممکن است ظرف یک سال آینده این هواپیما را دریافت کند، که «به طور قابل‌توجهی نیروی هوایی ایران را نسبت به همسایگان منطقه‌ای خود تقویت خواهد کرد.»

این در حالیست که روسیه و ایران ارسال هرگونه تسلیحات از سوی تهران برای مسکو به منظور استفاده در عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین را رد کرده اند.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×