» دسته‌بندی نشده » انتظار این سرعت از همگرایی میان ایران و عربستان را نداشتیم

انتظار این سرعت از همگرایی میان ایران و عربستان را نداشتیم

خرداد ۱۶, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب در مقاله خود در روزنامه رأی الیوم، احتمال عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار داد.

عطوان در مقاله خود با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی و در رأس آنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در خصوص تلاش‌های این کشور جهت عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نوشت: هرکس این سخنان را بشنود، احساس می‌کند که مقامات آمریکایی در کره دیگری زندگی می‌کنند و از تحولات ریشه‌ای منطقه به ویژه روند پرسرعت پایان نفوذ سیاسی و نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه مخصوصا حوزه خلیج فارس، کاملا بی‌خبرند!

وی ادامه داد: در رابطه با توهمات خوش‌بینانه ایالات متحده، رژیم اشغالگر صهیونیستی و به ویژه بلینکن، ۴ پاسخ محکم وجود دارد:

نخست: اعلام تشکیل ائتلاف دریایی میان ایران و ۴ کشور حوزه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات، بحرین، قطر به همراه عمان، از سوی دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران.

دوم: اعلام بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان در ریاض و تهران با حضور مسئولان بلند پایه دو کشور

سوم: خبرهای مبنی بر قصد فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان جهت دیدار از ایران طی روزهای آتی، به همراه تسلیم نامه‌ای به رییس جمهوری ایران و گفتگو در خصوص همکاری‌های تجاری و امنیتی میان دو کشور.

چهارم: امضای توافق‌نامه‌ای جدید میان عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان و همتای روسی وی، در خصوص کاهش تولید و تثبیت قیمت منصفانه نفت که در راستای تقویت توافق اوپک پلاس، عربستان و روسیه انجام شد. در نتیجه این توافق، قیمت نفت افزایش یافت و دروغ‌بودن گزارش‌های غربی مبنی بر وجود اختلاف میان عربستان و روسیه در حوزه نفت آشکار شد.

عطوان با مهلک توصیف‌کردن این تحولات، به ویژه تشکیل ائتلاف دریایی ایرانی-عربی، افزود: این ائتلاف توجیه‌های آمریکا و اروپا برای حضور ناوگان‌های دریایی، ناوهای هواپیمابر و پایگاه‌های آمریکایی و غربی در خلیج فارس جهت دفاع از کشورهای حوزه خلیج فارس در برابر تهدید ایران را از اعتبار می‌اندازد.

این تحلیلگر سرشناس نوشت: اعتراف می‌کنیم که انتظار این سرعت از همگرایی میان ایران و عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و نابودی رویای نتانیاهو در خصوص تشکیل ائتلاف امنیتی و نظامی منطقه‌ای ضد ایران و تبدیل خلیج فارس به بازار بزرگ تسلیحات “اسرائیلی” را نداشتیم.

وی افزود: امروز ائتلاف امنیت دریانوردی میان ایران و همسایگان آن در حوزه خلیج فارس تشکیل شد و فردا، ائتلاف‌های صنعت موشکی، پهپادی و فناوری هسته‌ای و پس از آن اتحاد در رویارویی با سیطره غرب بر منطقه و دشمن مشترک منطقه یعنی رژیم  صهیونیستی محقق خواهد شد.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×