» دسته‌بندی نشده » وزیر صمت در جلسه استیضاح: من هم منتقد قیمت خودرو هستم/ بنده دنبال آن هستم که اقتصاد کشور بر اساس ریال باشد

وزیر صمت در جلسه استیضاح: من هم منتقد قیمت خودرو هستم/ بنده دنبال آن هستم که اقتصاد کشور بر اساس ریال باشد

اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲ 1۰


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت‌) در جریان استیضاح خود در صحن علنی مجلس گفت: بنده از آقای آزادی‌خواه عذرخواهی می‌کنم. بنده نام شرکتی را آوردم و چون در حوزه انتخابیه ایشان بود اشاره‌ای داشتم اما اگر برای آقای آزادی‌خواه سوءتفاهمی ایجاد شده بنده از ایشان عذرخواهی می‌کنم. حضرت آقا از ما گلایه‌هایی در حوزه عقب‌ماندگی در بحث معدن داشتند و بارها از این موضوع گلایه کردند. در یکی از دیدارهایی که در ماه رمضان با مقام معظم رهبری داشتیم علی‌رغم این‌که سابقا از بخش معدن به لحاظ عقب‌ماندگی گلایه داشتند در حضور شما نمایندگان تاکید کردند که به بنده در این حوزه مژده دادید. ما در حوزه خودرو و لوازم خانگی نیز مشکل داریم و اما اگر فرصت دهید دغدغه‌های رهبری را در این حوزه‌ها نیز حل خواهیم کرد.

وی افزود: کل صنایع بورسی، ۱۲.۸ درصد رشد داشته اند که از سال ۱۳۹۶ بی نظیر است. وقتی می‌گوییم رشد اقتصادی ، تورم از آن خارج می‌شود. بنده نباید پاسخگوی تسهیلات بانکی باشم. بنده به عنوان وزیر یک تندر ۹۰ مدل ۸۹ دارم و من هم منتقد صنعت و قیمت خودرو هستم. یک قیمت کارخانه داریم و یک قیمت بازار و قیمت بازار چون تولید چهار سال افت کرده بود با قیمت کارخانه تفاوتی ایجاد شد. اولین کسی که دنبال آن است که اقتصاد کشور براساس ریال باشد بنده هستم و نمی‌شود همه چیز براساس ریال باشد و در انتها خرج ما بر اساس دلار باشد. تنها ۳۰ الی ۳۵ درصد جواز تاسیس منجر به پروانه بهره‌برداری می‌شود. این گزارش می‌گوید در کل صنایع بورسی صنعتی ۱۲.۸ درصد رشد داشتیم. در پنج ماه آخر سال گذشته رشد بالای هشت درصدی را تجربه کرده‌ایم که از سال ۱۳۹۶ تاکنون بی‌نظیر است.

فاطمی امین ادامه داد: در ۹ ماه اول ۱۴۰۰ رشد اقتصاد در بخش صنعت ۳ درصد بوده و کل اقتصاد ۴ درصد بود در صورتی که در ۹ ماه ابتدایی ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت به ۸ درصد رسیده است. تورم بخش مصرف کننده در کل اقتصاد در شهریور ۱۴۰۰، ۴۵.۸ و در بهمن ۱۴۰۱؛ ۴۷.۸ درصد بوده است. در حالی که تورم کالاهای صنعتی در سال ۱۴۰۰، ۶۳.۵ درصد و در سال ۱۴۰۱، ۴۲.۳ درصد بوده است. این بسیار اشتباه است که پول آب، برق و گاز و دستمزد ریالی بوده اما قیمت محصول دلاری باشد. وزارت صمت ۳۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد. در کل دنیا ۹۰ رشته فعالیت وجود دارد که ۲۷ رشته از این فعالیت های اقتصادی به وزارت صمت بازمی‌گردد. وزارتخانه ای که ۳۰ درصد تولید کشور را در دست داشته و یک سوم کل فعالیت‌ها را دربرمی‌گیرد. در طول دولت قبلی ۴ تا سرپرست داشته است.

 

 

وزیر صمت گفت: هواپیمای اقتصاد تازه تیک آف کرده و از زمین بلند شده اجازه ندهید دوباره به زمین بنشیند. ما در دهه ۹۰ رشد اقتصادی پایین داشتیم، یک دهه عقب ماندگی داریم یعنی درآمد واقعی مردم بالا نرفته است. ما امروز وارث تورم سال ۹۶ هستیم. پنج سال است که تورم بالای ۳۰ درصد داریم که این بی‌نظیر است و ده سال است که تورم بالا و تولید تضیف بوده و درآمد هزینه خانوارها به هم ریخته است.

این خبر در حال تکمیل است….




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×