» دسته‌بندی نشده » وجود ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل در کشور/ چاره‌ای جز کاشت درخت نداریم

وجود ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل در کشور/ چاره‌ای جز کاشت درخت نداریم

فروردین ۲۱, ۱۴۰۲ 0۰


نقی شعبانیان در حاشیه بازدید از نهالستان چوغلگیر شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه دنیا امروز با تخریب شدید جنگل‌ها مواجه است و وضعیت ما نیز بهتر نیست، ابراز داشت: از لحاظ کمیت ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل داریم ۸.۷ درصد عرصه کشور را شامل می‌شود و این میزان جنگل با این سطح توسعه یافتگی کافی نخواهد بود.

وی ضمن بیان اینکه به دنبال تخریب جنگل شاهد یک سری معضلاتی نظیر گازهای گلخانه‌ای، ریزگرد، آلودگی هوا و غیره نیز هستیم، افزود: اگر این روند تداوم یابد عملاً گور خود را به دست خودمان کندیم و چاره‌ای جز توجه به کاشت نهال و جلوگیری از تخریب بی رویه جنگل‌ها نداریم.

ظرفیت کاشت ۱۰ میلیون درخت در کشور

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بابیان اینکه کاشت درخت چه شکلی انجام شود که قابلیت اجرا داشته باشد به مسائل فنی و کارشناسان بر می‌گردد، ابراز داشت: یکی از نگرانی‌های عمده بحث عرصه است که کجا بکاریم؟ در پاسخ باید گفت خیلی بیش از اینها یعنی توانایی کاشت حدود ۱۰ میلیارد درخت در کشور وجود دارد.

شعبانیان بابیان اینکه کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال یک شعار سمبولیک که در واقع نیاز کشور بیش از اینها است، تصریح کرد: این طرح در چهار بخش از جمله احیا و غنی سازی جنگل‌ها، جلوگیری از گسترش بیابان‌ها، زراعت چوب، ارتقا سرانه فضای سبز شهری برنامه‌ریزی شده است.

وی ضمن بیان اینکه از گونه‌های بومی هر منطقه استفاده می‌شود که عملاً با توجه به سازگاری به محیط آب کمی نیاز دارند، افزود: کاری که در حال انجام در همان راستای حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی خواهد بود این را باید در نظر داشت که جنگل‌های طبیعی خودمان را سالیان گذشته تخریب کردیم در ادامه کار می‌کوشیم تا این جنگل‌ها ترمیم شوند.

حفظ جنگل‌های طبیعی هدف اصلی سازمان

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بابیان اینکه هدف اصلی ما حفظ جنگل‌های طبیعی و داشته‌های خودمان است، ابراز داشت: کاشت یک میلیارد درخت در واقع اقدامات جانبی حفظ جنگل‌ها است و به عنوان اصل نیست که وظیفه ذاتی یعنی حفظ جنگل در حاشیه قرار گیرد.

شعبانیان بابیان اینکه جنگل کاری با گونه‌های مثمر در بحث آبیاری متفاوت است، ادامه داد: این گونه‌ها نیاز آبی بالایی دارند و عمدتاً بومی منطقه نیستند برای میوه بیشتر باید آب بیشتری مصرف شود اما گونه‌های جنگلی اگر درست انتخاب شوند نیاز آبی پایین داشته و سازگار با محیط هستند.

وی ضمن بیان اینکه موضوع آبیاری در جنگل کاری یک سرمایه گذاری است، افزود: اگر بتوانیم چند سالی این جنگل کاری‌ها را نگه داریم می‌توانند در سال‌های آینده و بعد از آن شاهد تولید آب باشیم به این نحو که از چهار پنج سالگی شروع به سایه انداختن می‌کنند و تبخیر را کاهش می‌دهند و ذخیره و نفوذ آب بیشتر خواهد شد.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×