» دسته‌بندی نشده » ثبت پیچیده‌ترین عملیات هوایی توسط خلبانان ارتش/ «اچ۳» چهل و دو ساله شد

ثبت پیچیده‌ترین عملیات هوایی توسط خلبانان ارتش/ «اچ۳» چهل و دو ساله شد

فروردین ۱۶, ۱۴۰۲ 0۰


به گزارش مشرق، پایگاه‌های هوایی ایران از همان ابتدای تهاجم ارتش بعث از اهداف اولیه حملات جنگنده‌های عراقی بودند. چرا که در نظر صدام، از بین بردن قدرت هوایی ایران، مسیر مستقیم و نسبتا آسانی را پیش روی رژیم بعث عراق برای پیشبرد حملات خود قرار می‌داد. پانزدهم فرودین ۱۳۶۰ درحالی که بیش از ۶ ماه از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان می‌گذشت، فانتوم‌های نیروی هوایی ارتش پایگاه هوایی الولید در غربی‌ترین نقطه عراق و در مرز با اردن را بمباران و منهدم کردند.

گرچه نیروی هوایی ارتش با انجام عملیات‌های موفق چون انتقام و کمان ۹۹ در ۳۱ شهریور و یکم مهر۵۹ به حملات رژیم بعث عراق پاسخ گفته بود، اما طرح ریزی و انجام موفقیت آمیز عملیات حمله به پایگاه الولید عراق، پاسخ مناسب‌تری به حملات عراق بود. اجرای موفقیت آمیز عملیات پیچیده حمله به اچ۳ نشان داد که دست برتر در نبرد هوایی در اختیار ایران است. اما چرا از این عملیات به عنوان پیچیده‌ترین و بزرگترین عملیات هوایی یاد می‌شود؟

روز افتخار

۸ فروند هواپیمای فانتوم اف-۴ روز شنبه پانزدهم فروردین ۱۳۶۰ مقارن با چهارم آوریل ۱۹۸۱ با تجهیزات به فرماندهی سرگرد فرج الله براتپور به همراه دو فروند هواپیمای رزرو از پایگاه سوم شکاری شهید نوژه در شهر همدان به پرواز در آمدند. همزمان برای انحراف سامانه پدافندی عراق سه فروند هواپیمای اف – ۵ از پایگاه دوم شکاری تبریز برای حمله به تاسیسات عراق در کرکوک به پرواز درآمدند.

برای پشتیبانی عملیات هم دو فروند هواپیمای اف – ۱۴ و یک فروند هواپیمای سی۱۳۰ و یک پست فرماندهی عملیات هوایی در یک فروند بوئینگ ۷۴۷ به پرواز درآمدند. نقشه عملیات به این صورت بود که فانتوم‌ها پس از پرواز از پایگاه شهید نوژه، با یک بار سوختگیری هوایی بر فراز دریاچه ارومیه، در امتداد مرز ایران و ترکیه به پرواز خود ادامه داده و سپس از نقطه تلاقی مرز ایران، ترکیه و عراق، پرواز خود را در امتداد مرز شمالی عراق با ترکیه ادامه می‌دهند تا سوختگیری دوم بر فراز کردستان عراق(مرز عراق و ترکیه) انجام شود.

دو فروند تانکر سوخت‌رسان بوئینگ ۷۴۷، طبق نقشه عملیات از فرودگاه دمشق به مقصد ایران پرواز کردند و در ادامه، مسیر خود را به سمت محل قرار با فانتوم‌ها تغییر دادند و به این صورت دومین سوختگیری جنگنده‌ها نیز انجام شد. هواپیماهای ایرانی پس از سوخت‌گیری موفق، آن هم در ارتفاع مخاطره آمیز ۳۰۰ تا ۷۰۰ پا، با تغییر مسیر به طرف جنوب چرخیدند تا با پرواز بر فراز بیابان‌های غرب عراق، خود را به پایگاه‌های هوایی الولید برسانند.

فانتوم‌ها پس از نزدیک شدن به پایگاه الولید، به دو دسته ۳ فروندی و یک دسته ۲ فروندی تقسیم شده و برای بمباران به سمت هر سه پایگاه‌ الولید ادامه مسیر دادند و در اقدامی غافلگیرانه عملیات انهدام اچ۳ را با موفقیت انجام دادند و بدون هیچ خسارتی، برای سوخت‌گیری پایانی و بازگشت به ایران، به سمت مرزهای سوریه پرواز کردند.

فانتوم‌ها در این پرواز چهار ساعت و پنجاه دقیقه‌ای نزدیک به ۴۰۰۰ کیلومتر را طی کردند. بنابر اعلام ستاد کل ارتش ایران در این عملیات، نزدیک به ۴۸ فروند جنگنده عراق که برای در امان نگه داشتن از حملات ایران به دورترین پایگاه‌های هوایی عراق از ایران منتقل شده بودند، نابود شدند.

دیدار خلبانان «عملیات اچ‌۳» با امام خمینی(ره)

سه روز بعد از این عملیات، خلبانان حمله به پایگاه الولید به همراه شهید جواد فکوری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش به دیدار امام خمینی(ره) رفتند. امام خمینی با قدردانی از عملیات حمله به اچ۳ خطاب به خلبانان می‌فرمایند: «من کم کم از بزرگی این عملی که آقایان انجام دادند و طرح‌ریزی که آقایان کردند، هر چه بیشتر صحبت شد بیشتر عمق مطلب را فهمیدم. این مساله ثابت کرد که بحمد الله جوانان عزیز ما با اتکا به ایمان و خدا کارها را طوری انجام دادند که نظیر اعجاز بود و من اگر از دعا چیزی بالاتر می‌دانستم آن را به آقایان هدیه می‌کردم، لکن دعای برای شما که من می‌کنم و کردم از همه هدیه‌ها بالاتر است. و من از خدای تبارک و تعالی می‌خواهم که شما آقایان در همه مراحل موفق باشید و کشور خودتان و اسلام عزیز را حفظ کنید و آن ریشه‌های فاسدی که در کشور هست، با جدیت خودتان از بین ببرید. و من از همه ارتش، چه نیروهای هوایی، چه نیروهای زمینی، و چه نیروهای دیگر، دریایی، از همه قوای مسلح، همیشه پشتیبانی کرده‌ام و می‌کنم و از قول ملت هم همین عمل را انجام داده و می‌دهم و شما را سزاوار این می‌دانم که ملت همه پشت سر شما و پشتیبان شماها باشند.»



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×