» دسته‌بندی نشده » خاطرات شفاهی رزمندگان گیلانی جمع‌آوری می‌شود

خاطرات شفاهی رزمندگان گیلانی جمع‌آوری می‌شود

مهر ۱۳, ۱۳۹۹ 1۰

به گزارش گیل سو، سرهنگ پاسدار حسین مصطفی‌پور روند تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان گیلان را با وجود مشکلات اعتباری مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: خاطرات شفاهی رزمندگان، فرماندهان و ایثارگران گیلانی دوران هشت سال دفاع مقدس جمع‌آوری و در دانشنامه دفاع مقدس استان تدوین می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در مورد اینکه برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به جوان امروزی باید چه کارها و اقداماتی انجام شود عنوان کرد: برای این‌کار اول باید آثار، معارف و ارزش‌های دفاع مقدس را تبیین کرد و در مرحله دوم هم باید ببینیم که برای انتقال درست آن دقیقاً باید چه کارهایی انجام شود.

مصطفی‌پور آثار و معارف دفاع مقدس را زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی در جنگ هشت ساله دانست و با بیان اینکه رزمندگان با توکل بر خدا و توسل به فرهنگ عاشورایی در میدان‌های نبرد حاضر می‌شدند افزود: اطاعت از رهبری، گوش به فرمان امام راحل بودن و ولایت‌پذیری رزمندگان رمز دوم پیروزی ما در جنگ هشت ساله بود.

وی با تأکید بر اینکه وقتی امام راحل فرمان می‌دانند فرماندهان و رزمندگان فرمان ایشان را تفسیر و تبیین نمی‌کردند و وارد عمل می‌شدند تصریح کرد: به عقیده رزمندگان چون امام خمینی(ره) مطلبی را می‌فرمود باید اجرایی می‌شد و این اطاعت از رهبری یکی از دستاوردهای بسیار مهم دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود.  

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان خودباوری و خوداتکایی را رمز دیگر پیروزی ما در جنگ هشت ساله دانست و خاطرنشان کرد: همه می‌دانند در طول دفاع مقدس تنها بودیم و مظلومانه از کشورمان دفاع کردیم و تمام جهان استکبار همدست شده بودند و کوچکترین چیزی را به ما نمی‌دادند.

مصطفی‌پور ایجاد همبستگی ملی و اتحاد را یکی دیگر از آثار ارزشمند دوران دفاع مقدس تلقی کرد و با تأکید بر اینکه در آن دوران همه با هم یکی بوده و هیچ کس برای خودش نمی‌جنگید ابراز داشت: اگر قرار است کشورمان روی پای خود بیاستد و مسیر پیشرفت را در پیش بگیرد راهی به غیر از پیمون همان راه دفاع مقدس ندارد.

وی جمع‌آوری و ثبت آثار و یادگاری‌های دفاع مقدس و تاریخ شفاهی آن را هدف و برنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خواند و اظهار داشت: این آثار هم در خاطرات بزرگان و پیشکسوتان جهاد و شهادت وجود داشته و هم به صورت مکتوب موجود است و به شکل سند در دست بسیاری از بزرگان در یگان‌های مختلف قرار دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان جمع‌آوری آثار و نگهداری آن‌ها به شکل استاندارد را از دیگر رسالت‌های این نهاد اعلام کرد و گفت: دانشنامه دفاع مقدس به صورت استانی نوشته می‌شود از طرفی فرزندان گیلان با این فاصله زیاد تا جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس عملکرد درخشانی داشتند.

مصطفی‌پور با بیان اینکه ۹۷ هزار رزمنده از استان گیلان در طول دوران دفاع مقدس نقش داشتند تمام این موضوعات را مدخل‌های مورد تحقیق در دانشنامه دفاع مقدس اعلام کرد و ابراز داشت: تمام شهرها، اماکن، پادگان‌ها، کارهای فرهنگی که انجام شده همه این‌ها در دانشنامه دفاع مقدس مورد تحلیل علمی قرار می‌گیرد.

وی از تدوین یک راهبرد علمی توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و استفاده از اساتید مبرز و کاربلد و پیشکسوتان جهاد و شهادت برای تدوین دانشنامه دفاع مقدس گیلان خبر داد و اظهار داشت: داشته‌ها و آثار گیلان باید به شکل علمی و درست ثبت شود از طرفی برای تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان سه گروه را تشکیل دادیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در پاسخ به این پرسش که تا چند وقت دیگر می‌توان اعلام کرد که دانشنامه دفاع مقدس گیلان به عنوان یک سند علمی تدوین و آماده شده است تصریح کرد: در کنار بحث مشکلات بودجه‌ای و اعتبارات انجام این کار در استان کمی دیر شروع شد اما هم‌اینک به شکل خوب و هماهنگی در حال پیگیری است.

مصطفی‌پور با بیان اینکه امیدواریم در یکی دو سال آینده دانشنامه دفاع مقدس گیلان جمع‌آوری و در نهایت امر تبدیل به صدها عنوان کتاب شود خاطرنشان کرد: محققان، هنرمندان، نویسندگان و کسانی که می‌خواهند از دوران دفاع مقدس و نقش گیلان در آن فیلمی بسازند می‌توانند به دانشنامه دفاع مقدس استان مراجعه و اطلاعات خود را استخراج کنند.

انتهای پیام/ت

به این نوشته امتیاز بدهید!

gilsou24

خبرنگار و فعال رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×