» آخرین اخبار » گیلان » "کربلا منتظر ماست" یاد حسینجانی را جاودانه می‌کند

"کربلا منتظر ماست" یاد حسینجانی را جاودانه می‌کند

آبان ۲۱, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ابوالقاسم حسینجانی، شاعر، نویسنده و مترجم پنج‌شبه گذشته(۱۹ آبان) در سن ۷۳ سالگی درگذشت. 

زنده‌یاد حسینجانی در ۱۲ شهریور ۱۳۲۸ در بندرانزلی دیده به جهان گشود. فعالیت در مطبوعات را از سال ۱۳۴۰ با فروش روزنامه آغاز کرد. اولین‌بار در سن ۱۲ سالگی شعری طولانی سرود: «برگی از اوراق دیگر شد شکسته/ بار دیگر شاخه‌ای از شاخه‌هایم…». 

او در کنار فعالیت‌های ادبی، نخستین فرماندار و نماینده منتخب بندرانزلی، سردبیر ماهنامه ارتباطات، عضو هیات داوران جشنواره‌های ادبی کشور، مسئول شورای آموزشی بنیاد نهج‌البلاغه بود. 

اسدالله عباسی استاندار گیلان با صدور پیامی، درگذشت مرحوم ابوالقاسم حسینجانی شاعر، نویسنده و مترجم گیلانی را تسلیت گفت. 

در متن پیام استاندار گیلان آمده است: 
بسم‌الله الرحمن الرحیم 
درگذشت مرحوم ابوالقاسم حسینجانی، شاعر، نویسنده و مترجم پیشکسوت گیلانی موجب تأسف و تأثر گردید. 
بی‌تردید فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و آثار ماندگار برجای مانده از آن مرحوم به ویژه اثر فاخر «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» در حوزه ادبیات عاشورایی، یاد و نام او را در اذهان مردم جاودانه می‌سازد. 

اینجانب درگذشت این شاعر برجسته و گرانقدر را به خانواده آن مرحوم، اصحاب فرهنگ و هنر استان و کشور تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، غفران الهی و برای بازماندگان معزز صبر و شکیبایی مسألت می‌نمایم. 

محمدمهدی دادمان رئیس‌حوزه‌هنری انقلاب اسلامی نیز با صدور پیامی در خصوص درگذشت این شاعر فقید، گفت: 

ضایعه این فقدان را محضر استاد عزیزمان و همسر مکرم ایشان سرکار خانم دکتر حسینجانی، خانواده محترم و جامعه ادبی کشور تسلیت عرض می‌کنم. 

اعتقاد به مسأله‌شناسی اجتماعی در هنر، لزوم رهیدن از چنگال تفکرات و تصمیم‌های تاریخ‌مصرف‌گذشته در حوزه مدیریت فرهنگی- هنری، گفتمان‌محوری در هنر انقلاب خاصه شعر و جهاد فکری و فرهنگی در کنار نغزگویی و کلام شیرین، برداشت‌هایی کوتاه ولی مهم از سال‌ها زیست هنریِ فعّال و دغدغه‌مندانه‌ اوست. 

عاشوراباوری در کلمه و قلم ایشان متبلور بود و ادبیات مقاومت را ذیل این باور، مبارزه در برابر پروا و راهی برای دعوت جامعه به‌پرواز می‌دانست؛ شعر «کربلا منتظشر ماست بیا تا برویم» برآمده از همین عقیده است و در افق شعر معاصرِ عاشورایی همچنان می‌درخشد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×