» دسته‌بندی نشده » امکانات زیادی برای صادرات داروی ایرانی فراهم شده است

امکانات زیادی برای صادرات داروی ایرانی فراهم شده است

مهر ۱۸, ۱۴۰۱ 0۰


رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امکانات زیادی برای صادرات محصولات دارویی کشور به اقصی نقاط دنیا فراهم شده است، گفت: زمانی فکر می‌کردیم که ثبت داروی ایرانی در دنیا دشوار است، اما اکنون این اتفاق به سهولت دارد اتفاق می‌افتد؛ در این زمینه نیز سراغ داروهای ژنریک و معمولی نرفتیم، بلکه در داروهای با فن‌آوری بالا اقدام کردیم.

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام دارایی در مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره نمایشگاه ایران فارما، گفت: صنعت داروسازی یک صنعت راهبردی برای کشور است که بعد از انقلاب آن را حفظ کرده و توسعه دادیم و به معنای واقعی صنعتی بومی برای کشور تلقی می‌شود. صنعت داروسازی کشور، صنعتی است که حلقه اتصال بین علم، دانشگاه، جوانان، اشتغال و تولید است. در این صنعت ظرافت و اقتدار داخلی و خارجی وجود دارد که توانایی زیادی هم در منطقه دارد.

وی افزود: مسوول سازمان جهانی بهداشت چند روز قبل بازدیدی از آزمایشگاه مرجع غذا و دارو داشتند، باتوجه به تجربه‌ای که در ماموریت‌هایش در دنیا داشت، می‌گفت که صنعت داروسازی و وزارت بهداشت ایران امید WHO در این منطقه است. امید منطقه به ویژه در حوزه غذا باتوجه به بحران‌هایی که در منطقه داریم، با شماست. کشورهایی مانند افغانستان و عراق و … مشکل حاد در تهیه مواد غذایی دارند. بعد از جنگی که در اروپا راه افتاد، مشکلات عدیده‌ای خودش را نشان داد. همانطور ‌که در کرونا بسیاری از معادلات تغییر کرد و نقطه عطفی در حوزه سلامت بود و بسیاری از پروتکل‌ها، شیوه‌های درمانی، رفتارها و حتی مسیر تولید داروسازی را هم تغییر داد. این جنگ هم در دنیا روی سلامت و تامین غذا تاثیر گذاشت. آنچه که در کشورمان به صورت بالقوه موجود است، هرجایی به دست نمی‌آید. این وضعیت بر پایه دانشمندان جوان و نهضت دانش‌بنیان در کشور، ایجاد شده است.

دارایی افزود: نمایشگاه ایران فارما تجلی واقعی از داشته‌های ما در کشور در حوزه داروسازی است که در منطقه هم می‌درخشد. در چند ماهه اخیر رفت و آمدهای زیادی بین کشورهای منطقه از شمال تا شرق و غرب وجود داشته است و امکانات زیادی برای صادرات محصولات دارویی ما به اقصی نقاط دنیا فراهم شده است. یک زمانی فکر می‌کردیم که ثبت داروی ایرانی در دنیا دشوار است، اما اکنون این اتفاق به سهولت دارد اتقاق می‌افتد. ما سراغ داروهای ژنریک و معمولی نرفتیم، بلکه در داروهای با فن‌آوری بالا اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بازار دارویی دنیا حدود ۱۳۵۰ میلیارد دلار بود، گفت: نزدیک ۵۰ میلیارد دلارش ماده اولیه بود. در عین حال بازار دارویی کشور ما در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. با طرحی که امسال در حوزه دارو اجرا کردیم، بازار دارویی کشور به حالت عادی خودش بازمی‌گردد. بازاری که تحت تاثیر یک ارز به حالت خلسه رفته بودو بازار واقعی نبود، زیرا با ارزی پیش می‌رفت که وجود نداشت.

دارایی ادامه داد: باید توجه کرد که چیزی به اسم ارز ترجیحی وجود خارجی ندارد، باید در این ارز اقدامات زیادی انجام دهیم تا به ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل شود و بنابراین مشکلات زیادی برای ما وجود داشت.

دارایی با بیان اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۷ مشکل خاصی با دارو نداشتیم، گفت: البته کمبودهای مقطعی و تحریم‌ها تاثیراتی داشت، از سال ۱۳۹۷ شروع افت صنعت داروسازی بود و این قضیه تا بی‌اثر کردن این صنعت در کشور پیش می‌رفت که می‌توانست خطرناک باشد.

ادامه دارد



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×