» آخرین اخبار » گیلان » ۷۲۰ کارخانه شالیکوبی در گیلان نوسازی شدند

۷۲۰ کارخانه شالیکوبی در گیلان نوسازی شدند

مهر ۱۰, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان ۱۴۲۵ کارخانه شالیکوبی دارد که ۷۲۰ کارخانه نوسازی و تجهیز شده اند.

قاسم جواد زاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه برنج از غلات بسیار مهم در تغذیه مردم محسوب می شود، اظهار کرد: تولید این محصول شامل مراحل مختلفی است. به دلیل رطوبت نسبی بالا در مناطق شمالی کشور به هنگام برداشت برنج برای خشک کردن شلتوک از دستگاههای خشک کن استفاده می شود.  

جوادزاده با اشاره به اینکه پس از اتمام برداشت برنج از شالیزارها، پیک کار شالیکوبی های استان است، ادامه داد: گیلان ۱۴۲۵ کارخانه شالیکوبی دارد که ۷۲۰ کارخانه نوسازی و تجهیز شده اند.

وی افزود: نظارت مستمر بر کارخانه های شالیکوبی انجام می شود و صاحبان شالیکوبی ها با دقت کار می کنند تا شکستگی و نیم دانه شدن دانه های برنج به حداقل برسد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کاهش ضایعات برنج موجب ارتقای درآمد کشاورزان می شود، ادامه داد: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و مصرف کود به مقدار لازم، شاهد کاهش ضایعات برنج به میزان ۵۱ هزار تن هستیم.

وی افزود: در شالیکوبی ها هم ضایعات برنج کم شده است و این امر درآمد خوبی را نصیب کشاورزان کرده است.

جوادزاده در خصوص وجود تخلفات برخی از صاحبان واحد های شالیکوبی در زمان پیک کار و بالابردن در جه حرات در زمان خشک کنی دانه های برنج، تصریح کرد: این تخلف بسیار موردی است و  اغلب صاحبان کارخانه های شالیکوبی برای جلوگیری از شکستکی دانه های برنج دقت کافی دارند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×