» آخرین اخبار » گیلان » چه افرادی باید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

چه افرادی باید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

شهریور ۳۰, ۱۴۰۱ 1۰


ایسنا/گیلان یک متخصص عفونی گفت: اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا با افراد دارای بیماری های زمینه ای همچون آسم و ضعف سیستم ایمنی و بیماران قبلی و ریوی و دیابتی و شیمی درمانی و مادران باردار است.

دکتر توفیق یعقوبی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در آستانه فرارسیدن فصول سرد سال و شیوع انواع بیماری های تنفسی هستیم، اظهار کرد: بیماری آنفلوانزا همانند commoncold ها(سرماخوردگی) از طریق قطرات تنفسی در فاصله یک تا دو متر و تماس مستقیم و غیر مستقیم با ترشحات آلوده انتقال پیدا می کند.

وی با اشاره به شباهت کرونا و آنفلوانزا از حیث روش های پیشگیری، افزود: هنوز کرونا تمام نشده و لذا پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا همچون استفاده از ماسک های کاغذی و فاصله گذاری فیزیکی می تواند از ابتلا به آنفلوانزا هم جلوگیری کند.

این متخصص بیماری های عفونی، با بیان اینکه دانش آموزان در مدارس باید فاصله گذاری را رعایت کنند و حتما شست و شوی مناسب دست ها با آب و صابون حین و بعد از کلاس را داشته باشند، گفت: رعایت بهداشت دست ها نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های تنفسی دارد.

یعقوبی از والدین خواست دانش آموزان دارای تب و علائم تنفسی را از حضور در مدرسه منع کنند و ادامه داد: برای پیشگیری از آنفلوانزا علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی، می توان اقدام به تزریق واکسن کرد، اما اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا با افراد دارای بیماری های زمینه ای همچون آسم و ضعف سیستم ایمنی و بیماران قبلی و ریوی و دیابتی و شیمی درمانی و مادران باردار است.

وی با بیان اینکه دانش آموزان و سایر افراد فاقد بیماری زمینه ای هم می توانند واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند، گفت: همه ساله شاهد اپیدمی فصلی آنفلوانزا و هر ۱۰ سال شاهد اپیدمی جهانی آم هستیم و لذا مهرماه بهترین زمان برای تزریق واکسن و ایجاد ایمنی است.

این متخصص عفونی تب، سردرد و بدن درد را مهمترین علائم ابتلا به آنفلوانزا دانست و خاطرنشان کرد: بعد از چند روز علائم تنفسی و گرفتگی و آبریزش بینی آغاز می شود و احتمال بروز سرفه و عفونت ریه به ویژه در افراد مستعد وجود دارد لذا بهترین کار پیشگیری از ابتلاست.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×