» دسته‌بندی نشده » پیشنهاد جدید آمریکا درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی

پیشنهاد جدید آمریکا درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی

شهریور ۲۸, ۱۴۰۱ 0۰


یک رسانه عبری‌زبان فاش کرد که میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی پیشنهاد جدیدی را برای جلب رضایت دو طرف و تکمیل این پرونده ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان هاآرتص در این باره نوشت: آموس هوکشتاین، میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی پیشنهاد جدیدی را درباره خط مرزی موسوم به خط “۲۳” ارائه کرده است و این خط در واقع خط وسط میان خواسته لبنان و خواسته اسرائیل است.

این روزنامه گزارش داد: این پیشنهاد بیشتر به خواسته‌های طرف لبنانی نزدیک است تا خواسته‌های اسرائیل و اسرائیل خواستار این است که تغییرات به سمت لبنان باشد نه به سمت ساحل و تل‌آویو با طرح این خواسته درصدد تضمین فضای “دفاعی” بیشتر برای خود در مواجهه با تهدیدات احتمالی در منطقه است.

هاآرتص در ادامه مدعی شد: اسرائیل برای دادن امتیازات در این پرونده آماده است؛ چراکه اسرائیلی‌ها معتقدند این اتفاق می‌تواند به شکل گیری روابط دریایی میان دو طرف در آینده منتهی شود و علی‌رغم این مسئله اسرائیل به قرار گرفتن میدان گازی “کاریش” در داخل حریم دریایی تحت کنترل خود پافشاری کرده و پیشنهادهای مطرح شده اخیر آمریکا شامل همین مورد بوده است.

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی همچنین پیشنهاد داده است که درخصوص تعیین مرزهای میدان “قانا”، “امتیازاتی” به لبنان بدهد.

لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منطقه‌ای به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع در دریای مدیترانه که دارای منابع نفتی و گازی است، اختلاف‌نظر دارند.

مذاکرات غیر مستقیم میان بیروت و تل‌آویو اکتبر ۲۰۲۰ با نظارت سازمان ملل و با هدف تعیین مرزهای دریایی میان دو طرف آغاز شده و پنج دوره برگزار شد که آخرین آنها مه ۲۰۲۱ بود.

اخیرا منابع لبنانی و صهیونیستی اعلام کردند که لبنان و رژیم صهیونیستی به توافق درباره ترسیم مرزهای دریایی نزدیک شده‌اند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×