» دسته‌بندی نشده » تردید غرب برای طرح قطعنامه‌ای علیه چین در شورای حقوق بشر سازمان ملل

تردید غرب برای طرح قطعنامه‌ای علیه چین در شورای حقوق بشر سازمان ملل

شهریور ۲۸, ۱۴۰۱ 0۰


روزنامه گاردین نوشت، کشورهای غربی برنامه دارند تا با طرح یک قطعنامه در شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار تشکیل یک کمیسیون مستقل برای تحقیقات درباره سواستفاده‌های حقوق بشری ادعایی چین در منطقه سین‌کیانگ شوند اما پیش از اجرایی کردن آن به بررسی ریسک بالقوه شکست این طرح می‌پردازند.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین نوشت، این مساله به عنوان یک محک سنجش نفوذ چین در سازمان ملل و همینطور تمایل این سازمان برای تصویب یک طرح جامع با هدف حفاظت از حقوق فردی در برابر “کشورهای مستبد” است.

میچل باچله، کمیسیونر کناره گیری کرده حقوق بشر سازمان ملل در آخرین روز حضورش در این سمت، ۳۱ اوت، گزارشی را منتشر و در آن ادعا کرد، “اسناد و مدارک روشنی از وقوع جنایات ضد بشری از جانب چین در طی سرکوب مسلمانان اویغور در منطقه سین‌کیانگ این کشور وجود دارد.” این نخستین بار است که سازمان ملل یک چنین ادعای جدی را علیه چین مطرح می‌کند.

به نوشته گاردین رهبران غربی دورنمای نامشخصی برای این طرح خود متصور بوده و هنوز نسبت به ارائه طرح قطعنامه پیشنهادی خود با هدف تشکیل یک مکانیزم تحقیقاتی برای چین نزد شورای حقوق بشر سازمان ملل تردید دارند؛ شورایی که نشست‌هایش را چند روز پیش در شهر ژنو شروع کره و قرار است به کار خود تا هفتم اکتبر ادامه دهد.

با این حال، به نوشته گاردین، دیپلمات‌های چین نیز از هم اکنون خود را برای اقدام بسیج کرده‌اند و روز سه‌شنبه سفیر چین در شهر ژنو بیانیه‌ای با حمایت ۳۰ کشور صادر و در آن دفتر حقوق بشر سازمان ملل را متهم کرد بدون داشتن حکمی در این زمینه، عمل می‌کند و نسبت به اغراق در “گرایش غربی‌ها برای قطبی‌سازی و سیاسی کردن حقوق بشر” هشدار داد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×